Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje
FUTURE okénko - V nejbližších dnech se zde dočtete ...
  • Paní volala na hlavní číslo portálu se stížností. Objednala si změnu přípojky z jedné fáze na tři fáze. Technik přijel, přepojil vedení, ale jeho chybou polovina spotřebičů v bytě přestala fungovat. I když pojištění existuje, jeho plnění bude trvat ...
  • Zdá se někomu dnešní svět přetechnizovaný? Diví se někdo dnešnímu počtu norem? Vždyť před sto léty stačila malá brožurka a elektrotechnikům bylo vše jasné. Samozřejmě, pokrok a vývoj technologií nás dostal do tohoto stavu. Co vše je dnes v normalizaci ...

Ověřování znalostí předpisů - Melen (3.3)


Document Actions
Ověřování znalostí předpisů - Melen (3.3)
Jak dál s odbornou způsobilostí v elektrotechnice, aneb potřebujeme ještě vyhl. č. 50/1978 Sb?Díl 3. Provokativních otázek, a o to víc provokativních odpovědí, aneb víme vůbec o čem hovoříme, když mluvíme o vyhrazených technických zařízeních a s nimi spojenými otázkami (podnikání v elektrotechnice, odborná způsobilost v elektrotechnice a projektování elektrických zařízení)?
Jaroslav Melen, ze dne: 13.09.2005
reklama

Těch zase není tolik a rozhodně jimi nejsou všechny ty, ze kterých bývají kladeny otázky zkoušeným.

Nevím jaké kdo má zkušenosti s náplní a průběhem zkoušek podle § 14. Moje zkušenost jako inspektora SOD nebyla zrovna radostná.
Ve věci § 14 odst. (1) písm. a) , tj. ověřování znalostí předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, které souvisí s činností na elektrickém zařízení příslušného druhu a napětí by se dala shrnout do čtyř poznatků, které řadím co do úrovně sestupně:

  1. Zkoušející (záměrně neříkám zkušební komise neboť doplňující členové do předepsaného počtu tvořili většinou stafáž a sama Vyhláška pro to vytvořila právní rámec) si tyto zkoušky pletli (byli jimi revizní technici) co do náročnosti se zkouškami revizních techniků.
  2. Zkušební komise nerozlišovaly důsledně stupeň požadavků na zkoušeného podle §§ 6 – 8. V praxi to znamenalo, že na základě jedněch a týchž dopředu připravených otázek někdo „dostal“ § 6 a jiný třeba i § 8. Ve svém důsledku to na zkoušené působilo demotivačně a samotné zkoušky v jejich očích znevažovalo.
  3. Stejnou příčinu měl třetí poznatek, pouze s tím rozdílem, že nebyly dopředu připravené žádné otázky a ty co byly kladeny, byly otázkami, jak se říká „od boku“.

Poznatky z průběhu „jako zkoušek“, takové o nichž se je možné dočíst na internetu, osobně nemám, zato nabízím čtvrtý konkrétní případ, kdy bylo předloženo osvědčení odborné způsobilosti vystavené a opatřené pouze razítkem revizního technika. O tom, jak takové „osvědčení“ vzniklo si lze učinit stejnou představu jako z případu pátého.

Ten se odehrál na inspektorátu bezpečnosti práce, kde jsem pracoval. Inspektorátu byl jiným IBP předán k provedení dozoru místně příslušný případ jisté podnikající fyzické osoby. Podnikatel nebyl schopen doložit vzdělání v oboru a přesto vlastnil osvědčení odborné způsobilosti podle § 8. Osvědčení vystavené a potvrzené tentokrát skutečně existující organizací z bývalého Severočeského kraje. Jak se později ale ukázalo, jmenovaný v této organizaci nejenže nikdy nepracoval, ale nikdy se v ní také žádné zkoušce ani přezkoušení nepodrobil.

S jistou dávkou optimismu (optimismu majícího za základ jen systém vzdělávání v našem školství) lze říci, že výuční list anebo maturitní vysvědčení v oboru elektrotechniky vydané v Aši lze klást na roveň témuž dokladu vydanému třeba v Ostravě. To ale v žádném případě nelze říci o osvědčení odborné způsobilosti podle § 15 Vyhlášky. Již z prostého důvodu, že Osvědčení podle Vyhlášky nemá, na rozdíl od vysvědčení ze školy nebo výučního listu charakter veřejné listiny.

Ve věci § 14 odst. (1) písm. b), tj. místní pracovní a technologické postupy, bezpečnostní pokyny, příkazy, směrnice a návody k obsluze, které souvisí s činností na elektrickém zařízení příslušného druhu a napětí, by se dala shrnout do dvou poznatků.
Když už byly otázky tohoto druhu kladeny, pak výlučně tam, kde se jednalo o velké organizace zajišťující si zkoušky anebo přezkoušení svých zaměstnanců, takříkajíc „doma“.

V žádném případě nebyly kladeny tam, kde pořadatelem zkoušek anebo přezkoušení byl jiný subjekt než vlastní zaměstnavatel zkoušených pracovníků.
Zásah IBP byl v takových situacích jediný a to, že se na osvědčeních začal objevovat text, přibližně tohoto znění: „předmětem zkoušky – přezkoušení nebylo ověření znalostí podle § 14 odst. (1) písm. b)“.

