Příbuzná témata k
RECENZE: Lexikonu projektanta elektro

V50 §10 Revizní technik se liší od projektanta pouze v tom, že musí mít a umět zacházet s přístroji, říká František Kosmák

• 19.12.2019
V jaké míře je a není nahraditelný projektant elektrických zařízení? Jak se projektant stavař a projektant elektrických zařízení na společném díle synchronizují, aby se účelně doplňovali? A teď se přesuňme od projektanta k další neodmyslitelné odbornosti každé stavby. K reviznímu technikovi. Jaké jsou znalostní rozdíly mezi projektantem a revizním technikem elektrických zařízení? Hovoří se o tom, že projektant má větší teoretické znalosti s navrhováním konkrétního elektrického zařízení než třeba revizní technik. Je to možné? Jak se projektant stane odborníkem? Kdo jej ověří do stavu odpovídajícímu znalostem revizního technika? Read more

Učebnice TIČR, učebnice nad zlato!

• 4.07.2019
Učebnice TIČR, učebnice nad zlato!
Člověk nemusí být zrovna revizní technik, aby musel znát to, z čeho ho zkouší TIČR. Při natáčení seriálu #V50 Josef Nyklíček řekl, že právě tuto publikaci doporučuje jako přípravu ke zkoušce dle vyhlášky 50/1978Sb. Ale jako bych teď slyšel: "... není to zbytečně moc vědomostí?". Je a není. Pokud se stále někdo dovolává nějakých universálních otázek, pak jsou tyto z TIČRu určitě aktuální a víme, že se za nimi skrývá práce Josefa Vozobule. Ostatně ne jeden telefonát mi potvrdil, že i vy ostatní k přípravě používáte právě tento technický materiál ... ... doporučíte tuto knihu ostatním elektrotechnikům? Například proto, aby se zlepšila vědomostní úroveň dnešních elektrikářů? Nebo ještě jinak! Chtěli byste, aby vaši podřízení měli vědomosti této knihy? Nebo jim pro vás stačí povědomí elektrozedníka? Read more

KNIHA: Elektrické instalace v bytové a občanské výstavbě

• 26.06.2019
Přede mnou leží kniha, respektive její sedmé aktualizované vydání Karla Dvořáčka. Pokud prolistujeme její obsah, hned nás napadne, že obsahuje vše důležité. Jde tedy o slabikář elektroinstalace? Může tuto knihu použít i nekvalifikovaná osoba, tedy domácí bastlíř k tomu, aby si pomohl sám, přestože mu to legislativa nepovoluje? Nebo je publikace určená elektrotechnickým odborníkům, aby ušetřili na elektronickém přístupu k českým technickým normám? Pokud uvedu, že publikace má něco přes 100 stranek, pak z toho logicky vyplývá, že žádná z obou předkládaných alternativ nebude ta správná ... Read more

Ola Rosling, autor Faktomluvy 26.6. osobně na Právnické fakultě v Praze!

• 22.06.2019
Pokud neznáte toto jméno, nevadí! Jde o titul autora. Faktomluva (Factfulness). A koho zaujme titul, možná ho bude zajímat i přítomnost toho, kdo jí napsal. V tomto případě však nečekejte technický obsah. Toho jsme plní, stejně tak jako souvisejících doporučení, nařízení či pouze parametrů. Na světě práce tohoto člověka zaujala několik miliónů lidí a proto věřím, že i mezi českými elektrotechniky se najdou filozoficky smýšlející čtenáři, kteří by chtěli potkat jednoho z tvůrců ... Read more

IN-EL: Příručka pro zkoušky projektantů elektrických instalací

• 31.05.2018
Chcete se stát projektantem elektrických zařízení a instalací? Ač si to spotřebitelé nemyslí, vše by mělo začínat právě touto profesí. Odborník by měl být tvůrcem nadčasových výsledků, které budou bezpečné a funkční desítky let po uvedení do provozu. K takovému výkonu však potřebuje hodně informací a použitelných znalostí. Ty základní se dají samozřejmě dohledat v k tomu zaměřené literatuře. Karel Dvořáček aktualizoval publikaci již potřetí. Co příručka skrývá? Read more

OEZ: Příručka elektrotechnika (jistící přístroje)

• 21.03.2018
Český výrobce jistících prvků oprášil tradici a vydal aktualizované vydání oblíbené příručky. Informační materiál je zaměřený na objasnění související teorie o vyráběných produktů OEZ, ale současně poskytuje základní principy, které by se měly vyučovat na odborných školách. Příručku oceňují nejen elektrotechnici v praxi, pro které je část obsahu spíše pro opakování, ale také učitelé a začínající odborníci. O čem přesně tato pomůcka je, se dozvíte v krátké recenzi ... Read more

