Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje
FUTURE okénko - V nejbližších dnech se zde dočtete ...
  • Evropská unie umožňuje firmám a OSVČ poskytovat služby po celé EU, aby se snížila byrokracie a zlepšila spolupráce mezi zeměmi. V Česku platí zákony, které toto upravují. Firmy mohou posílat zaměstnance na zakázky do jiných zemí a podnikatelé mohou ...
  • Konference plná informací o kybernetické bezpečnosti, bezpečnosti datových sítí, monitoringu, výstavbě sítí, legislativě a třeba i souvislostí s ai. Zajímat to nebude jen majitele firem ale hlavně techniky, kteří bezpečnost realizují. A co ti, co řeší ...

Elektrotechnická unie již brzy!


Document Actions
eucr1.gif
Pro naplnění jednoho ze základních cílů Hospodářské komory České republiky (dále HK ČR) a nutných potřeb podnikatelů v elektrotechnice tj. vytvoření jednotné odborné profesní platformy podnikatelů a dalších osob působících v oblasti elektrotechniky, elektroniky a elektroenergetiky, se Rada Elektrotechnické sekce HK ČR, na svém zasedání 10. 6. 2003, shodla, že vznikne profesní právní subjekt sdružující členy HK ČR, společenstev, ....
Julius Růžička, ze dne: 30.07.2003
reklama

...asociací a svazů elektrotechnické profese do jednoho profesního samostatného právního subjektu s krajským členěním. Navržen je název

Elektrotechnická unie České republiky

Ustavena bude 9. 9. 2003 na jednání Rady Elektrotechnické sekce HK ČR. 15. 7. 2003 byl členům Rady předán návrh Statutu Elektrotechnické unie ČR (dále jen El.U ČR). Nyní je nutné sdělit důvody, záměry a cíle, tudíž celkovou filozofii Statutu El.U ČR navrhnout další kroky pro dosažení těchto záměrů
a cílů.

1. Ve Statutu se neobjevuje pasáž o Dozorčích orgánech a financování Unie je ponecháno na rozpočtech členských stran a HK ČR. Tuto skutečnost opírám o fakt, že členové Unie jsou s HK ČR v členském nebo jiném smluvním vztahu, který řeší mimo jiné i finanční narovnání tohoto vztahu.
Dozorčí radu, její postavení a obsazení , je nutné projednat. Nabízejí se dvě možnosti. Jedna je, že členové dozorčí rady budou voleni členy Rady unie z členů Rady a druhá možnost je, že z předsedů krajských dozorčích rad zvolí členové Rady unie tří až pěti člennou dozorčí radu.

2. Hlavním cílem El.U ČR je přenést veškerý tok profesních informací a snad i podnikatelských do krajů a pokud možno do oblastí těchto krajů. Nositelem profesních informací musí být Elektrotechnická unie kraje, podnikatelských OHK a KHK. Elektrotechnická unie ČR má pak zastupovat elektrotechniky navenek a z krajů získané informace předávat a projednávat se státními orgány, připravovat pro taková předání podklady a tato jednání iniciovat a vést. Obdobně HK ČR v podnikatelské sféře. El.U ČR má řešit společné profesní věci. Výstupy z jednání Rady jsou pro členské strany doporučující a budou vždy představovat buď úplnou shodu nebo alespoň přijatou dohodu na základě hlasování. Cílem musí být dosažení stejných postupů na celém území ČR v profesních záležitostech. (Např. bude-li Mistrovská zkouška pro podnikatele povinná, musí mít stejné podmínky všude na území ČR, bez ohledu na členství či nečlenství v tom kterém společenstvu, včetně cenové dostupnosti. Podmínky vydá Rada po projednání v krajích).

3. To však předpokládá, že si elektrotechnici v České republice uvědomí, že jedině aktivní účast na dění v jednotném, profesním subjektu může napomoci kvalitě dané profese. Neúčast nebo ignorance činností a akcí, zajišťující tok informací, profesního subjektu je projevem naprostého nezájmu o dění v profesi,o její kvalitu a prosperitu a nezájmu o tvorbu jednotného profesního prostředí. Pokud na kvalifikacích dané profese bude profitovat státní nebo soukromý sektor a profesionál bude jen platit za to, že chce být profesionálem, je to daň za nezájem. Žádný profesní subjekt nemůže a nemá právo získat jakékoliv kompetence, které by byly ve prospěch profesionála, pokud profesionál svou aktivní účastí
nezajistí výkon, provedení a garanci těchto kompetencí.

