Revize (4.) .... osoba odpovědná za provoz
reklama
S uvedeným požadavkem na kvalifikaci revizních techniků souvisí i otázka jejich odpovědnosti. Povinnost provádět pravidelné kontroly a revize stavu technických zařízení vyplývá pro organizace z § 36 prováděcího vládního nařízení k zákoníku práce. Zmíněné povinnosti zabezpečuje vedoucí organizace za pomoci kvalifikovaných pracovníků - revizních techniků.
Revizní technik tedy není osoba odpovědná za
provoz technických zařízení.
Je jedním z odborníků, kteří pomáhají vedoucím pracovníkům v plnění jejich
povinností na úseku bezpečnosti - a ochrany zdraví při práci. Sám však, z
hlediska nařizovací pravomoci v souvislosti s provozem zařízení podléhajícího
povinným revizím, vedoucím pracovníkem není. To znamená, že revizní technik
může navrhnout opatření, která vyplývají z revize, avšak zmíněná opatření
může nařídit až příslušný vedoucí pracovník (podnikatel), který je za provoz
zařízení odpovědný. (To však neznamená, že by se na revizního technika
nevztahovalo ustanovení § 171 a § 175 zákoníku práce, že je povinen zakročit,
je-li zákroku neodkladně třeba k odvrácení hrozící škody.) Revizní technik,
pokud své povinnosti splní (upozorněním v revizní zprávě), neodpovídá za
neodstranění závad ani za provoz zařízení. Jestliže v revizní zprávě uvede, že
zařízení není schopné bezpečného provozu, nelze mu později přičíst odpovědnost
za ohrožení životů a zdraví osob.
V současné době se značně zvyšuje zájem o kvalitu výrobků a služeb dodávaných spotřebitelům. Protože nejnovější zařízení a výrobky dodávané ke hromadné spotřebě jsou velice složité, přišlo se na to, že nejvýhodnější je investice do jakosti. Pro zajištění jakosti výrobků a služeb byl zpracován soubor mezinárodních norem ISO 9000 až ISO 9004, který předepisuje systém administrativních, technických i personálních opatření, potřebných k vysoké úrovni jakosti. Protože jedním ze základních prvků jakosti je bezpečnost výrobku nebo služby a protože systém zajištění jakosti je možno uplatnit i na jednotlivé prvky, které spoluvytvářejí jakost výrobku nebo služby, můžeme pohlížet na revize elektrických zařízení též jako na opatření prováděná ke zvýšení jakosti revidovaného zařízení i jeho funkce.
Aby výsledky revize byly objektivní, měli by je
provádět pracovníci, kteří nejsou na jejím výsledku závislí (nejsou zaměstnanci
dodavatelského podniku). Pak lze považovat revize za služby, o jejichž kvalitu
je třeba se starat tak, jak to vyžaduje soubor mezinárodních norem ISO 9000 a
ISO 9001. To znamená, že pracovník provádějící revize k tomu musí mít
příslušnou kvalifikaci.
Této zásadě objektivity a nestrannosti provádění revize odpovídá, je-li revize
prováděna dodavatelským způsobem. Takovýto způsob provádění revize se opírá
o § 591 obchodního zákoníku č. 513/91 Sb., kde se stanoví, že smlouvou o
kontrolní i činnosti se vykonavatel kontroly zavazuje nestranně zjistit stav
určité věci nebo ověřit výsledek určité činnosti a vydat o tom konkrétní
osvědčení. Objednavatel kontroly se zavazuje zaplatit mu za to úplatu. Další
paragrafy obchodního zákoníku se věnují -nestrannosti kontroly a způsobu jejího
provádění.
Důležitými zásadami
tedy jsou;
nezávislost osob provádějících revize, jejich náležitá kvalifikace,
jejich odpovědnost za informaci o skutečném stavu zařízeni, nikoliv však
za odstranění závad.
TEXT Z OBLASTÍ | SOUVISEJÍCÍ KONTAKT |
---|---|
|