Elektrika.cz - elektrotechnické zpravodajství
Tisknete článek: Jak se má správně vyměňovat elektroměr? (klik pro návrat)
Stránka byla vytvořena: 18.06.2003
Všechna práva vyhrazena (c)1998-2024 Elektrika.cz
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materálu není povoleno bez předchozího písemného (e-mailového) svolení redakce portálu Elektrika.cz.

Jak se má správně vyměňovat elektroměr?


Jak se má správně vyměňovat elektroměr?
Kdo a kdy může přijít a demontovat vám elektroměr? Může to udělat kdokoliv? Třeba i kolemjdoucí, nebo rozlobený soused? Existují jakási pravidla a to nejen slušnosti!
Igor Nováček, ze dne: 18.06.2003

Jeden náš čtenář nám sdělil tuto příhodu:

Bydlíme v panelovém domě. Slyšíme šramocení na chodbě, žena říká: "tam se musí něco opravovat, to není možné". Tak jsem ze zvědavosti vykoukl. Zvuky se nesly ze strany, kde je umístěn elektroměrový rozvaděč. Zbystřil jsem tedy zrak, abych pochopil, co se děje v našem prostoru.

A hle! Parta elektrikářů demontuje náš elektroměr. Že byl právě náš, jsem zjistil posléze, protože nám kromě ostatních spotřebičů pohaslo v předsíni. Nejdřív mne rozlobilo, co je to za způsoby. Bez vyzvání někomu odpojit přívod. Když jsem pak pochopil, že je to kvůli výměně starého elektroměru za nový, rozlobil jsem se ještě víc. Ne, však pro ten starý elektroměr, ale pro ten divný způsob.
Zeptal jsem se slušně, co dělají. Odpověď zněla, že vyměňují elektroměr pro byt č.15. "Ale to je náš elektroměr!" zvolal jsem. Předesílám, že jsme neobdrželi žádné oznámení o uvažované výměně. Nyní jsem doma a nebylo by snad slušné zazvonit a říci, že právě dochází k výměně měření? Samozřejmě nemám důvod nevěřit, že montérův šroubovák jedná čestně, ale snad bych měl vědět jaký byl stav počitadla elektroměru starého a následně nového! "Ale pane! To je přece samozřejmost! My to máme poznačeno!" oznámil montér. "Ale že jste si to poznačil vy, to je sice pěkné, ale já to nekontroloval" namítl jsem. Obdržel jsem kus potištěného tabelačního papíru z tiskárny, kde byly obyčejnou tužkou opravdu vepsány všechny naše údaje. Tedy žádný hlavičkový papír, podpis, razítko..... totožnost montérů jsem také nemohl ověřit.... tedy se ptám, co je to za nové způsoby jednání?

Zeptali jsme se na příslušné energetice, jak má probíhat taková výměna:

Výměny elektroměrů
za účelem úředního ověření provádí "energetika" vlastními pracovníky nebo je zabezpečuje prostřednictvím vybraných dodavatelských firem. Výměny se provádějí v termínech dle tzv. cejchovních lhůt elektroměrů - zpravidla 10 let, u  novějších typů elektroměrů 12 nebo 16 let.
Předem se odběratelům oznamuje provedení výměny elektroměru v případech, kdy není elektroměr umístěn na veřejně přístupném místě. Hromadné oznámení (např. na vstupu do objektu, na nástěnce domu nebo obce, místním rozhlasem apod.) je  problematické, neboť nejsou měněny vždy všechny elektroměry v dané lokalitě - mění se pouze ty, u nichž končí cejchovní  lhůta.

V §4 odst. 5 obchodních podmínek dodávky elektřiny je uvedeno:
Dodavatel je oprávněn v případě potřeby provádět montáž, demontáž a odečet měřicího zařízení bez účasti odběratele s tím, že o této události zanechá v odběrném místě písemnou informaci (s výjimkou pravidelného řádného odečtu). Odběratel je oprávněn reklamovat zde uvedené údaje do 15-ti kalendářních dnů od provedení výše uvedených úkonů. Pokud tak neučiní, má dodavatel právo použít tyto údaje jako podklad k fakturaci.

Vždy těsně před zahájením výměny upozorní montér odběratele, pokud je přítomen, že bude provedena výměna elektroměru a s  tím související krátkodobé přerušení dodávky elektřiny. Doklad o výměně elektroměru s uvedením stavu číselníku elektroměru  a dalšími údaji vždy zůstane u odběratele.

TEXT Z OBLASTÍ
SOUVISEJÍCÍ KONTAKT

Konec tisknuté stránky z portálu Elektrika.cz.