Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje
FUTURE okénko - V nejbližších dnech se zde dočtete ...
  • S novými teleskopickými jímači je instalace jednodušší, rychlejší a dostupnější. Jímače, navržené pro snadný transport a snadnou montáž, přinášejí změnu postupů pro montéry všude. S teleskopickými jimači může jedna osoba bez problémů převézt a ...
  • Jak naplno využít schopností programovatelných relé easyE4? Podívejte se jaké možnosti vám dávají nové přístroje. Od různých způsobů vizualizace procesů až po komunikaci s okolním světem. Ovládněte programování relé easyE4 a staňte se expertem v ...

Přehled vývoje prostorového zvuku


Document Actions
Článek
Na obrazovce lovec míří puškou. Zepředu je slyšet jak ztěžka oddychuje, zprava slyšíte skřehotat papouška a zleva je slyšet hukot vodopádu. V tom Vám za krkem zařve tygr! Stěží přemýšlíte je-li to scéna nebo skutečnost. A to vývojářům prostorového zvuku jde.
Radek Kaisler, ze dne: 18.07.2002
reklama

Již 50 let patří ke standardu ve zvukové záznamové a reprodukční technice dvoukanálová stereofonie. Nové technologie záznamu a rovněž stále se zdokonalující způsoby úsporného kódování signálů umožňují intenzivnější rozmach reprodukčních systémů s pěti a více kanály.

 


Vícekanálová reprodukce zvuku umožňuje vytvoření realističtějšího a efektnějšího vjemu zvukového prostoru. Přitom však nejde jen o přesnější lokalizaci jednotlivých, či alespoň dominantních, zdrojů zvuku, ale též o působivější celkový vjem.


Své první uplatnění nalezla vícekanálová reprodukce především ve velkých kinech, kde se prosadila koncem 50. let v souvislosti s širokoúhlou projekcí. V té době byl celosvětově zaváděn systém Cinemascope se čtyřkanálovým zvukem na čtyř magnetických stopách. Reproduktory hlavních tří kanálů byly umístěny za plátnem, čtvrtý kanál byl užit jako efektový s reproduktory po obvodu sálu.


S šestikanálovým zvukem pracovaly kinosystémy Cinerama či Todd-AO (5 reproduktorů za plátnem, 1 efektový), existuje však i systém osmikanálový (SDDS firmy Sony), není však příliš rozšířen.
Další vývoj se ubírá cestou, kterou nabízí stále výkonnější digitální technika zpracování signálů a rovněž zavedení nových záznamových médií, především vysokokapacitního DVD.


K významnému pokroku v uplatnění vícekanálové reprodukce zvuku přispívají v posledních letech rovněž digitální metody percepčního kódování. Cílem těchto technik je redukovat objem zaznamenávaných nebo přenášených dat tak, aby ve výsledném efektu byla tato redukce co nejméně poznatelná, v ideálním případě nepoznatelná.


Percepční kódovací techniky pro svou značnou složitost a výpočetní náročnost kladou velmi vysoké požadavky na výkon a rychlost procesoru, má-li kódování a dekódování probíhat v reálném čase. 

Firma Sony u svého systému MiniDisc zavedla redukční proces ATRAC jako jednu z prvních technik percepčního kódování Podobné principy užívají i nejnovější digitální systémy vícekanálového záznamu zvuku Dolby Digital, DTS a řada formátů MPEG.

 

Jmenované systémy jsou určeny pro vícekanálovou reprodukci zvuku a to v uspořádání označovaném 5.1, což je de facto rozšíření staršího čtyřkanálového systému Dolby Surround. Základ tvoří tři kanály vpředu, ale namísto jednoho efektového kanálu jsou zde dva plnohodnotné kanály zadní. Je přidán ještě jeden doplňkový kanál pro podporu reprodukce nejnižších kmitočtů (do 200 Hz)., označovaný zkratkou LFE.

 

Percepční techniky kódování zvukových signálů jsou již na takové úrovni, že ani při vysoké redukci dat nedochází, při správném dekódování, ke ztrátě kvality záznamu při reprodukci.

 

 

 

 

 

 

 

Tabulka: Nejčastěji užívané systémy vícekanálové reprodukce

 

označení

druh  

počet kanálů

poznámka

Dolby Surround ProLogic

analogový

3+1

maticový, efektový kanál
s omezeným pásmem,
logika umožňující zdůraznit vždy jen 1 kanál

Dolby Digital

digitální

3+2+LFE (5.1)

percepční kódování, vyšší
komprese dat

DTS

digitální

3+2+LFE (5.1)

percepční kódování, nižší komprese dat

MPEG Multichannel

digitální

3+2+LFE (5.1)

MPEG-2 (L2) vyšší datová komprese

 

 

 

 

Tento příspěvek je pouze přehledem používaných způsobů ve zvukové technice. Každému (tedy tomu dnes ještě aktuálnímu) bude věnován samostatný příspěvek.

 
 

 

TEXT Z OBLASTÍ


FIREMNÍ TIPY
Digitalizace nás kromě jiných služeb zasypává také daty. Máme tolik dat, že se v nich často nemůžeme vyznat. O tom, co nám dnes poskytuje digitalizovaná knihovna, hovořím s Petrem Žabičkou z Moravské zemské knihovny. Žijeme v době, kdy nové publikace nevznikají, nejsou žádní autoři odborných článků. Jsme zasypávání krátkými reklamními úryvky a zdroje ke studiu nám zůstávají skryty pod tlustou vrstvou marketingových cílů. Co s tím?
Jak vést datová vedení bezpečně v průmyslových prostorách? Pokud potřebujete umístit do prostoru krabici, vzniká několik problémů. Zatížení, krytí IP, dostatečný prostor pro případné práce s vedením. V tomto videospotu se seznámíte s řešením KM Rack z AMPERu 2010. Nezapomeňte, že všude nelze použít běžné podpodlažní krabice určené do administrativních prostředí!
Pokud vidíme klubko ohebných husích krků, tak vězte, že nemají všechny značky stejné vlastnosti. Některé jsou více odolné, některé méně, ale to není všechno! Cenový rozdíl není pouze v použité hmotě, ale také v konstrukci. A tam bývá často "zakopaný pes" ...
Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933