4. Je nutné si uvědomit, že sebelepší činnosti v osamoceném profesním celku, nebo jeho kontakty se zahraničními profesními subjekty, jsou jen částečně dobré pro jeho členy, ale ne pro profesi jako takovou, která má své profesionály i mimo tento osamocený profesní celek. Pokud se tyto celky nedohodnou na společném profesním postupu a řešení, je to v neprospěch profese a profesionála a těžit z toho může a bude byrokracie. České zákony, nařízení vlády a jiné právní normy budou platit i po vstupu do EU. Podnikatelé, kteří neprojeví ani snahu o jejich ovlivnění, nebudou při jejich oponentuře jednat společně již v době jejich vzniku, mohou je jen potichu, nebo jak se říká „u piva“ nahlas, kritizovat a žehrat na ty, kteří je vydali.

5. Totéž však platí i pro El.U ČR. Sama se rovněž dostane do role osamoceného profesního subjektu. Je nutné spolupracovat s ostatními profesemi v rámci HK ČR i mimo ni. V HK ČR to je partnerství nebo členství v Profesní unii. Mimo HK ČR to je spolupráce s ostatními profesními Komorami a dalšími subjekty. Nejinak to je i s HK ČR. Vně si to její představitelé uvědomují a s ostatními profesními, podnikatelskými a zaměstnavatelskými subjekty již spolupracují v Podnikatelských radách. Uvnitř HK ČR je potřeba „pracovat“ na zlepšení profesních vztahů mezi členy HK ČR prostřednictvím OHK nebo prostřednictvím společenstva.

6. Na XV. Sněmu HK ČR jsem podal čtyři návrhy usnesení, které byly do celkového usnesení zapracovány.
Usnesení: Sněm HK ČR schvaluje Zprávu představenstva o činnosti HK ČR za rok 2002. Sněm ukládá představenstvu zabývat se podněty p. J. Růžičky v záležitostech současného členství v OHK a ŽS, přístupu podnikatelů k informacím z oborů i z regionů a spolupráce KHK a odborných složek živnostenské části komory. Jedná se o zpracování takových Pravidel pro začleňování společenstev do HK ČR, která umožní společenstvům s regionální a menší působností členství v OHK prostřednictvím svého statutárního zástupce přesto, že je již do HK ČR jiné společenstvo téže profese začleněno. Dále Sněm ukládá představenstvu HK ČR aby se zabývalo a připravilo podmínky pro vznik Krajských odborných subjektů( sekcí nebo unií) při KHK a tento vznik iniciovalo. Třetím návrhem bylo představenstvu HK ČR Sněmem uloženo aby na všech úrovních HK ČR zajišťovalo a garantovalo stejný přístup k informacím a společným jednáním všem členům HK ČR bez ohledu na způsob členství tak, aby statutární zástupci odborných sekcí nebo unií KHK byli zváni na jednání oborové části HK ČR, zejména Profesní unie, jako neopomenutelní účastníci. Ve čtvrtém návrhu jsem doporučil do návrhu změny zákona 301/92 Sb. O Hospodářské a Agrární komoře v §4 zapracovat odstavec “ n) HK ČR vede za úplatu registr všech osob činných v řemeslných povoláních a činnostech.“ Tato evidence je mimo jiné nutná pro potřeby přípravy vzdělávacích systémů, včetně celoživotního vzdělávání a pro potřeby odborného školství celkově.

Hospodářská komora existuje od roku 1992, má členění na oborovou a regionální část. V době účinnosti původního zákona, který uváděl povinné členství, to mohlo být i užitečné. Po několika měsících bylo povinné členství zrušeno a uvedené dělení vlastně pozbylo na účelnosti. Dodnes řešíme problém „ společenstvo versus OHK“ a přitom jde „jen o podnikatele“. Zatím, co mi se „hašteříme“ zda společenstvo nebo OHK, uniká nám podstata a základní myšlenka Komory, tj. , že Komora je sdružením podnikatelů. V elektrotechnické profesi se od května loňského roku snažíme o sjednocení a vytvoření jednoho společného týmu, který by za nás jednal a doufejme i „bojoval „ se statní byrokracii. Za 16 měsíců přesvědčování, vysvětlování a opakujících se citací jednotlivých účastníků jsme před ukončením přípravné fáze a podpisem dohody o vzniku Elektrotechnické unie České republiky statutárními zástupci těch profesních celků, které o takový jednotný subjekt mají zájem. Za uplynulých 11 let existence HK ČR ale i těch 16 měsíců příprav státní byrokracie nečinně nepřihlížela. Nedá se ani náhodou říci, že existuje v pravém slova smyslu podpora malého středního podnikání, že existuje úcta k profesi. Nedá se říci, že by vládnoucí garnitury respektovaly ve svých rozhodnutích potřeby a možnosti podnikatelů. Za dobu existence ČR se dobře organizovaly zaměstnanecké odbory, dobře je organizována státní správa ale i samosprávy. A podnikatel? On je nositelem a garantem příjmů do státní pokladny, dokonce i z daní ze mzdy zaměstnanců nebo státních úředníků. Bez podnikatele je pokladna prázdnější než prázdná. To však asi není dostatečný důvod pro vládnoucí garnitury s ním jednat o věcech, jež se ho dotýkají a které mu komplikují podnikání. A podnikatel? Zatím co toto vše kolem něj vře, tak on se buď vůbec o nic nezajímá, ani o existenci profesních a podnikatelských subjektů, nebo řeší „důležitější“ problémy, zda jsem ve společenstvu nebo v OHK, zda jsem v to či onom svazu, v tom či onom cechu nebo společenstvu, zda spolupracuji s Mnichovským nebo Vídeňským či Bratislavským svazem, zkrátka zda jsem to či ono, zda bude více prezidentů či předsedů. Svou pasivitou a roztříštěností svých profesních subjektů se pak málo, popřípadě vůbec nepodílí na přípravě a tvorbě legislativních norem, které k podnikání potřebuje nebo jeho podnikání jakkoliv ovlivňují.

