Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje
FUTURE okénko - V nejbližších dnech se zde dočtete ...
  • Když si starší pár pořídil fotovoltaickou elektrárnu na základě slibů obchodníka, netušil, jaké problémy je čekají. Po výpadku elektřiny v obci zjistili, že jejich investice nefunguje tak, jak očekávali. Co způsobilo, že jejich FVE nebyla schopna ...

Témata pokrývající všechny uvedené oblastí

Vzdělání, Legislativa

V50 §12 je duplicita Zákoníku práce, říká Alexej Satinský

  • 5.08.2020
V50 §12  je duplicita Zákoníku práce, říká Alexej Satinský
O tom, že za socialismu měl Zákoník práce zcela jiný cíl zájmů, o tom dnes snad již nikdo nepochybuje, ale že by mohly stále ještě existovat předpisy, které svým obsahem stále dávný Zákoník doplňují, to každý neví. Tedy mezi námi, málokterý z dnešních mladých držitelů některého z paragrafů vyhlášky padesát ani netuší, co to bylo Revoluční odborové hnutí a že jeho zástupce by měl být přítomen u jejich přezkoušení. A o tom, co říká paragraf 12 této vyhlášky neví 80% stávajících držitelů ...

V50 §12 Pokud organizace prokazatelně neproškolí, může mít problém, říká Jiří Sajner

  • 20.07.2020
V50 §12 Pokud organizace prokazatelně neproškolí, může mít problém, říká Jiří Sajner
Proč jsou organizace povinny zajišťovat trvalé zvyšování odborné úrovně pracovníků? Věta vyznívá jako donucování proti vůli pracovníka. Firemní školení možná někteří známe jako šanci se "ulejt". Prosedět pracovní dobu. Zdřímnout si. Nic zásadního se nedozvědět. A přesto jsou firemní školení pořádána. Jak to bylo myšleno? Podnikající zaměstnavatel odpověď zná. I přesto, že je stávající znění vyhlášky označováno za "vykopávku", mnoho z jejich částí jsou stálé logické ...

Co bude v praxi s volně šiřitelnými ČSN pro elektrikáře snazší?

  • 13.04.2020
Co bude v praxi s volně šiřitelnými ČSN pro elektrikáře snazší?
Čistě hypoteticky ... pokud by byly technické normy volně šiřitelné, tedy pokud by neměly žádná technická omezení, jak by se dala popsat práce s nimi? V čem by to bylo jednodušší? Nebo je stávající přístup k ČSN online a omezení pluginu file open vyhovující? Jak byste popsali svou představu při skutečnosti, kdy byste měli přístup ke všem normám kdykoliv, odkudkoliv volný a navíc bez ohledu na technickou platformu? Opět se ptáme našich elektrotechniků v praxi ...

V50 §12 To byl socialismus ..., říká František Kosmák

  • 24.03.2020
V50 §12 To byl socialismus ..., říká František Kosmák
Tak vidí §12 nadčasové vyhlášky František Kosmák. Člověk se zkušenostmi a kritickým myšlením. Ano, dodnes slýcháváme, jak bylo kdysi vše přesně definováno jednou vedoucí stranou. Není tento model dnes, řekněme nedůstojný? Aby bylo nutné přikazovat vzdělání někomu, kdo o něj třeba vůbec nestojí? Zvyšování odborné úrovně v dnešní době má být přirozenou vlastností každého pracovníka. Samozřejmě s výjimkami. Ty však obvykle neovlivní žádná nařízení.

V50 §12 Pokud jde o seriózní podnik, ten své zaměstnance školí, říká Ján Meravý

  • 16.03.2020
V50 §12 Pokud jde o seriózní podnik, ten své zaměstnance školí, říká Ján Meravý
Pokud se podíváme na ne zrovna ojedinělý případ neznalosti, kdy více než dva roky hovoříme o použití proudových chráničů na světelné obvody v prostorách ovládaní neodborníky a po takové době se od kvalifikovaného elektrotechnika dočteme "Dakde som zachytil, že po novom sa počíta s chráničmi pre svetla ...", pak jak asi vypadají další odborníci? Asi si musíme uvědomit, že se zde na portále objevují pouze ti, kteří chtějí opravdu něco znát. Ostatní musí být donuceni třeba §12 ...

V50 §12 To je na staré struktury, říká Václav Černý

  • 10.03.2020
V50 §12 To je na staré struktury, říká Václav Černý
Přestože vyhláška 50/78Sb. čtyřicet let hovoří o povinnosti organizací někoho vzdělávat, stále se setkáváme s držiteli osvědčení, kteří se domnívají, že jde o jejich majetek. Podobně se objevují postesky, že někoho zaměstnavatel nedeleguje na některá školení zrovna, když oni projevují vůli se něco učit. Do smyslu vzdělávání podle §12 udělala zásadní rýhu revoluční sekera s osobami samostatně výdělečnými ...

