Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje
FUTURE okénko - V nejbližších dnech se zde dočtete ...
  • Paní volala na hlavní číslo portálu se stížností. Objednala si změnu přípojky z jedné fáze na tři fáze. Technik přijel, přepojil vedení, ale jeho chybou polovina spotřebičů v bytě přestala fungovat. I když pojištění existuje, jeho plnění bude trvat ...
  • Zdá se někomu dnešní svět přetechnizovaný? Diví se někdo dnešnímu počtu norem? Vždyť před sto léty stačila malá brožurka a elektrotechnikům bylo vše jasné. Samozřejmě, pokrok a vývoj technologií nás dostal do tohoto stavu. Co vše je dnes v normalizaci ...

Jaké jsou výchozí rozhodovací pozice? - Melen (3.9)


Document Actions
Jaké jsou výchozí rozhodovací pozice? - Melen (3.9)
Jak dál s odbornou způsobilostí v elektrotechnice, aneb potřebujeme ještě vyhl. č. 50/1978 Sb?Díl 3. Provokativních otázek, a o to víc provokativních odpovědí, aneb víme vůbec o čem hovoříme, když mluvíme o vyhrazených technických zařízeních a s nimi spojenými otázkami (podnikání v elektrotechnice, odborná způsobilost v elektrotechnice a projektování elektrických zařízení)?
Jaroslav Melen, ze dne: 25.10.2005
reklama

Jaké jsou výchozí rozhodovací pozice?

  • 1. Stát se musí prioritně rozhodnout, zda chce a má zájem na prohlubování odborné způsobilosti svých občanů, ať již ji uplatňují v závislé nebo v nezávislé činnosti nebo zda věc nechá, v mylné představě, že to za něj vyřeší trh, a to nejen práce, živelnosti.
  • 2. V případě, že má zájem sehrát aktivní roli, musí systémovými nástroji respektovat, že existují osoby, které vykonávají činnost na elektrických zařízeních jak v závislé tak i v nezávislé činnosti a všem musí vytvořit stejné a systémové podmínky k tomu, aby svou odbornou způsobilost mohli nejen udržovat, ale i prohlubovat. Stejně tak transparentní podmínky pro její ověřování.

Z čeho by bylo možné a nutné vycházet?

  • 1. Z připravovaného zákona o inspekci práce – a z nutnosti naplnit Zásady vnitrostátní politiky podle Části II. Úmluvy MOP č. 155 o bezpečnosti a zdraví pracovníků a o pracovním prostředí – viz vyhl. č. 20/1989 Sb.
  • 2. Z existence stávajících orgánů dozoru (ČÚBP a IBP) a z nutnosti posílení, do této doby absentující role státu v této oblasti. Nezanedbatelně z toho, že se inspektoři inspekce práce, kam má být stávající dozor transformován - viz vládní návrh zákona o inspekci práce, se musí na celoživotním vzdělávání (nejen sebe sama) podílet a to ze zákona.
  • 3. Z toho, že není možné, aby inspektor inspekce práce mohl (podle uvedeného vládní návrhu zákona o inspekci práce – viz jeho § 3) kontrolovat dodržování povinností vyplývajících z právních předpisů mj. k zajištění bezpečnosti provozu technických zařízení se zvýšenou mírou ohrožení života a zdraví a právních předpisů o bezpečnosti provozu vyhrazených technických zařízení, a byl při tom ze zákona možným laikem v oboru technických zařízení se zvýšenou mírou ohrožení života a zdraví, stejně tak jako v oboru VTZ. Jako důkaz toho, že tomu tak má být cituji z § 5 odst. (1) vládního návrhu zákona o inspekci práce:
    (1) Inspektorát
    k) poskytuje zaměstnavatelům a zaměstnancům bezúplatně základní informace a poradenství týkající se ochrany pracovních vztahů a pracovních podmínek,
    oproti tomu, co dosud platilo – viz ustanovení § 4 zákona o SOD – zákon č. 174/1968 Sb., v platném znění:
    Inspektoráty bezpečnosti práce
    g) poskytují bezplatně poradenství zaměstnavatelům a pracovníkům, jak vyhovět předpisům k zajištění bezpečnosti práce a technických zařízení.
  • 4. Z existence národního akreditačního orgánu ČR – Českého institutu pro akreditaci (ČIA), a z nutnosti zajistit vydávání dokumentu o odborné způsobilosti podle pravidel certifikačního systému, dokumentu požívajícího (na podkladě veřejné listiny) přiměřené důvěry toho, že osoba vlastnící takovýto doklad je způsobilá vykonávat konkrétní činnosti v něm specifikované. Stejně tak jako z existence ČSN EN ISO/IEC 17024 - Posuzování shody - Všeobecné požadavky na orgány pro certifikaci osob.
  • 5. Z existence řady podnikatelských subjektů poskytujících služby v oblasti vzdělávání – a z nutnosti vytvořit subjekty, které by byly autorizovány pro vzdělávací činnost (oblast celoživotního vzdělávání), s tím, aby vznikly (pro každý obor VTZ po jednom v Čechách a na Moravě) konkurenční podmínky nikoliv mezi těmito subjekty, ale v nabídce lektorů, na nich nezávislých a pro ně pracujících.

Co by bylo třeba udělat v legislativní oblasti?

  • 1. Dopracovat v tomto směru Návrh zákona o Inspekci práce.
  • 2. Návrh zákona o Inspekci práce změnit se záměrem dát orgánům dozoru pravomoc k výkonu dozoru nad subjekty:

a) autorizovanými pro vzdělávací činnosti
b) autorizovanými k ověřování odborných způsobilostí

  • 3. Naplnit zmocnění pro Vládu ČR podle § 134b Zákoníku práce - Zvláštní odborná způsobilost – v těchto a dále uvedených intencích.
  • 4. Promítnout dopady na Školský a Živnostenský zákon.

