Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje
FUTURE okénko - V nejbližších dnech se zde dočtete ...
  • S novými teleskopickými jímači je instalace jednodušší, rychlejší a dostupnější. Jímače, navržené pro snadný transport a snadnou montáž, přinášejí změnu postupů pro montéry všude. S teleskopickými jimači může jedna osoba bez problémů převézt a ...
  • Jak naplno využít schopností programovatelných relé easyE4? Podívejte se jaké možnosti vám dávají nové přístroje. Od různých způsobů vizualizace procesů až po komunikaci s okolním světem. Ovládněte programování relé easyE4 a staňte se expertem v ...

Témata pokrývající všechny uvedené oblastí

Pojízdné prostředky

O dobrých řidičích #10: Předjíždění za sucha, deště a sněžení

  • 1.01.2016
O dobrých řidičích #10: Předjíždění za sucha, deště a sněžení
Předjíždět či nepředjíždět? Základní rada v autoškole zní, že pokud si nejsem jistý, tak nepředjíždět. Zvážit při předjíždění musíme vždy celou škálu faktorů: rychlost, počasí, viditelnost, sjízdnost silnice, rychlost protijedoucího auta, dopravní značení, vlastnosti vozidla i vlastní praxe v řízení. Kde je zakázáno předjíždět, jasně stanovuje kapitola Přejíždění v zákoně číslo 361.

O dobrých řidičích #9: Jak často je třeba absolvovat školení?

  • 31.12.2015
O dobrých řidičích #9: Jak často je třeba absolvovat školení?
Po jak dlouhé době by řidiči měli absolvovat odborná řidičská školení? Podle zákona 247/2000 Sb. o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel by měli řidiči absolvovat jedenkrát za rok 7 hodin školení. Méně jednoznačná je ale situace u zákoníku práce, ten totiž říká, že školení by měla být pravidelně dle rozhodnutí vedení organizace. Většina organizací pak volí termín jedenkrát za rok či jedenkrát za dva roky.

O dobrých řidičích #6: Jaké jsou nejčastější prohřešky řidičů?

  • 30.12.2015
O dobrých řidičích #6: Jaké jsou nejčastější prohřešky řidičů?
Jakých prohřešků se na silnicích nejčastěji dopouští čeští řidiči? Na prvním místě je samozřejmě překročení stanovené rychlosti. Polovina řidičů například neví, kde v některých místech začíná a končí určitá rychlost. A pokud ví, tak se tím stejně neřídí. Na druhém místě v žebříčku řidičských neřestí se drží nedání přednosti v jízdě a na třetí příčce je nedodržování vodorovného značení.

O dobrých řidičích #8: K čemu jsou referentská školení?

  • 25.12.2015
O dobrých řidičích #8: K čemu jsou referentská školení?
Mají referentská školení pro profesionální řidiče nějaký význam? Není to jen další zbytečná formalita? Na tyto otázky odpovídali zástupci autoškoly JKC Jiří Kadlec a Rudolf Kaláb. Význam podle nich školení mají hlavně v informování řidičů o novinkách, o kterých by se jinak jen těžko dozvěděli. Řidiči se na nich dozví o změnách zákona - například v oblasti nových dopravních značek, a to reálný přínos určitě má.

O dobrých řidičích #7: Jaké jsou nejčastější chyby v testech?

  • 24.12.2015
O dobrých řidičích #7: Jaké jsou nejčastější chyby v testech?
Procentuální úspěšnost v testech v autoškole je vysoká. Kdo chce, tak se testy naučí. Problém je s mladými nezodpovědnými uchazeči o řidičský průkaz, kteří přípravu podcení. Takový je názor zástupců brněnské autoškoly JKC. Ministerstvo dopravy ČR zavedlo v nedávné době v testech úpravy. K jakým konkrétním změnám v testování budoucích řidičů došlo?

ABB: Nová generace servisní platformy pro nabíjení elektrických vozidel

  • 21.12.2015
ABB: Nová generace servisní platformy pro nabíjení elektrických vozidel
ABB a Microsoft společně uvádějí na trh novou generaci servisní platformy pro nabíjení elektrických vozidel. Nabíjecí platforma pro e-mobilitu na cloudovém základě spojí špičkové rychlonabíjecí technologie ABB s nejmodernějšími cloudovými službami společnosti Microsoft. Společný produkt bude využívat také strojové učení a schopnosti prediktivní analýzy, které budou hnacím motorem dalších inovací.