Příručka (nejen) pro zkoušky elektrotechniků pracujících na elektrických zařízeních nad 1000V

• 9.08.2016
Pracujete třeba jen občas na zařízení nad jeden kilovolt? A cítíte odpovědnost znát vše kolem bezpečnosti? Nezbývá nic jiného než se stále učit, a pak si to opakovat. Jinak člověk zapomene a "jen myslí, že ...". Podívejme se na titul renomovaného autora, který předkládá přehledně celou oblast znalostí pro každého elektrotechnika, který chce minimálně stát před zkušební komisí. O učitelích, mistrech, či vedoucích práce ani nemluvím. Ti by měli být znalí informací asi jako je autor této knihy! Read more

MELVIL: S Tomášem Baránkem o skvělých knihách

• 3.05.2016
Elektrotechnik nepotřebuje ke svému profesnímu vzdělávání a růstu jen odbornou technickou literaturu, neméně důležité je i vzdělávání v oblasti osobního rozvoje. Nakladatelství Jan Melvil Publishing vydává literaturu osobního růstu, knihy o produktivitě, kreativitě a životním stylu. Jaké knižní tituly najdete v jeho nabídce a proč by vás měly zajímat? Read more

Projektantské minimum

• 5.10.2015
Projektantské minimum
Jaké jsou základní informace, které by měl znát každý projektant? V tomto stručném článku se dočtete, jaké jsou typy kabelů z pohledu požární bezpečnosti, o zdrojích napájení protipožárních zařízení, CENTRAL STOPu a TOTAL STOPu, ale i o zdravotnických zařízeních a normě ČSN 33 2000-7-710. Read more

Postavení autorizované osoby dle zákona 360/1992 Sb a osob neautorizovaných v projekci elektro

• 23.05.2014
Jaké jsou vybrané činnosti, na které musí mít vykonávající fyzická osoba oprávnění? Je autorizace nutnou podmínkou pro výkon vybraných činností, jejichž výsledek ovlivňuje ochranu veřejných zájmů ve výstavbě? K čemu je autorizační rada? Pro jaké obory a specializace se uděluje autorizace? Jaké typy autorizací jsou? To vše se dozvíte v tomto úryvku ze stavebního zákona. Read more

Působnost autorizovaných osob

• 19.12.2013
Působnost autorizovaných osob
Co je projektant povinen, není-li způsobilý některou část projektové dokumentace zpracovat sám? Co všechno je autorizovaný technik oprávněn vykonávat? Kým mohou být zpracovány dílčí části projektové dokumentace stavby? Který § autorizačního zákona vymezuje působnost autorizovaného inženýra? Zač odpovídá zaměstnanec, je-li autorizovanou osobou zaměstnánou ve firmě? Odpovědnost autorizované osoby trvá i v případě, že jednala na přímý příkaz majitele firmy či nadřízeného. Postavení autorizované osoby se doporučuje z tohoto hlediska upravit speciálně v pracovní smlouvě, která musí obsahovat ... Read more

Oprávnění autorizované osoby

• 11.12.2013
Oprávnění autorizované osoby
Kdo se označuje za hlavního projektanta? V kterých případech musí mít projektant Autorizaci podle autorizačního zákona? Zač odpovídá projektant? Co je definice pojmu dokumentace? Které fyzické osoby mohou vykonávat vybrané činnosti, jejichž výsledek ovlivňuje ochranu veřejných zájmů? Čím se projektant jako fyzická osoba dopustí přestupku? U stavby financované z veřejného rozpočtu, kterou provádí stavební podnikatel jako zhotovitel, je stavebník povinen zajistit technický dozor stavebníka nad prováděním stavby. Pokud projektovou dokumentaci pro tuto stavbu může zpracovat jen osoba ... Read more

Elektrotechnická sposobilost pre elektrikarov na vn

• 11.11.2013
Seznamte se s recenzí slovenské učebnice pro ty, kteří chtějí být způsobilí práce na vysokém napětí. Dozvíte se z ní všechny potřebné informace ke zkouškám a samozřejmě k praxi na elektrickém zařízení vysokého napětí. Knihu napsali čtyři odborníci Ján Meravý, Martin Herman, Vladimír Judiny, Petr Surový. Obsah je zpracován velice pečlivě s názornými grafickými prvky, které pomohou si představit popisovanou problematiku ... Read more

