Jak zřídit elektronický obchod?
reklama
Co je třeba ke zřízení
takového elektronického obchodu?
Odhodlání investovat svůj čas a prostředky do vývoje nového
elektronického oddělení firmy. Na variantu, že "nasypete" na
Internet přehled Vašeho zboží a budete za čas v prodeji úspěšní, raději
rychle zapomeňte. Už nyní je na Internetu pár elektrotechnicky zaměřených
e-obchodů, takže se začíná formovat konkurence dodavatelů i na Internetu.
Přičemž vůbec nemusí být přímá úměra mezi velikostí kamenného
obchodu a jeho elektronického bratříčka. Pořizovací cena e-obchodu se
pohybuje v desítkách tisíc, přičemž netvrdím, že čím dražší tím
lepší, ale když je levný nestojí za nic. Je přímo nutné takovému
obchodu vyhradit pracovníka-ky, podle velikosti a složitosti. Spoléhat se na
to, že Vám povede e-obchod Váš správce sítě, který rozumí systémům,
programování, databázím, grafice atd. není nejšťastnější. Obvykle má
své práce dost a navíc není obchodník. Takový e-obchod musí být souhra
grafika, programátora, zásobovače, obchodníka. Prakticky je nutné aby každý
ve firmě zastával svou funkci ještě elektronicky v e-obchodu. Např. obchodník
v terénu nabídne a vysvětlí také variantu e-obchodu, skladník vychystá
objednané zboží, fakturantka vystaví doklad apod. Další důležitou
investicí je reklama na Váš e-obchod. Takový e-obchod, pokud chcete aby byl
úspěšný si určitě zaslouží a také vynutí hodně propagace. Samozřejmě
každá skupina B2B a B2C má většinou odlišnou cílovou skupinu zákazníků.
Například B2B se hodí více propagovat na Elektrice.cz naopak B2C spíše více
na neelektrotechnických serverech jako Seznam.cz, Atlas.cz, Mobil.cz,
Neviditelný pes apod.
Jak na reklamu e-obchodu?
Nejméně nákladné a pravděpodobně nejrychlejší je výchova vlastních zákazníků
k používání e-obchodu. Prakticky je ovšem nutíte využívat Internet, který
třeba doposud nepoužívali. Tím se samozřejmě mohou dostat i k Vašim
konkurentům, kteří již na webu mají své e-obchody. Pokud ovšem nebudete
první vy, naučí to vaše zákazníky třeba právě tento konkurent a samozřejmě
má výhodu první hry.
Pokud vstupujete do "rozjetého vlaku" (a to nyní již děláte), je
třeba reklamní kampaně dobře promyslet. Doporučoval bych takové kampaně
konzultovat s odborníkem na marketing (nikoliv pouze s funkcí). A připravit
si tyto body:
1.) určení cílové skupiny vašich zákazníků |
2.) určení místa, kde se cílová skupina vašich zákazníků často objevuje |
3.) vybrat z vašeho portfólia body, které jsou v tuto chvíli aktuální |
4.) na vybrané body vytvořit vtipnou nebo jinak lákavou reklamu |
Tento článek nemůže "suplovat" odborníka na propagaci. Ovšem dodržet alespoň tyto body a již se dnes stanete se svou kampaní úspěšní. Uvedu několik případů:
profese | vhodné zaměření |
revize | B2C, odborné seznamy, stavební časopisy, Internet, neodborná veřejnost |
montáže | B2C, odborné seznamy, stavební časopisy, Internet, neodborná veřejnost |
revize | B2C, odborné seznamy, stavební časopisy, Internet, neodborná veřejnost |
výroba, zastoupení, velkoobchod | B2B, odborné seznamy, elektro časopisy, Internet, odborná veřejnost |
maloprodej | B2C, odborné seznamy, elektro časopisy, Internet, neodborná veřejnost |
Samozřejmě, že uvedená tabulka je ilustrativní, nepředstavuje tedy žádný magický vzorec.
Jak takovou reklamu
vymyslet?
To bývá vždy tajemné know-how marketingového odborníka, člověka,
který se propagací intenzivně zajímá, ať již v tisku, televizi nebo
Internetu. Uvědomte si, že vynaložíte určité prostředky na Vaši buď
dobrou nebo špatnou propagaci. Pokud jsou náklady na marketingového odborníka
například čtvrtina z rozpočtu na celkovou kampaň, určitě uděláte lepší
krok, než člověk, který takového odborníka vypustí a pak zbývající tři
čtvrtiny (včetně té čtvrté) promrhá špatnou kampaní.
Najděte takového odborníka a přichystejte si k návrhu kampaně např. takovéto
body:
1.) výhody produktů, služeb, vždy aktuální v dané době |
2.) zajímavou cenu zboží společně s využitím konkrétní služby |
3.) důležitou fotodokumentaci |
4.) připravené texty z kterých je možno čerpat při tvorbě kampaně |
Čemu říkám odstrašující
reklama?
Prakticky jsme zavalení reklamou (rádio, tv, noviny, časopisy,
Internet). Myslel jsem si, že jsem vůči ní imunní a bohužel i přes to, že
ji studuji, musím přiznat, že jsem její konzument. Moje osobní hodnocení
reklamy je buď:
1.) dobrá, vtipná, hezká, zajímavá |
2.) primitivní, nepřirozená až blbá |
3.) o ničem |
Přičemž, první dvě utkví v paměti. Ta
první třeba pro svůj vtip a druhá třeba pro svou stupiditu. V každém z
obou případů se pak vyskytují otázky typu: "viděl jsi tu dobrou
(blbou) reklamu na....?". Odstrašující je ta, která se svou průměrností
prakticky zneviditelní. Takové reklamy většinou vytvoří odborníci, bohužel
odborníci na něco jiného než na reklamní kampaně.
Pokud jste se rozhodli kontaktovat marketingového odborníka, byl bych se rád
s ním seznámil, protože je jich strašně málo. Já sám bych jeho služeb třeba
využil.