O dobrých řidičích #5: Jak se vyvíjely předpisy během historie?

  • 17.12.2015
O dobrých řidičích #5: Jak se vyvíjely předpisy během historie?
Jak moc se změnily předpisy v oblasti silničního provozu během historie? Podle majitele autoškoly Jiřího Kadlece k žádným převratným změnám nedošlo. Nejvýraznější byl přechod k jízdě vpravo, ke kterému u nás došlo v době protektorátu - konkrétně v březnu roku 1939. V průběhu let se také měnila přikázaná rychlost v obcích, mimo obce i na dálnicích. Například až v polovině roku 1979 byly zavedeny rychlostní limity na všech silnicích. Do té doby platila pouze přikázaná rychlost v obcích, a to jenom ve dne.

ABB: Rychlonabíjecí robot pro autobusy veřejné dopravy

  • 25.11.2015
ABB: Rychlonabíjecí robot pro autobusy veřejné dopravy
Společnost ABB oznámila, že uvádí na trh automatický rychlonabíjecí systém, který může překonat jedny z posledních překážek rozsáhlejšího zavádění městských elektrobusů – dlouhou dobu nabíjení a krátký dojezd. Díky automatickému střešnímu připojení a obvyklé době nabíjení 4 až 6 minut lze systém snadno začlenit do stávajících autobusových linek, a to instalací rychlonabíječek na konečných stanicích, terminálech, depech nebo na mezilehlých zastávkách.

O dobrých řidičích #3: Jak často dělat přestávky v řízení?

  • 17.09.2015
O dobrých řidičích #3: Jak často dělat přestávky v řízení?
Jak často by měl řidič při dlouhé jízdě autem zastavovat k odpočinku? U řidiče ve služebním automobilu určuje četnost a délku přestávek v jízdě nařízení vlády číslo 168/2002 Sb. Podle něj může jet maximálně 4,5 hodiny a poté musí následovat půlhodinová přestávka. Problém ale nastává u soukromých jízd, kde zákon přestávky neřeší. S prodlužujícím se časem jízdy klesá schopnost řidiče k řízení a tím může ohrozit bezpečnost na silnici.

PHXC: Řídící jednotka nabíjecích stanic elektromobilů

  • 3.09.2015
PHXC: Řídící jednotka nabíjecích stanic elektromobilů
Phoenix Contact nabízí novou vylepšenou řídicí jednotku pro nabíjení elektromobilů v módu 3 dle IEC 61851-1. Na digitální výstupy modulu je možné připojit na více než 30 vnitřních stavů přes webový server. Řídicí jednotka tak může signalizovat různé chybové a stavové zprávy přes LED a integrovat další systémové komponenty. Komunikační rozhraní umožňuje řídit tyto vstupy přímo z nadřazeného řídicího systému.

O dobrých řidičích #2: Jaké vlastnosti má správný řidič?

  • 3.09.2015
O dobrých řidičích #2: Jaké vlastnosti má správný řidič?
O tom, zda je někdo dobrý nebo špatný řidič, rozhoduje především jeho přístup k dané problematice. Dobrý řidič je ten, který zná Pravidla o silničním provozu a respektuje je. Otázka striktního dodržování pravidel je ale problematická. Měl by například řidič v místě, kde je značka železniční přejezd, ale přejezd v místě již neexistuje, zpomalit? O tom jsme hovořili se zakladatelem autoškoly JKC Jiřím Kadlecem.

O dobrých řidičích #1: O autoškole JKC

  • 20.08.2015
O dobrých řidičích #1: O autoškole JKC
Autoškola JKC je jednou z nejstarších soukromých autoškol v Brně. Založena byla již před 25 lety - 1. července 1990. Hned na začátku zaznamenala autoškola enormní zájem uchazečů o řidičské oprávnění - současně v ní probíhaly i 4 kurzy po 35 lidech. Jak je na tom autoškola dnes a jaké skupiny školí? To nám v prvním díle seriálu O dobrých řidičích prozradil její zakladatel Jiří Kadlec.

Elektromobilů je v ČR už 1.500

  • 13.07.2015
Elektromobilů je v ČR už 1.500
Elektromobilů včetně elektromotorek je v České republice už 1.500. Nejvíce se prodávají auta Peugeot iOn, kterých je již 88, a elektromobily Volkswagen e-Up. To jsou některé ze zajímavých faktů, která nám o současném stavu elektromobility v ČR prozradil šéf české elektromobilové reprezentace Jiří Vlk. Česká reprezentace se i v letošním roce zúčastní významných závodů elektromobilů jako je eTourEurope, Electric marathon nebo Wave Trophy. Podrobnosti se dozvíte v rozhovoru.

