Elektrika.cz - elektrotechnické zpravodajství
Tisknete článek: Něco se mi na tom pracovním stroji nezdá (dokončení) (klik pro návrat)
Stránka byla vytvořena: 14.01.2004
Všechna práva vyhrazena (c)1998-2024 Elektrika.cz
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materálu není povoleno bez předchozího písemného (e-mailového) svolení redakce portálu Elektrika.cz.

Něco se mi na tom pracovním stroji nezdá (dokončení)


klim_sw_2.jpg
Najdete na uvedeném schématu šest chyb? Drobné cvičení pro bystré elektrotechniky! Často se při revizích setkávám s tím, že v předchozí revizní zprávě pracovního stroje jsou závady typu..... ale přitom jsou na stroji závady, které mohou podstatně větší měrou přispět k úrazu.
David Klimša, ze dne: 14.01.2004

Toto je pokračování mého článku o závadách. Aby měl smysl, byl rozdělen na dvě části.
Pokud chcete znát souvislosti tohoto textu, začněte na úvodním článku!


Takže kontakt vzdáleného termostatu na schématu měl být před cívkou stykače. Kontakt nadproudového relé motoru by snad mohl zůstat kde je. Kdyby došlo ke zkratu mezi vodiči k termostatu, stroj by nezareagoval při jeho zaúčinkování. Stejnou medvědí službu by udělal zkrat vodiče před termostatem na kostru. To je také v rozporu s ČSN 33 2000-4-46 čl.465.2, který říká, že zkrat na kostru nesmí způsobit nebezpečný stav jako je náhodné spuštění nebo nezastavení stroje v případě nebezpečí.

Dnes diskutované revize na pracovních strojích univerzálními revizními techniky se netýkají chodu a výrobní kvality stroje, ale jeho bezpečnosti. Revizní technik na jedné straně nemusí rozumět všem obvodům a zařízením na pracovním stroji. Na druhé straně je nutné, aby uměl nejen změřit a prohlédnout stroj, ale aby i zkontroloval tzv. bezpečnostní okruh stroje. To vyžaduje jeho znalost. Faktem je, že i na větších strojích a linkách je bezpečnostních prvků relativně málo a doporučuji, aby revizní technik nebo údržba vyhotovili jejich soupis. Je to stejné jako u technické kontroly aut. Pracovník provádějící kontrolu není servisním technikem, který by dokázal opravit nebo seřídit např. řídící elektroniku každého typu auta, ale dokáže posoudit brzdy, řízení, tlumiče a další věci a zodpovědně říci, že se z auta nestala zbraň. Pracovní stroje jsou za provozu „vylepšovány“, má na ně vliv zub času a údržby, kterou především zajímá, jestli stroj kvalitně vyrábí svému majiteli. V praxi se s takovým přístupem servisních pracovníků setkávám často. Myslím, že rozdělení zájmu vyrábět a zájmu hlídat bezpečnost zařízení byla vhodně rozdělena mezi dvě skupiny osob. Když slyším, jak si firmy na západě pokládají za čest pracovat podle norem a jak je skvělé, že jim nikdo nemluví do prací které servisně provádějí na svých zařízeních, tak je mi to k smíchu. I když mě nikdo na západě nepřivedl k výrobní lince se třemi televizemi a nehopsali kolem mne servisní pracovníci dodavatelských firem, stačí se podívat na elektroinstalaci v obchodech a hotelích, kam má přístup každý turista. Nemyslím si, že když velký červený bratr přestal být našim vzorem, že bychom ho měli hledat za každou cenu v zahraničí.

Máte-li připomínky, reagujte v níže.

TEXT Z OBLASTÍ

Konec tisknuté stránky z portálu Elektrika.cz.