Příručka pro zkoušky elektrotechniků (v.9)

• 21.01.2013
Opravdu jste odhodlaní se učit a odpovědně připravit ke zkoušce? Pokud před vámi stojí přezkoušení, při kterém budou neznámí kravaťáci vyžadovat šedou a nudnou teorii, pak je dobré se opravdu připravit. U odborných přezkoušení pouhá fotografická paměť mnoho nezmůže. Mohu doporučit využít paměti asociační a učit se z dobrých zdrojů. Proto devátá aktualizace tohoto titulu se bude určitě mnohým hodit! Read more
V přednášce na konferenci SOLID Team se Miroslav Záloha ze SUIP zmínil také o nutnosti a významu technické dokumentace při revizích. Přestože jsou běžné argumenty o ztrátě nebo zastarání dokumentace, zdůraznil, že legislativa, vládní nařízení a provozní bezpečnostní předpisy, jasně stanovují povinnost udržování a aktualizace technické dokumentace. Připomněl význam dokumentace pro správné provedení revize. Hlavním bodem bylo, že revizní technik musí nejen ... Více sledujte zde!
S novými teleskopickými jímači je instalace jednodušší, rychlejší a dostupnější. Jímače, navržené pro snadný transport a snadnou montáž, přinášejí změnu postupů pro montéry všude. S teleskopickými jimači může jedna osoba bez problémů převézt a nainstalovat vše potřebné v jakémkoliv vozidle. Přečtěte si nebo sledujte v instruktážním videu, jak může tato novinka může zjednodušit práci na střechách ...
Digitalizace nás kromě jiných služeb zasypává také daty. Máme tolik dat, že se v nich často nemůžeme vyznat. O tom, co nám dnes poskytuje digitalizovaná knihovna, hovořím s Petrem Žabičkou z Moravské zemské knihovny. Žijeme v době, kdy nové publikace nevznikají, nejsou žádní autoři odborných článků. Jsme zasypávání krátkými reklamními úryvky a zdroje ke studiu nám zůstávají skryty pod tlustou vrstvou marketingových cílů. Co s tím?
Jaké problémy mohou nastat při tvorbě projektových dokumentací hromosvodu pro rodinné domy? Je časté, že nízká kvalita dokumentace komplikuje práci realizovních firem? Co obvykle chybí v těchto nedostatečných projektech? Jak důležitá je analýza rizik v projektování hromosvodů? Co všechno by měla obsahovat kvalitní technická zpráva? Je pravda, že někteří lidé nevědí, jak by měla správná dokumentace vypadat, a jsou spokojení jen s několika listy papíru? Jaký rozdíl je mezi zkušenými projektanty a těmi, kteří "podvádějí" v projektování? Co všechno zahrnuje dobře vypracovaný projekt hromosvodu a uzemnění?
DALŠÍ FIREMNÍ ODKAZY
Rakouská pobočka OBO BETTERMANN začíná stavět další objekt! S heslem "Růst potřebuje prostor" startuje výstavba nového kancelářského, logistického a školicího centra v Gramatneusiedlu. Tam vzniká budoucí zázemí OBO Austria. Do konce roku bude nová budova OBO přístřeším pro zhruba třicet pracovníků značky. Do budoucna značka OBO zpevní svou dosavadní síť. A jaké je ohlédnutí za českou pobočkou? V květnu 2019 společnost OBO BETTERMANN oslavila na pražském ...
... české zastoupení firmy DEHN + SÖHNE každé dva roky vždy k příležitosti veletrhu Amper vydává zkrácený český katalog svých výrobků. Opravdovou lahůdkou je druhá kapitola tentokrát žlutá, tedy Yelow/Line ...
Řešíte, jakou ochranu před bleskem zvolit? Co vám říká pojem oddálený hromosvod? Jak konstruovat tuto ochranu v různých podmínkách radí společnost Dehn. Nechybí výtažky z norem, tabulky a konkrétní postupy. Více zde ...
Jak má vypadat správně provedený skrytý svod podle ČSN 34 1390- Předpisy pro ochranu před bleskem? Mohlo by se zdát, že správné provedení jímací soustavy a svodů podle dnes již neplatné normy je mrtvé téma, ale hromosvody provedené podle této normy z roku 1969 nás ještě mnoho let budou doprovázet a bude docházet k jejich opravám a opakovaným revizím podle ČSN 33 1500.

Autor článku