Něco se mi na tom pracovním stroji nezdá (dokončení)
reklama
Toto je pokračování mého článku o závadách. Aby měl smysl, byl rozdělen na dvě části.
Pokud chcete znát souvislosti tohoto textu, začněte na úvodním článku!
- 1/ Řídící obvod PELV na pracovním stroji smí být max. 25V AC/60V DC. (ČSN EN 60204-1 čl.6.4)
Asi vás napadlo, že spojení řídícího obvodu PELV s ochranným vodičem přes průrazku je chyba. Nemusí to tak být. Některé obvody z funkčních důvodů nesnesou přímé spojení s ochranným obvodem stroje a jsou k němu připojeny přes průrazky, které v případě poruchy zajistí zaúčinkování jisticích přístrojů. Viděl jsem to několikrát např. na francouzských strojích. Doporučoval bych všimnout si toho dříve než začnete operovat s megmetem. - 2/ Všechny vodiče řídících obvodů (mimo vodiče spojené s ochranným obvodem) musí být jištěny (čl.7.2.3 – v ČSN z 3/2000 i čl.7.2.4) Ve schématu není jištěn horní vodič v řídícím obvodu a nesmí být jištěn vodič spojený s ochranným obvodem stroje.
- 3/ Obvody místního osvětlení musí mít své jističe, které jsou oddělené od ostatních (čl.7.2.6)
- 4/ Tam, kde jsou stejnosměrné řídící obvody připojeny na ochranný obvod, musí být napájeny ze zvláštního vinutí transformátoru střídavého řídícího obvodu nebo vlastním transformátorem. (čl.9.1.1) O stejnosměrném obvodu na schématu nelze říci, že není spojený s ochranným obvodem stroje jen proto, že je s ním spojený přes diodu v závěrném směru.
- 5/ Tlačítka Start a Stop jsou zapojeny tak, že funkce Start je nadřazena funkci Stop (čl.9.2.2, v ČSN z 3/2000 čl.9.2.5.3)
Pokud by došlo ke slepení kontaktů na zapínacím tlačítku nebo kdyby se zadřelo, stroj by nešel zastavit. - 6/ V řídících obvodech s jednou stranou obvodu připojenou k ochrannému obvodu, musí být jedna svorka pracovní cívky každého elektromagneticky ovládaného přístroje přímo připojena k této straně řídícího obvodu. Jsou povoleny tyto výjimky:
Kontakty jisticích přístrojů (např. nadproudových relé) mohou být zapojeny mezi stranu připojenou k ochrannému obvodu a cívky za předpokladu, že vodičem mezi těmito kontakty a jimi ovládanými cívkami jsou ve stejné skříni a spojení je tak krátké a takového druhu, že zemní spojení je nepravděpodobné (čl.9.1.4)
Takže kontakt vzdáleného termostatu na schématu měl být před cívkou stykače. Kontakt nadproudového relé motoru by snad mohl zůstat kde je. Kdyby došlo ke zkratu mezi vodiči k termostatu, stroj by nezareagoval při jeho zaúčinkování. Stejnou medvědí službu by udělal zkrat vodiče před termostatem na kostru. To je také v rozporu s ČSN 33 2000-4-46 čl.465.2, který říká, že zkrat na kostru nesmí způsobit nebezpečný stav jako je náhodné spuštění nebo nezastavení stroje v případě nebezpečí.
Dnes diskutované revize na pracovních strojích univerzálními revizními techniky se netýkají chodu a výrobní kvality stroje, ale jeho bezpečnosti. Revizní technik na jedné straně nemusí rozumět všem obvodům a zařízením na pracovním stroji. Na druhé straně je nutné, aby uměl nejen změřit a prohlédnout stroj, ale aby i zkontroloval tzv. bezpečnostní okruh stroje. To vyžaduje jeho znalost. Faktem je, že i na větších strojích a linkách je bezpečnostních prvků relativně málo a doporučuji, aby revizní technik nebo údržba vyhotovili jejich soupis. Je to stejné jako u technické kontroly aut. Pracovník provádějící kontrolu není servisním technikem, který by dokázal opravit nebo seřídit např. řídící elektroniku každého typu auta, ale dokáže posoudit brzdy, řízení, tlumiče a další věci a zodpovědně říci, že se z auta nestala zbraň. Pracovní stroje jsou za provozu „vylepšovány“, má na ně vliv zub času a údržby, kterou především zajímá, jestli stroj kvalitně vyrábí svému majiteli. V praxi se s takovým přístupem servisních pracovníků setkávám často. Myslím, že rozdělení zájmu vyrábět a zájmu hlídat bezpečnost zařízení byla vhodně rozdělena mezi dvě skupiny osob. Když slyším, jak si firmy na západě pokládají za čest pracovat podle norem a jak je skvělé, že jim nikdo nemluví do prací které servisně provádějí na svých zařízeních, tak je mi to k smíchu. I když mě nikdo na západě nepřivedl k výrobní lince se třemi televizemi a nehopsali kolem mne servisní pracovníci dodavatelských firem, stačí se podívat na elektroinstalaci v obchodech a hotelích, kam má přístup každý turista. Nemyslím si, že když velký červený bratr přestal být našim vzorem, že bychom ho měli hledat za každou cenu v zahraničí.
Máte-li připomínky, reagujte v níže.
TEXT Z OBLASTÍ |
---|
|