Jaké jsou výchozí rozhodovací pozice? - Melen (3.9)
Jak dál s odbornou způsobilostí v elektrotechnice, aneb potřebujeme ještě vyhl. č. 50/1978 Sb?Díl 3. Provokativních otázek, a o to víc provokativních odpovědí, aneb víme vůbec o čem hovoříme, když mluvíme o vyhrazených technických zařízeních a s nimi spojenými otázkami (podnikání v elektrotechnice, odborná způsobilost v elektrotechnice a projektování elektrických zařízení)?
Jaroslav Melen,
ze dne:
25.10.2005
reklama
Jaké jsou výchozí rozhodovací pozice?
- 1. Stát se musí prioritně rozhodnout, zda chce a má zájem na prohlubování odborné způsobilosti svých občanů, ať již ji uplatňují v závislé nebo v nezávislé činnosti nebo zda věc nechá, v mylné představě, že to za něj vyřeší trh, a to nejen práce, živelnosti.
- 2. V případě, že má zájem sehrát aktivní roli, musí systémovými nástroji respektovat, že existují osoby, které vykonávají činnost na elektrických zařízeních jak v závislé tak i v nezávislé činnosti a všem musí vytvořit stejné a systémové podmínky k tomu, aby svou odbornou způsobilost mohli nejen udržovat, ale i prohlubovat. Stejně tak transparentní podmínky pro její ověřování.
Z čeho by bylo možné a nutné vycházet?
- 1. Z připravovaného zákona o inspekci práce – a z nutnosti naplnit Zásady vnitrostátní politiky podle Části II. Úmluvy MOP č. 155 o bezpečnosti a zdraví pracovníků a o pracovním prostředí – viz vyhl. č. 20/1989 Sb.
- 2. Z existence stávajících orgánů dozoru (ČÚBP a IBP) a z nutnosti posílení, do této doby absentující role státu v této oblasti. Nezanedbatelně z toho, že se inspektoři inspekce práce, kam má být stávající dozor transformován - viz vládní návrh zákona o inspekci práce, se musí na celoživotním vzdělávání (nejen sebe sama) podílet a to ze zákona.
- 3. Z toho, že není možné, aby inspektor inspekce práce mohl (podle uvedeného vládní návrhu zákona o inspekci práce – viz jeho § 3) kontrolovat dodržování povinností vyplývajících z právních předpisů mj. k zajištění bezpečnosti provozu technických zařízení se zvýšenou mírou ohrožení života a zdraví a právních předpisů o bezpečnosti provozu vyhrazených technických zařízení, a byl při tom ze zákona možným laikem v oboru technických zařízení se zvýšenou mírou ohrožení života a zdraví, stejně tak jako v oboru VTZ. Jako důkaz toho, že tomu tak má být cituji z § 5 odst. (1) vládního návrhu zákona o inspekci práce:
(1) Inspektorát
k) poskytuje zaměstnavatelům a zaměstnancům bezúplatně základní informace a poradenství týkající se ochrany pracovních vztahů a pracovních podmínek,
oproti tomu, co dosud platilo – viz ustanovení § 4 zákona o SOD – zákon č. 174/1968 Sb., v platném znění:
Inspektoráty bezpečnosti práce
g) poskytují bezplatně poradenství zaměstnavatelům a pracovníkům, jak vyhovět předpisům k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení. - 4. Z existence národního akreditačního orgánu ČR – Českého institutu pro akreditaci (ČIA), a z nutnosti zajistit vydávání dokumentu o odborné způsobilosti podle pravidel certifikačního systému, dokumentu požívajícího (na podkladě veřejné listiny) přiměřené důvěry toho, že osoba vlastnící takovýto doklad je způsobilá vykonávat konkrétní činnosti v něm specifikované. Stejně tak jako z existence ČSN EN ISO/IEC 17024 - Posuzování shody - Všeobecné požadavky na orgány pro certifikaci osob.
