Jak se má správně vyměňovat elektroměr?
reklama
Jeden náš čtenář nám sdělil tuto příhodu:
Bydlíme v panelovém domě. Slyšíme šramocení na chodbě, žena říká: "tam se musí něco opravovat, to není možné". Tak jsem ze zvědavosti vykoukl. Zvuky se nesly ze strany, kde je umístěn elektroměrový rozvaděč. Zbystřil jsem tedy zrak, abych pochopil, co se děje v našem prostoru.
A hle! Parta elektrikářů demontuje náš elektroměr. Že byl právě náš, jsem
zjistil posléze, protože nám kromě ostatních spotřebičů pohaslo v předsíni.
Nejdřív mne rozlobilo, co je to za způsoby. Bez vyzvání někomu odpojit přívod.
Když jsem pak pochopil, že je to kvůli výměně starého elektroměru za nový,
rozlobil jsem se ještě víc. Ne, však pro ten starý elektroměr, ale pro ten divný
způsob.
Zeptal jsem se slušně, co dělají. Odpověď zněla, že vyměňují elektroměr pro byt
č.15. "Ale to je náš elektroměr!" zvolal jsem. Předesílám, že jsme neobdrželi
žádné oznámení o uvažované výměně. Nyní jsem doma a nebylo by snad slušné
zazvonit a říci, že právě dochází k výměně měření? Samozřejmě nemám důvod
nevěřit, že montérův šroubovák jedná čestně, ale snad bych měl vědět jaký byl
stav počitadla elektroměru starého a následně nového! "Ale pane! To je přece
samozřejmost! My to máme poznačeno!" oznámil montér. "Ale že jste si to poznačil
vy, to je sice pěkné, ale já to nekontroloval" namítl jsem. Obdržel jsem kus
potištěného tabelačního papíru z tiskárny, kde byly obyčejnou tužkou opravdu
vepsány všechny naše údaje. Tedy žádný hlavičkový papír, podpis, razítko.....
totožnost montérů jsem také nemohl ověřit.... tedy se ptám, co je to za nové
způsoby jednání?
Zeptali jsme se na příslušné energetice, jak má probíhat taková výměna:
Výměny elektroměrů
za účelem úředního ověření provádí "energetika" vlastními pracovníky nebo je
zabezpečuje prostřednictvím vybraných dodavatelských firem. Výměny se provádějí
v termínech dle tzv. cejchovních lhůt elektroměrů - zpravidla 10 let, u
novějších typů elektroměrů 12 nebo 16 let.
Předem se odběratelům oznamuje provedení výměny elektroměru v případech, kdy
není elektroměr umístěn na veřejně přístupném místě. Hromadné oznámení (např. na
vstupu do objektu, na nástěnce domu nebo obce, místním rozhlasem apod.) je
problematické, neboť nejsou měněny vždy všechny elektroměry v dané lokalitě -
mění se pouze ty, u nichž končí cejchovní lhůta.
V §4 odst. 5 obchodních podmínek dodávky elektřiny je uvedeno:
Dodavatel je oprávněn v případě potřeby provádět montáž, demontáž a odečet
měřicího zařízení bez účasti odběratele s tím, že o této události zanechá v
odběrném místě písemnou informaci (s výjimkou pravidelného řádného odečtu).
Odběratel je oprávněn reklamovat zde uvedené údaje do 15-ti kalendářních dnů od
provedení výše uvedených úkonů. Pokud tak neučiní, má dodavatel právo použít
tyto údaje jako podklad k fakturaci.
Vždy těsně před zahájením výměny upozorní montér odběratele, pokud je přítomen, že bude provedena výměna elektroměru a s tím související krátkodobé přerušení dodávky elektřiny. Doklad o výměně elektroměru s uvedením stavu číselníku elektroměru a dalšími údaji vždy zůstane u odběratele.
TEXT Z OBLASTÍ | SOUVISEJÍCÍ KONTAKT |
---|---|