Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje
FUTURE okénko - V nejbližších dnech se zde dočtete ...
  • Projektanti budou muset zahrnout nové požadavky na požární zabezpečení již ve fázi návrhu. Budou potřeba detailnější plány a dokumentace, aby bylo zajištěno splnění všech požárních norem. Montážní práce budou časově náročnější a nákladnější. Budou ...
  • Poškozený pracoval na stavbě, když ztratil rovnováhu a spadl do nechráněné šachty, což mu způsobilo vážné zranění. Všichni si uvědomili, že i pád z menší výšky může mít katastrofální následky, a začali dávat větší pozor. Určitě by díky lepšímu ...

Témata pokrývající všechny uvedené oblastí

Vzdělání

#V50 §1 podle Františka Kosmáka

  • 5.03.2018
#V50 §1 podle Františka Kosmáka
"Kdybych měl popisovat jednotlivé stupně z vyhlášky 50, tak to nedovedu. Nikdo to nedovede, nemůže to umět" říká František Kosmák ke stupňům kvalifikace. Podle jeho pohledu, pokud je pracovník osobou znalou s vyšší kvalifikací, pak už je odborníkem, který se nemusí ptát na základní principy. Připomíná z historie české elektrotechniky, že osoba znalá, definovaná v předpisech ESČ je osoba znalá "pojmosloví a provozovací zařízení a umí s nimi zacházet, aby nevznikly úrazy ani požár".

#V50 §1 podle Josefa Vozobule

  • 2.03.2018
#V50 §1 podle Josefa Vozobule
Zaznamenali jste v minulosti například inzeráty typu: "Přijmeme elektrikáře s platnou vyhláškou padesát ...!"? Bylo tím myšleno, že má dotyčný elektrikář mít u sebe znění platné vyhlášky? Proč by bylo elektrikáři osvědčení z tohoto předpisu k ničemu, pokud by v předchozím zaměstnání pracoval na rozvaděčích v dílnách a nyní měl být údržbářem v průmyslovém objektu? Je to jedno nebo není? Tento typický příklad zcela jasně vysvětluje Josef Vozobule ...

#V50 §1 podle Jaroslava Melena

  • 26.02.2018
#V50 §1 podle Jaroslava Melena
Jaroslav Melen svými slovy popisuje zamýšlené rozdělení jednotlivých kvalifikačních stupňů a jejich funkci. Na otázku, zda je stávající počet paragrafů dostatečný odpověděl, že by se struktura měla zjednodušit a osobně ke zrušení navrhuje stávající kvalifikace, které se nezabývají obsluhou, prací nebo řízením činnosti na elektrickém zařízení. Tedy profese, které s elektrickým zařízením nepřichází fyzicky do styku.

#V50 §1 podle Michala Kříže

  • 21.02.2018
#V50 §1 podle Michala Kříže
V roce 1978, v době vydání této vyhlášky, byly pohledy při její tvorbě závislé na tehdejších okolnostech. Znalosti pracovníků, vzdělávání a samotné školství byly dnešním podmínkám zcela odlišné, proto je pravděpodobné, že posloupnost paragrafů měla skutečně signalizovat stupeň "kvality" znalostí pracovníka. Potvrzuje to i Michal Kříž, který se celý život věnuje normalizaci v elektrotechnice. Dnes již víme, že se §6, §7, §8, §9 a §10, dají rozdělit do tří rozdílných množin! Jakých množin?

#V50 §1 podle Petra Létala

  • 19.02.2018
#V50 §1 podle Petra Létala
Jak správně vnímat stupně kvalifikace dle vyhlášky 50? Měl by mít pracovník s příslušným vzděláním a délkou praxe automaticky nárok na vyšší paragraf? Neměl by se věčný "šestkař" stydět, že nemá sedmičku nebo osmičku? A co když držitel §7 nebo §8 má podle této vyhlášky oprávnění řídit, ale nemá schopnosti vůdce? Zde panuje hodně představ, dohadů a dlouhodobých zvyků. Prý, když byl vždycky sedmičkář, proč má mít už jen šestku! Jak to vnímáte vy?

#V50 §1 podle Václava Černého

  • 16.02.2018
#V50 §1 podle Václava Černého
Přestože zasvěceným není třeba na paragrafu 1 vyhlášky nic vysvětlovat, mezi elektrotechniky existují různé představy. Jak popisuje význam stupňů odborné způsobilosti §1 vyhlášky 50 Václav Černý z Plzně? On a jeho kolegové z Elektrotechnického cechu Plzeňského regionu připomínkují tvorbu následujícího předpisu vyhlášky padesát již několik let. Jak tedy vidí Václav Černý budoucnost stávajících paragrafů?

V50# §1 Odborná způsobilost dle vyhlášky 50/1978 Sb.

  • 12.02.2018
V50# §1 Odborná způsobilost dle vyhlášky 50/1978 Sb.
První paragraf pojednává o "stupních odborné způsobilosti". Jak pojem vysvětlit osobě této vyhlášky neznalé? Je stávající počet kvalifikačních stupňů dostatečný nebo jich je příliš? Z výpovědí odborníků jsme se dozvěděli původní filozofii jednotlivých paragrafů. Postupem času výklad každý pochopil s různými odlišnosti, protože je obklopen jinou množinou znalostí. V článku naleznete znění a výklad §1 této vyhlášky

Princip funkce proudového chrániče

  • 11.10.2017
Princip funkce proudového chrániče
Víte, jak funguje proudový chránič? Slyšeli jste to mnohokrát? Autorem textu je renomovaný výrobce jistících přístrojů a samozřejmě i proudových chráničů ... z principu funkce proudového chrániče vyplývá skutečnost, že proudový chránič bez vestavěné nadproudové ochrany není omezující prvek a nejistí před nadproudy (přetížení nebo zkrat). To znamená, že neomezuje hodnotu procházejícího proudu, ale pouze dobu jeho průchodu. Doba průchodu je dána dobou vybavení ...