Tým CTU CarTech a studentská elektroformule

  • 19.02.2015
Tým CTU CarTech a studentská elektroformule
Formula Student je konstrukční soutěž pro studenty inženýrských škol. V jejím rámci se každý rok pořádá 12 soutěží po celém světě. V soutěži je zadáno fiktivní výběrové řízení na vývoj vozu formulového typu. A úkol pak zní jasně: navrhnout vůz, který co nejlépe splní stanovené požadavky. Soutěží se účastní i tým CTU CarTech z ČVUT. Na AMPERu jsme hovořili s jeho kapitánem Františkem Pechem. Co nám prozradil o elektroformulích?

Test elektromobilu TESLA model S

  • 31.12.2014
Test elektromobilu TESLA model S
Na Mezinárodním strojírenském veletrhu 2014 v Brně jsme otestovali elektromobil Tesla model S. Zjistili jsme, že oproti modelu Roadster je sice pomalejší, což je však dáno tím, že model S je větší, těžší, ale také komfortnější. V krátké reportáži se dozvíte, jak se tento elektromobil nabíjí, v čem spočívají jeho výhody oproti klasickým automobilům se spalovacím motorem nebo jak komfortní je jeho interiér.
FIREMNÍ TIPY
Umíte odpovědět? Vysvětlete, proč musíme elektrické stroje chladit a co by se stalo, kdybychom je nechladili. Popište rozdíly mezi chlazením vzduchem a chlazením kapalinou. Vysvětlete, jak teplo putuje elektrickým strojem a jak nám tepelný okruh pomáhá toto teplo správně odvést. Co přesně znamená ventilace v kontextu elektrických strojů? Jaký je rozdíl mezi ...
V přednášce na konferenci SOLID Team se Miroslav Záloha ze SUIP zmínil také o nutnosti a významu technické dokumentace při revizích. Přestože jsou běžné argumenty o ztrátě nebo zastarání dokumentace, zdůraznil, že legislativa, vládní nařízení a provozní bezpečnostní předpisy, jasně stanovují povinnost udržování a aktualizace technické dokumentace. Připomněl význam dokumentace pro správné provedení revize. Hlavním bodem bylo, že revizní technik musí nejen ... Více sledujte zde!
Digitalizace nás kromě jiných služeb zasypává také daty. Máme tolik dat, že se v nich často nemůžeme vyznat. O tom, co nám dnes poskytuje digitalizovaná knihovna, hovořím s Petrem Žabičkou z Moravské zemské knihovny. Žijeme v době, kdy nové publikace nevznikají, nejsou žádní autoři odborných článků. Jsme zasypávání krátkými reklamními úryvky a zdroje ke studiu nám zůstávají skryty pod tlustou vrstvou marketingových cílů. Co s tím?
Jaké problémy mohou nastat při tvorbě projektových dokumentací hromosvodu pro rodinné domy? Je časté, že nízká kvalita dokumentace komplikuje práci realizovních firem? Co obvykle chybí v těchto nedostatečných projektech? Jak důležitá je analýza rizik v projektování hromosvodů? Co všechno by měla obsahovat kvalitní technická zpráva? Je pravda, že někteří lidé nevědí, jak by měla správná dokumentace vypadat, a jsou spokojení jen s několika listy papíru? Jaký rozdíl je mezi zkušenými projektanty a těmi, kteří "podvádějí" v projektování? Co všechno zahrnuje dobře vypracovaný projekt hromosvodu a uzemnění?
DALŠÍ FIREMNÍ ODKAZY
Máte z ploužení autem v městské dopravě či hledání místa k parkování stresové stavy? Neholdujete motorkám a jízdu na kole spojujete s námahou, pocením a nutným převlékáním? Elektrická kola eliminují nevýhody klasických kol a stávají se novým fenoménem v dopravě ...
Repríza KNX výroční konference k 30. výročí KNX ve světě. Událostí prováděl Josef Kunc s Vítem Pivoňkou. Z programu této události očekávejte významné novinky pro všechny partnery KNX, jejich hodnocení a doporučování potencionálním zákazníkům, poznatky z vynikajícího projektu KNX systémové instalace, chyby v projektech a při jejich realizaci a předcházení jim, představení všech ...
Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
Autor článku
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933