Co by to podle mého názoru v konečném důsledku znamenalo?

  1. Vytvořil by se právní rámec pro udržování a zvyšování odborné úrovně osob činných v oboru VTZ, stejně tak jako účinný nástroj pro zvyšování odborné úrovně inspektorů inspekce práce.
  2. Lektorská činnost pro subjekty poskytující služby v oblasti vzdělávání by dostala jasně zákonem vymezený rámec a pravidla.
  3. Z Osvědčení odborné způsobilosti by se stal Certifikát odborné způsobilosti, a to nejen změnou pojmenování.
  4. Takovýto certifikát by měl statut veřejné listiny, což by ve svém důsledku znamenalo, že např. v Aši vystavený certifikát odborné způsobilosti nebude nikterak zpochybnitelný jen proto, že byl vydán v Ostravě.
  5. Vznik autorizovaných certifikačních subjektů (na státu přímo nezávislých), které budou akreditovány nejen k ověřování odborných způsobilostí, ale také ke vzdělávací činnosti v rámci celoživotního vzdělávání.
  6. Akreditačním orgánem pro subjekty, které by byly autorizovány pro vzdělávací činnosti by bylo - mělo být Ministerstvo školství ČR (MŠ).
  7. Akreditační orgán (ČIA) pro subjekty, které by byly jím autorizovány pro ověřování odborných způsobilostí by byly ve výkonu své činnosti na státu nezávislé s transparentním systémem a nástroji ke kontrole jím certifikovaných subjektů. Akreditační orgán by současně podléhal přímému výkonu kontroly subjektem pro ten účel státem pověřeným (ČÚBP – podle vládního návrhu zákona o inspekci práce Státní úřad inspekce práce).
  8. Certifikační subjekty autorizované pro vzdělávací činnosti by podléhaly výkonu kontroly MŠ a výkonu dozoru subjektem pro ten účel státem pověřeným (IBP- podle vládního návrhu zákona o inspekci práce oblastní inspektoráty práce). ČÚBP by v případě jeho negativního výsledku podával návrh na odnětí nebo omezení autorizace akreditačnímu orgánu - MŠ.
  9. Certifikační subjekty autorizované pro ověřování odborných způsobilostí by podléhaly výkonu dozoru subjektem pro ten účel státem pověřeným (IBP - oblastní inspektoráty práce). Výkonem dozoru pověřený subjekt by v případě jeho negativního výsledku podával (prostřednictvím ČÚBP - Státního úřadu inspekce práce) rovněž návrhy na odnětí nebo omezení autorizace akreditačnímu orgánu (ČIA).
  10. Zmíněné certifikační subjekty by nabízely služby (nikoliv že „udělají padesátku“), služby, které by byly definované a transparentní, stejně tak jako činnost jejich akreditačních orgánů.


Schéma vzájemných vazeb. Kliknout pro detail!

Kontrolní činnost Dozorová činnost Návrhy k omezení anebo odejmutí autorizace.

Pokračování příště na téma: Jak je to s projektováním elektrických zařízení?

 
 

 

TEXT Z OBLASTÍ SOUVISEJÍCÍ KONTAKT
Lada Melenová - PROPAG TEAM
Zaslání vizitky
Zobrazit záznam v adresáři


FIREMNÍ TIPY
V přednášce na konferenci SOLID Team se Miroslav Záloha ze SUIP zmínil také o nutnosti a významu technické dokumentace při revizích. Přestože jsou běžné argumenty o ztrátě nebo zastarání dokumentace, zdůraznil, že legislativa, vládní nařízení a provozní bezpečnostní předpisy, jasně stanovují povinnost udržování a aktualizace technické dokumentace. Připomněl význam dokumentace pro správné provedení revize. Hlavním bodem bylo, že revizní technik musí nejen ... Více sledujte zde!
Digitalizace nás kromě jiných služeb zasypává také daty. Máme tolik dat, že se v nich často nemůžeme vyznat. O tom, co nám dnes poskytuje digitalizovaná knihovna, hovořím s Petrem Žabičkou z Moravské zemské knihovny. Žijeme v době, kdy nové publikace nevznikají, nejsou žádní autoři odborných článků. Jsme zasypávání krátkými reklamními úryvky a zdroje ke studiu nám zůstávají skryty pod tlustou vrstvou marketingových cílů. Co s tím?
Jaké problémy mohou nastat při tvorbě projektových dokumentací hromosvodu pro rodinné domy? Je časté, že nízká kvalita dokumentace komplikuje práci realizovních firem? Co obvykle chybí v těchto nedostatečných projektech? Jak důležitá je analýza rizik v projektování hromosvodů? Co všechno by měla obsahovat kvalitní technická zpráva? Je pravda, že někteří lidé nevědí, jak by měla správná dokumentace vypadat, a jsou spokojení jen s několika listy papíru? Jaký rozdíl je mezi zkušenými projektanty a těmi, kteří "podvádějí" v projektování? Co všechno zahrnuje dobře vypracovaný projekt hromosvodu a uzemnění?
Častou negativní zkušenost mají (nejen) elektrotechnici z přístupu stavebních úřadů. Nejedná se tentokrát o problém "tvrdohlavosti" úřadu, ale naopak o přílišnou benevolentnost, hraničící až s ignorací zákonných vyhlášek a nařízení. Zajímali jsme se tedy o zkušenosti se stavebními úřady a pohled odborníků na danou problematiku ...
Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933