KOPOS: Kam mizí elektrikáři?

  • 13.07.2017
KOPOS: Kam mizí elektrikáři?
Kam nám mizí elektrikáři? Široké řady elektrotechniků nám postupně řídnou. Co lze udělat pro jejich rozšíření? Je to otázka pouze škol? Co proto můžeme udělat my sami? Co mohou udělat firmy z oboru? Jaké praktické zkušenosti má dnešní učeň či student o výrobě nebo montáži? Máme se smířit, že dnešní doba je tabletová a skutečnosti budeme pozorovat ve videoklipech? Na toto téma jsme na brněnském veletrhu hovořili s Vlastimilem Volejníkem.

Jak se vzdělává obyčejný elektrikář?

  • 30.03.2017
Jak se vzdělává obyčejný elektrikář?
Jak se dnes vzdělávají elektrotechnici, kteří nejsou ve vedoucí funkci? Běžný řadový zaměstnanec přece nestuduje technické normy a nečte odborné příručky po večerech. Určitě se věnuje svým zálibám nebo rodině. Ale jak je pak v dnešní době tím dobrým kvalifikovaným pracovníkem? Vždyť to přece nemůže stihnout během pracovní doby! Zvláště pak, pokud do práce chodí pracovat a ne se učit!

Fenomén Michal Kříž a IN-EL

  • 22.02.2017
Fenomén Michal Kříž a IN-EL
Michala Kříže není třeba elektrotechnikům nijak dlouho představovat. Je neodmyslitelně spjatý s technickou normalizací, ale také s odborným vzděláváním v oboru. Dokáže zodpovědět snad jakýkoliv elektrotechnický dotaz. Původně studoval výrobu a rozvod na FEL ČVUT, poté měl namířeno do výzkumu, ale souběhem okolností skončil na Úřadě pro normalizaci. Co dalšího nám o sobě prozradil?

Elektrotechnické vysokoškolské vzdělávání včera, dnes a zítra

  • 25.01.2017
Elektrotechnické vysokoškolské vzdělávání včera, dnes a zítra
Vysokoškolsky vzdělaných elektrotechniků je u nás nedostatek. Co je příčinou, a kdo za to nese odpovědnost? Na to jsme se zeptali profesora Jiřího Pavelky z pražské FEL ČVUT. Co si myslí o současné úrovni elektrotechnického vzdělávání? Co podle něj na vysokých školách nejvíce chybí? A co by se mělo změnit? Sledujte tento rozhovor z veletrhu AMPER 2016.

25 let společnosti ILLKO

  • 11.01.2017
25 let společnosti ILLKO
Společnost ILLKO slaví už 25 let na trhu. Zaměřuje se na výrobu, prodej a servis měřících přístrojů pro elektrorevize a zkoušeček pro elektromontéry. S činností a vývojem společnosti nás seznámil jeden z jejích zakladatelů Leoš Koupý, který o měřících přístrojích zároveň přednáší. Na jaká odborná témata se specializuje?

Vědecko-výzkumná činnost a praxe na FEI STU v Bratislavě

  • 14.12.2016
Vědecko-výzkumná činnost a praxe na FEI STU v Bratislavě
Fakulta elektrotechniky a informatiky Slovenské technické univerzity v Bratislavě se na AMPERu 2016 pochlubila zajímavými exponáty zejména z oblasti robotiky. K vidění tu byl dron s termokamerou určený k inspekci různých zařízení, jako jsou vysokonapěťové rozvody, roboty na hraní nebo robot, který kreslí obrazy. Jak se absolventi fakulty uplatňují v praxi a jak probíhá spolupráce fakulty se soukromým sektorem?

Výuka systémových instalací na FEKT VUT v Brně

  • 14.10.2016
Výuka systémových instalací na FEKT VUT v Brně
Na Fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií VUT Brno se vyučují systémové instalace. Fakulta se v roce 2009 stala vědeckým partnerem Asociace KNX a spolupracuje s různými výrobci systémů. V rámci předmětu Projektování silových a datových rozvodů se studenti seznámí s instalacemi KNX, Ego-n, iNELS a Foxtrot a jejich programováním v oblasti využití pro řízení technologií budov.
FIREMNÍ TIPY
Digitalizace nás kromě jiných služeb zasypává také daty. Máme tolik dat, že se v nich často nemůžeme vyznat. O tom, co nám dnes poskytuje digitalizovaná knihovna, hovořím s Petrem Žabičkou z Moravské zemské knihovny. Žijeme v době, kdy nové publikace nevznikají, nejsou žádní autoři odborných článků. Jsme zasypávání krátkými reklamními úryvky a zdroje ke studiu nám zůstávají skryty pod tlustou vrstvou marketingových cílů. Co s tím?
Častou negativní zkušenost mají (nejen) elektrotechnici z přístupu stavebních úřadů. Nejedná se tentokrát o problém "tvrdohlavosti" úřadu, ale naopak o přílišnou benevolentnost, hraničící až s ignorací zákonných vyhlášek a nařízení. Zajímali jsme se tedy o zkušenosti se stavebními úřady a pohled odborníků na danou problematiku ...
Pojďme se krátce podívat tam, kde se dnes vychovávají budoucí elektrotechnici. Jaké mají dispozice k úspěšnému studiu elektrotechnického oboru? V jakém prostředí se pohybuje dnešní elektrikářský žák, učeň a student?
Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933