Proto doporučuji:
1. Přenést profesní a podnikatelské informace do krajů a jeho oblastí. Využít Informačních center i pro profesní informace. To předpokládá větší aktivitu a angažovanost samotných profesních podnikatelů. Sami musí vědět co potřebují, musí to aktivně chtít a pak to mohou obdržet. Aby pro ně členství v profesním subjektu bylo zajímavé, musí být zajímavé i činnosti a informace, které mu subjekt nabídne.

2. Umožnit členství v HK ČR prostřednictvím společenstev nebo OHK v pravém slova smyslu. Společenstvům s regionální a menší působností umožnit členství prostřednictvím OHK. Využít angažovanosti členů těchto společenstev ve prospěch celé jejich profese v daném kraji tím, že podpoříme a budeme iniciovat vznik profesních unií v krajích.

3. Podpořit aktivitu stávajících členů HK ČR, kteří již se státní správou za podnikatele jednají, využitím angažovanosti a zájmu o tato jednání profesních osob z krajů a krajských profesních unií.

4. Obnovit jednání s pracovníky státní správy tam, kde stagnují nebo byla přerušena. Zejména s MPaSV ve věci Státního dozoru nad bezpečností práce (zákon 174/68 Sb. v platném znění) a s nim související legislativou, jako např. kvalifikace osob v oborech s vysokým rizikem ohrožení zdraví a věcí ( Vyhrazená technická zařízení). Obnovením těchto jednání nedovolit, aby tuto legislativu vypracovali jen pracovníci ministerstva, Státního dozoru a jeho organizace. Na stejnou věc bylo již několikrát upozorněno, naposled v odborném časopise ELEKTRO č . 7 v pasáži „elektrotechnické fórum“.

 
 

 

TEXT Z OBLASTÍ



FIREMNÍ TIPY
V přednášce na konferenci SOLID Team se Miroslav Záloha ze SUIP zmínil také o nutnosti a významu technické dokumentace při revizích. Přestože jsou běžné argumenty o ztrátě nebo zastarání dokumentace, zdůraznil, že legislativa, vládní nařízení a provozní bezpečnostní předpisy, jasně stanovují povinnost udržování a aktualizace technické dokumentace. Připomněl význam dokumentace pro správné provedení revize. Hlavním bodem bylo, že revizní technik musí nejen ... Více sledujte zde!
Digitalizace nás kromě jiných služeb zasypává také daty. Máme tolik dat, že se v nich často nemůžeme vyznat. O tom, co nám dnes poskytuje digitalizovaná knihovna, hovořím s Petrem Žabičkou z Moravské zemské knihovny. Žijeme v době, kdy nové publikace nevznikají, nejsou žádní autoři odborných článků. Jsme zasypávání krátkými reklamními úryvky a zdroje ke studiu nám zůstávají skryty pod tlustou vrstvou marketingových cílů. Co s tím?
Častou negativní zkušenost mají (nejen) elektrotechnici z přístupu stavebních úřadů. Nejedná se tentokrát o problém "tvrdohlavosti" úřadu, ale naopak o přílišnou benevolentnost, hraničící až s ignorací zákonných vyhlášek a nařízení. Zajímali jsme se tedy o zkušenosti se stavebními úřady a pohled odborníků na danou problematiku ...
Je ve všeobecné známosti, že objekty by měly být chráněny hromosvody. Jak ale určit kvalitu systému ochrany před bleskem? Detailnější informace poskytuje ČSN EN 62305-2. Pomůckou pak je free software Milana Kauckého ...
DALŠÍ FIREMNÍ ODKAZY
Těsně před konáním AMPERu 2011 jsme se s kamerou zastavili pozdravit zakladatele a členy Žďárského elektrotechnického cechu. Toto slavnostní setkání se uskutečnilo na ranči dvou elektrotechniků Jana Štefáčka a Luboše Pajla v Hamrech u Žďáru. Průvodní slovo měl samozřejmě cechmistr Jaroslav Miklík, který poukázal na osobnosti a pamětníky, kteří nám k tomuto výročí řekli několik slov na kameru. Více sledujte v tomto videoklipu ...
Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
Autor článku
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933