- 5. Z existence řady podnikatelských subjektů poskytujících služby v oblasti vzdělávání – a z nutnosti vytvořit subjekty, které by byly autorizovány pro vzdělávací činnost (oblast celoživotního vzdělávání), s tím, aby vznikly (pro každý obor VTZ po jednom v Čechách a na Moravě) konkurenční podmínky nikoliv mezi těmito subjekty, ale v nabídce lektorů, na nich nezávislých a pro ně pracujících.
Co by bylo třeba udělat v legislativní oblasti?
- 1. Dopracovat v tomto směru Návrh zákona o Inspekci práce.
- 2. Návrh zákona o Inspekci práce změnit se záměrem dát orgánům dozoru pravomoc k výkonu dozoru nad subjekty:
a) autorizovanými pro vzdělávací činnosti
b) autorizovanými k ověřování odborných způsobilostí
- 3. Naplnit zmocnění pro Vládu ČR podle § 134b Zákoníku práce - Zvláštní odborná způsobilost – v těchto a dále uvedených intencích.
- 4. Promítnout dopady na Školský a Živnostenský zákon.
Co by to podle mého názoru v konečném důsledku znamenalo?
- Vytvořil by se právní rámec pro udržování a zvyšování odborné úrovně osob činných v oboru VTZ, stejně tak jako účinný nástroj pro zvyšování odborné úrovně inspektorů inspekce práce.
- Lektorská činnost pro subjekty poskytující služby v oblasti vzdělávání by dostala jasně zákonem vymezený rámec a pravidla.
- Z Osvědčení odborné způsobilosti by se stal Certifikát odborné způsobilosti, a to nejen změnou pojmenování.
- Takovýto certifikát by měl statut veřejné listiny, což by ve svém důsledku znamenalo, že např. v Aši vystavený certifikát odborné způsobilosti nebude nikterak zpochybnitelný jen proto, že byl vydán v Ostravě.
- Vznik autorizovaných certifikačních subjektů (na státu přímo nezávislých), které budou akreditovány nejen k ověřování odborných způsobilostí, ale také ke vzdělávací činnosti v rámci celoživotního vzdělávání.
- Akreditačním orgánem pro subjekty, které by byly autorizovány pro vzdělávací činnosti by bylo - mělo být Ministerstvo školství ČR (MŠ).
- Akreditační orgán (ČIA) pro subjekty, které by byly jím autorizovány pro ověřování odborných způsobilostí by byly ve výkonu své činnosti na státu nezávislé s transparentním systémem a nástroji ke kontrole jím certifikovaných subjektů. Akreditační orgán by současně podléhal přímému výkonu kontroly subjektem pro ten účel státem pověřeným (ČÚBP – podle vládního návrhu zákona o inspekci práce Státní úřad inspekce práce).
- Certifikační subjekty autorizované pro vzdělávací činnosti by podléhaly výkonu kontroly MŠ a výkonu dozoru subjektem pro ten účel státem pověřeným (IBP- podle vládního návrhu zákona o inspekci práce oblastní inspektoráty práce). ČÚBP by v případě jeho negativního výsledku podával návrh na odnětí nebo omezení autorizace akreditačnímu orgánu - MŠ.
- Certifikační subjekty autorizované pro ověřování odborných způsobilostí by podléhaly výkonu dozoru subjektem pro ten účel státem pověřeným (IBP - oblastní inspektoráty práce). Výkonem dozoru pověřený subjekt by v případě jeho negativního výsledku podával (prostřednictvím ČÚBP - Státního úřadu inspekce práce) rovněž návrhy na odnětí nebo omezení autorizace akreditačnímu orgánu (ČIA).
- Zmíněné certifikační subjekty by nabízely služby (nikoliv že „udělají padesátku“), služby, které by byly definované a transparentní, stejně tak jako činnost jejich akreditačních orgánů.
Schéma vzájemných vazeb. Kliknout pro detail!
Kontrolní činnost Dozorová činnost Návrhy k omezení anebo odejmutí autorizace.
Pokračování příště na téma: Jak je to s projektováním elektrických zařízení?
TEXT Z OBLASTÍ | SOUVISEJÍCÍ KONTAKT |
---|---|
Lada Melenová - PROPAG TEAM Zaslání vizitky Zobrazit záznam v adresáři |