Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje
FUTURE okénko - V nejbližších dnech se zde dočtete ...
  • Koho kdy samotného napadlo jaké preventivní opatření by elektromontéři a elektroúdržbáři měli provádět, aby předešli úrazům při používání ručního nářadí? Asi nikdy a nikoho, tedy vyjma bezpečáka. Ten naopak přesně ví, jaké příčiny nejčastěji vedou k ...
  • S novými teleskopickými jímači je instalace jednodušší, rychlejší a dostupnější. Jímače, navržené pro snadný transport a snadnou montáž, přinášejí změnu postupů pro montéry všude. S teleskopickými jimači může jedna osoba bez problémů převézt a ...

Víte že klasickému CD je již přes dvacet let?


Document Actions
Článek
Píše se rok 1982. Gramofonová reprodukce je na hranici svých možností.V Nizozemí je představen systém Compact Disc. Byl však přijat s velikou nedůvěrou a ...
ze dne: 20.05.2003
reklama

kritizován jak laiky tak odborníky.

 

 

 

Jak to ale vše začalo...

 

V sedmdesátých letech dvacátého století stále se rozvíjející "klasická" analogová technika dosáhla svého maxima. Konstruktéři se dostali na samou hranici fyzikálních, mechanických i elektrických vlastností v systémech s vinylovou deskou a přenoskou s raménkem, které se používali v gramofonové technice.

 

Nutno podotknout, že se jednalo o technologii velmi vyspělou a vysoce kvalitní. Ale už nebylo kam pokračovat. Jelikož se jednalo a analogovou technologii záznamu, bylo zřejmé, že další cesta se musí ubírat digitálním směrem.

 

 

 

Několik předních firem, hledajících návaznost za gramofonovými systémy se vydali vlastní cestou za hledáním pokroku:

 

Americká RCA vyvíjela videodesku s elektrostatickým snímáním.

Firmy Telefunken a Deca sázeli karty na systém se super jemnou drážkou a snímání piezoelektrickým mikrohrotem.

Japonská firma JVC zkoušela štěstí se systémem s elektrostatickým snímáním pod obchodním názvem Audio High Density.

V laboratořích Philips v Eindhovenu se rodí systém CD (Compact Disc).

 

Od počátku vývoje (1977) uplynuly dva roky a k vývojovým pracem na systému CD se přidává přední firma Sony. V roce 1981 se dále přidává firma Matsushita a tím je osud vývoje rozhodnut.Vložili-li tyto tři firmy do vývoje svoje investice, budou mít i společný zájem plod své práce zúročit.

 

Počáteční nedůvěra

 

Digitální kompaktní zvukový disk je představen na jaře 1982 v Nizozemí, na konferenci pro zvukovou techniku AES v sídle firmy Philips.

Ohlasy byly tak negativní, že komerčnímu prosazení na trhu nevěřili ani optimisté.

 

Kritika laiků a zejména odborníků se zaměřila na:

Složitou a náročnou technologii. na to aby byla komerčně úspěšná. Předpokládala se vysoká cena na trhu a tím nerealizovatelné rychlé a široké rozšíření.

Optická snímací hlava s polovodičovým laserem nebudila důvěru k účelům čtení zvukového záznamu.

Servosystémy sledování stopy se zdály přetechnizované a vyvolávali obavy časté poruchovosti.

Kódování zvuku, zabezpečení proti chybám se zdálo složité, včetně dekódovací elektroniky.

 

 

Nečekaný vzestup

 

Vývojářské firmy systému CD se však nezalekli počáteční nedůvěry a rozčarování a na svém systému dále pracovali. V roce 1982 se objevili první kompaktní disky i přehrávače na trhu v Japonsku a v roce 1983 i v Evropě a USA.

V roce 1985 se disky začali vyrábět i u nás v tehdejším ČSSR, ve společnosti Supraphon v Loděnicích u Prahy.

 

Rychlé ovládnutí trhu se dá připisovat pohotové snaze firem o maximální vychytání všech nedostatků a vyřešení všech potíží v počátečních fázích rozšiřování systému.

 

Poté, co se ukázalo, že systém je vhodný i pro záznam velkého objemu dat (CD-ROM) bylo rozhodnuto, že na trhu najde jako jediný široké využití a vytlačí všechny svoje tehdejší konkurenty.

 

 

Podzim CD?

 

Nástup systémů DVD a MP3 vyvolává otazníky, zda bude kompaktní disk brzy vytlačen. Pohlédnu-li však na svůj odborný archív čítající několik desítek CD-ROM s datovými záznamy, nevidím to tak horké.

 
 

 

TEXT Z OBLASTÍ



FIREMNÍ TIPY
Digitalizace nás kromě jiných služeb zasypává také daty. Máme tolik dat, že se v nich často nemůžeme vyznat. O tom, co nám dnes poskytuje digitalizovaná knihovna, hovořím s Petrem Žabičkou z Moravské zemské knihovny. Žijeme v době, kdy nové publikace nevznikají, nejsou žádní autoři odborných článků. Jsme zasypávání krátkými reklamními úryvky a zdroje ke studiu nám zůstávají skryty pod tlustou vrstvou marketingových cílů. Co s tím?
Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933