V50 §12 Člověk, co zastává práci, musí zvolit četnost školení, vysvětluje Petr Létal

  • 2.03.2020
V50 §12 Člověk, co zastává práci, musí zvolit četnost školení, vysvětluje Petr Létal
Přísloví "opakování je matka moudrosti" je pravdivé, ovšem opakovat stejnou věc dvacet let nemusí být vždy na místě. Zajistit vzdělávání znamená synchronizovat vědomosti se vším, co se točí kolem předmětu podnikání. Ať již jde o zbožíznalství a jeho použití nebo neustále měnící se technické normy. Za pravidelným školením a přezkoušením se v mnoha firmách skrývá podobné jediné občerstvení znalostí ...

V50 §12 Znám elektrikáře, kteří se vzdělávají, říká Josef Nyklíček

  • 25.02.2020
V50 §12 Znám elektrikáře, kteří se vzdělávají, říká Josef Nyklíček
S odstupem času máme šanci přehodnotit dávný přístup k pracovníkům a společnostem. Dnes stále hovoříme o asertivitě, o presumpci neviny nebo také o vzájemné důvěře, ale někde hluboko v nás je zakódován způsob hrozeb, příkazů z vyšších pater, nebo slepých úředních rozhodnutí. Organizace jsou povinny zajišťovat trvalé zvyšování odborné úrovně pracovníků... zní vznešeně. Ovšem jedna věc je zaměstnance vyslat na vzdělávací událost a druhá je si představit, jak u školení neusínají ...

V50 §12 vznikl proto aby se mohlo periodicky zkoušet, říká Oldřich Morávek

  • 17.02.2020
V50 §12 vznikl proto aby se mohlo periodicky zkoušet, říká Oldřich Morávek
Co by se stalo, pokud by §12 neexistoval? Jeho uvedení mělo v roce 1978 zcela určitě opodstatněný důvod! Ale všichni víme, že přikazovat někomu, aby někoho vzdělával, třeba i proti jeho vůli, je krásná vize, ovšem v praxi to zase tolik nefunguje. Však to v praxi dobře známe. I někteří staří elektrikářští mazáci používají výroky typu "zase něco nového? Ale elektrika kope stále stejně". A tak ani po čtyřiceti letech existence tohoto paragrafu se nikde nic nezměnilo. Co si o vzniku paragrafu myslí Oldřich Morávek?

V50 §10 Projektanti ani kolikrát neví, co má dokumentace obsahovat, řekl Petr Létal ...

  • 3.02.2020
V50 §10 Projektanti ani kolikrát neví, co má dokumentace obsahovat, řekl Petr Létal ...
Standardní profese projektanta neumožňuje práci na elektrickém zařízení. Takový projektant se tedy v terénu moc neobjevuje? Jaké vědomosti má asi projektant bez elektrotechnického vzdělání? Nejde spíš o legislativní omyl než záměr? Kreslič výkresů? Nezmizela tato profese s příchodem výpočetní techniky a periférií pro tisk? Ale vraťme se k §10. K čemu jej pracovník skutečně potřebuje, pokud §10 nikdo nepožaduje nebo mu z jeho absence nevyplývá žádná sankce? Co projektanti chronicky neznají? Existuje pro nějakou nevědomost společný jmenovatel? Co by se mělo při získávání kvalifikace projektanta změnit? Pokud postavíme projektanta a revizního technika na misku vědomostních vah, měly by být obě profese na stejné znalostní úrovni?

V50 §4 Bude novodobá elektromontážní armáda složena z pracovníků poučených?

  • 31.01.2020
V50 §4 Bude novodobá elektromontážní armáda složena z pracovníků poučených?
Není žádnou ojedinělou situací, kdy na stavbách potkáme elektromontážní skupiny sestavené nejen z osob znalých, ale ze stále větší skupiny osob poučených. Pohledem vyhlášky padesát si můžeme vykroutit hlavu, ovšem má to své logické opodstatnění. Skutečných elektromontérů ubývá. Doba se změnila. Možná už není potřeba takového obrovského množství odpovědných operativců tak, jak potřeboval minulý režim ...

V50 §10 Projektant bez §6 je pak závislý na jiných, říká Michal Kříž

  • 29.01.2020
V50 §10 Projektant bez §6 je pak závislý na jiných, říká Michal Kříž
Na projektanta je možné pohlížet z vícero úhlů. Z hlediska sbírání bodů je populární členství v komoře autorizovaných inženýrů a techniků. Z pohledu elektrotechniků je více relevantní vyhláška padesát. Jaký osobní pohled má na projektanty náš přední normotvůrce Michal Kříž? Pro získání §10 není vyžadována žádná praxe s §6. Není to proti smyslu poslání vyhlášky, pokud projektant navrhuje něco, čeho se nesmí dotknout? Mělo by se v novém nařízení vlády něco na požadavcích získání §10 změnit? Pokud se stal projektant volnou živností, tedy bez požadavku na vzdělání v elekrotechnice, proč se má na projektanta pohlížet jako na osobu znalou podle vyhlášky padesát? A nakonec, kdo dnes kontroluje nebo vyžaduje §10?