Ve věci § 14 odst. (1) písm. c), tj. teoretických a praktických znalosti o poskytování první pomoci, zejména při úrazech elektrickým proudem, by se dala shrnout rovněž do dvou základních poznatků.

Když už byly otázky tohoto druhu kladeny, pak směřovaly výlučně do oblasti teorie. Situace, kdy součástí zkoušek nebo přezkoušení bylo i ověření praktických znalosti (spíše by se mělo hovořit o dovednostech), by se daly spočítat na prstech jedné ruky a odborníka v dané věci v komisích vidět nebylo.

V žádném případě se ani takto neúplně nepostupovalo tam, kde pořadatelem zkoušek anebo přezkoušení byl jiný subjekt (zejména různé vzdělávací akademie apod.) než vlastní zaměstnavatel zkoušených pracovníků.
K otázce poskytování první pomoci, je třeba zmínit ustanovení § 132a odst. (6) Zákoníku práce, které říká:

„Zaměstnavatel přijímá opatření pro případ zdolávání mimořádných událostí, jako jsou havárie, požáry a povodně, jiné vážné nebezpečí a evakuace zaměstnanců; při poskytování první pomoci spolupracuje se zařízením poskytujícím závodní preventivní péči. Rozsah opatření podle věty první stanoví vláda nařízením. Zaměstnavatel je povinen zajistit podle druhu činnosti a velikosti pracoviště potřebný počet zaměstnanců, kteří organizují poskytnutí první pomoci, zajišťují přivolání zejména lékařské pomoci, hasičů a policie a organizují evakuaci zaměstnanců. Zaměstnavatel zajistí ve spolupráci se zařízením poskytujícím závodní preventivní péči jejich vyškolení a vybavení v rozsahu odpovídajícím rizikům vyskytujícím se na pracovišti.“

To nemluvím o variantě, kdy se „sešli“ tři libovolní „odborníci“ a vystavili jakékoliv osvědčení. Osvědčení které nebylo a není prakticky možné jakkoliv ověřit ani zpochybnit, je-li správně podle vzoru v příloze 3 Vyhlášky napsáno.

 
 

 

TEXT Z OBLASTÍ SOUVISEJÍCÍ KONTAKT
Lada Melenová - PROPAG TEAM
Zaslání vizitky
Zobrazit záznam v adresáři


FIREMNÍ TIPY
V přednášce na konferenci SOLID Team se Miroslav Záloha ze SUIP zmínil také o nutnosti a významu technické dokumentace při revizích. Přestože jsou běžné argumenty o ztrátě nebo zastarání dokumentace, zdůraznil, že legislativa, vládní nařízení a provozní bezpečnostní předpisy, jasně stanovují povinnost udržování a aktualizace technické dokumentace. Připomněl význam dokumentace pro správné provedení revize. Hlavním bodem bylo, že revizní technik musí nejen ... Více sledujte zde!
S novými teleskopickými jímači je instalace jednodušší, rychlejší a dostupnější. Jímače, navržené pro snadný transport a snadnou montáž, přinášejí změnu postupů pro montéry všude. S teleskopickými jimači může jedna osoba bez problémů převézt a nainstalovat vše potřebné v jakémkoliv vozidle. Přečtěte si nebo sledujte v instruktážním videu, jak může tato novinka může zjednodušit práci na střechách ...
Digitalizace nás kromě jiných služeb zasypává také daty. Máme tolik dat, že se v nich často nemůžeme vyznat. O tom, co nám dnes poskytuje digitalizovaná knihovna, hovořím s Petrem Žabičkou z Moravské zemské knihovny. Žijeme v době, kdy nové publikace nevznikají, nejsou žádní autoři odborných článků. Jsme zasypávání krátkými reklamními úryvky a zdroje ke studiu nám zůstávají skryty pod tlustou vrstvou marketingových cílů. Co s tím?
Jaké problémy mohou nastat při tvorbě projektových dokumentací hromosvodu pro rodinné domy? Je časté, že nízká kvalita dokumentace komplikuje práci realizovních firem? Co obvykle chybí v těchto nedostatečných projektech? Jak důležitá je analýza rizik v projektování hromosvodů? Co všechno by měla obsahovat kvalitní technická zpráva? Je pravda, že někteří lidé nevědí, jak by měla správná dokumentace vypadat, a jsou spokojení jen s několika listy papíru? Jaký rozdíl je mezi zkušenými projektanty a těmi, kteří "podvádějí" v projektování? Co všechno zahrnuje dobře vypracovaný projekt hromosvodu a uzemnění?
DALŠÍ FIREMNÍ ODKAZY
Častou negativní zkušenost mají (nejen) elektrotechnici z přístupu stavebních úřadů. Nejedná se tentokrát o problém "tvrdohlavosti" úřadu, ale naopak o přílišnou benevolentnost, hraničící až s ignorací zákonných vyhlášek a nařízení. Zajímali jsme se tedy o zkušenosti se stavebními úřady a pohled odborníků na danou problematiku ...
Pojďme se krátce podívat tam, kde se dnes vychovávají budoucí elektrotechnici. Jaké mají dispozice k úspěšnému studiu elektrotechnického oboru? V jakém prostředí se pohybuje dnešní elektrikářský žák, učeň a student?
Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933