Asynchronní motor s kotvou nakrátko
reklama
Vyrábí se jako 1f nebo 3f. Podle požadavku. Konstrukce statoru je podobná jako u synchronních strojů. Plášť statoru u menších motorů je z lité oceli nebo je svařen z plechů uvnitř pláště je magnetický obvod z elektrotechnických plechů válcovaných za tepla, na vnitřní straně statoru jsou do plechů vystříhány drážky, do kterých se ukládá 3f vinutí. Začátky a konce statoru jsou vyvedeny na svorkovnici, kde lze statorové vinutí zapojit do hvězdy nebo do trojúhelníku. Statory 3f asyn. motorů jsou v podstatě stejné, motory se od sebe liší pouze provedením rotoru.
Rotor nakrátko má vinutí z neizolovaných tyčí
vložených do drážek rotoru které jsou pro zlepšení
záběrného momentu
a snížení hluku zešikmeny. Tyče vinutí jsou na
obou dvou stranách spojené vodivými kruhy nakrátko,
vinutí tvoří klec.
Vinutí se zhotovuje z hliníku
litého pod tlakem přitom se současně odvíjí lopatky ventilátoru které
tvoří s klecí jeden celek.
Výhody: Motor nakrátko je nejpoužívanější, protože
je konstrukčně nejjednodušší s nízkými výrobními náklady, provozně
velmi spolehlivý a bezpečný, jednoduše se spouští má poměrně dobrý záběrný
moment a velkou přetížitelnost při proměnném zatížení jsou jeho otáčky
téměř stálé, nevyžaduje odbornou obsluhu má jednoduchou údržbu, vnějším
tvarem ho lze přizpůsobit hnanému stroji.
Nevýhody: Při zpuštění způsobuje velký proudový
náraz 6 až 8 násobek jmenovitého proudu a tím i pokles napětí v síti.
Jeho otáčky lze řídit skokově, změnou počtu pólových dvojic nebo
plynule změnou kmitočtu při malém zatížení zmenšuje účiník
sítě kolem 0,3 až 0,6, výkon motoru je úměrný 2 mocnině napětí.