V50 §10 Projektant vymýšlí, revizní technik ověřuje, říká Oldřich Morávek

  • 21.01.2020
V50 §10 Projektant vymýšlí, revizní technik ověřuje, říká Oldřich Morávek
Představ o činnosti projektanta existuje mnoho. Často je jeho funkce mylně nahrazována revizním technikem. Jindy je naopak žádáno po držiteli §10 více než je v jeho možnostech. Doba se mění a dnes se objevují v projektech často fatální chyby a to i přesto, že je autor členem ČKAIT s potřebným počtem bodů. Poukazuje se na absenci skutečných praktických znalostí. Je pro projektanta kvalifikace podle §6 zbytečná, ale praktická? Měl by ji mít?

V50 §10 Revizní technik se liší od projektanta pouze v tom, že musí mít a umět zacházet s přístroji, říká František Kosmák

  • 19.12.2019
V50 §10 Revizní technik se liší od projektanta pouze v tom, že musí mít a umět zacházet s přístroji, říká František Kosmák
V jaké míře je a není nahraditelný projektant elektrických zařízení? Jak se projektant stavař a projektant elektrických zařízení na společném díle synchronizují, aby se účelně doplňovali? A teď se přesuňme od projektanta k další neodmyslitelné odbornosti každé stavby. K reviznímu technikovi. Jaké jsou znalostní rozdíly mezi projektantem a revizním technikem elektrických zařízení? Hovoří se o tom, že projektant má větší teoretické znalosti s navrhováním konkrétního elektrického zařízení než třeba revizní technik. Je to možné? Jak se projektant stane odborníkem? Kdo jej ověří do stavu odpovídajícímu znalostem revizního technika?

V50 §10 Projektant by měl být elektrikář s §, aby mohl samostatně pracovat, říká Václav Černý

  • 5.12.2019
V50 §10 Projektant by měl být elektrikář s §, aby mohl samostatně pracovat, říká Václav Černý
Václava Černého jsme se ptali, jak se v plzeňském regionu podle vyhlášky padesát přezkušovali projektanti. Stále se polemizuje o znalostech a praxi projektanta, ovšem to se velice špatně prověřuje. Je dnes stále možné zařazovat tuto profesi pod tak starou vyhlášku? Co by bylo dobré v novém nařízení vlády na dnešním paragrafu 10 změnit? Na rozdíl od paragrafů 7, 8, 9 není získání paragrafu 10 podmíněno konkrétní praxí s paragrafem 6.
FIREMNÍ TIPY
S novými teleskopickými jímači je instalace jednodušší, rychlejší a dostupnější. Jímače, navržené pro snadný transport a snadnou montáž, přinášejí změnu postupů pro montéry všude. S teleskopickými jimači může jedna osoba bez problémů převézt a nainstalovat vše potřebné v jakémkoliv vozidle. Přečtěte si nebo sledujte v instruktážním videu, jak může tato novinka může zjednodušit práci na střechách ...
Digitalizace nás kromě jiných služeb zasypává také daty. Máme tolik dat, že se v nich často nemůžeme vyznat. O tom, co nám dnes poskytuje digitalizovaná knihovna, hovořím s Petrem Žabičkou z Moravské zemské knihovny. Žijeme v době, kdy nové publikace nevznikají, nejsou žádní autoři odborných článků. Jsme zasypávání krátkými reklamními úryvky a zdroje ke studiu nám zůstávají skryty pod tlustou vrstvou marketingových cílů. Co s tím?
Častou negativní zkušenost mají (nejen) elektrotechnici z přístupu stavebních úřadů. Nejedná se tentokrát o problém "tvrdohlavosti" úřadu, ale naopak o přílišnou benevolentnost, hraničící až s ignorací zákonných vyhlášek a nařízení. Zajímali jsme se tedy o zkušenosti se stavebními úřady a pohled odborníků na danou problematiku ...
Vnější atmosférické vlivy působí na ocel a vytvářejí různě velké riziko koroze. Vhodně zvolená povrchová úprava kabelového systému je účinnou ochranou proti korozní agresivitě. Podle průměrného korozního úbytku tloušťky zinku v daném korozním prostředí je možné vybrat vhodnou povrchovou úpravu. Kopos Kolín nabízí ...
DALŠÍ FIREMNÍ ODKAZY
Pojďme se krátce podívat tam, kde se dnes vychovávají budoucí elektrotechnici. Jaké mají dispozice k úspěšnému studiu elektrotechnického oboru? V jakém prostředí se pohybuje dnešní elektrikářský žák, učeň a student?
Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933