Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

UČEBNICE EVP#4: ...

Čtvrtý díl učebního textu je určen pro pracovníky pověřené prováděním ...

OBO: Vkládací ...

Vkládací lišty jsou samozřejmostí. V případě instalačních ...
 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Důvěryhodnost média
Které čtyři možnosti v přenosu informací označíte za důvěryhodnější?
Hlasu ze záznamu
Hlasu přímého přenosu
Videozáznamům
Živým videopřenosům
Zprávám z doslechu
Osobnímu kontaktu
Textu odborných tiskovin a webu
Fotografie časopisu a novin

[ Výsledky | Hlasování ]
Hlasů : 413
Bazar
Nabídka, prodám ....
Poptávka, koupím ...
Poptávka, koupím ...
Nabídka, prodám ....
Nabídka, prodám ....
Nabídka, prodám ....
Osobní nástroje

Předtuchy digitalizace roku 2021


Document Actions
Předtuchy digitalizace roku 2021
Ačkoliv si každý prosinec vzájemně přejeme vše krásné a zdraví, minulý rok se vše stočilo zcela jinam. Už víme, že internet zkracuje vzdálenosti a proto jsme si vzájemně na míle vzdálení. Zřejmě by bylo pošetilé zůstat v sebeklamu, že po očkování vakcínou se všechno vrátí tam, kde to bylo předloni. A naopak očekávat stávající virtuální šílenství jako nekonečné. Co nás čeká, co bude jinak a co zůstane stejné? Kdy si konečně zajdeme na veletrh? Jak se budeme učit a školit? Kde? A také kdo za nás bude přebírat nekončící záplavu informací, která se díky digitálním prostředkům šíří tak rychle. Už jste si všimli, že je informací nějak hodně? Co myslíte, budeme chytřejší, když si můžeme teoreticky vše a kdykoliv přečíst?
Miroslav Minařík, ze dne: 1.01.2021


Úvodem, nejsem nadšenec spotřební elektroniky a elektronické komunikace. Bezesporu tomu tak bylo někdy v letech 1976-1999, tedy stručně do konce minulého tisíciletí. A také asi následující tvrzení nebude v souladu s veřejným míněním, stejně tak jako nebylo v době, kdy jsem poprvé objevil tzv. sociální sítě. Jaké jsou nyní mé předtuchy?



Je dobré každou naši představu nějakým způsobem vyzkoušet. Proto aby nás pokus v myšlence utvrdil nebo ji vyvrátil. Není to nic nového, stačí si připomenout počet pokusů Thomase Alvy Edisona. Z tohoto příkladu si můžeme vzít i jiné ponaučení. Připomínané tisíce pokusů proběhly před tím než Edison zaplavil svět svou žárovkou. Dnes je doba doslova "opačná".

Jsme zaplaveni nejen informacemi, nevyžádanou poštou,  ale i start-upy, mnohými pokusy, nekvalitním a mnohdy nefunkčním zbožím. A obdobná situace je v komunikaci. Často krásné, vonící dopisy nahradily SMS, na které si asi těžko po deseti letech vzpomeneme. Co myslíte? Jak to vidím jako člověk, přes dvacet let tvořící on-line médium? 

Vzpomeňme na komunitní dorozumívání
Sociální sítě nejsou až takovým objevem. Komunity existovaly od nepaměti. Pouze se změnil způsob dorozumívání. Dnes je především elektronické. Bohužel. Některé přetrvávají, jiné už se ocitly v technologickém zapomnění. Pamatujete třeba na HAM Radio (Albert Hyman, Bob Almy a Poogie Murray), CB (Citizen Band), BBS (Bulletin Board System), IRC (Internet Relay Chat), ICQ (I Seek You), SKYPE (Sky peer-to-peer), ... a přibývají další mutace podobného principu. Jen se mění obal (iMessage, Messenger, Telegram, Whatsapp ...). Jde o formát komunikace, nikoliv typ a kvalitu obsahu. Budou přibývat další, ale nijak nás neobohatí.



Novinky nebudou hotové služby a produkty ...
... s každým novým komunikačním způsobem se zvedne obvyklá vlna zájmu. Jako každá novinka i nový senzační způsob někdy kumuluje a opadne. Buď dává určitou hodnotu a přežije nebo se svou existencí ztratí v mlze podobných konkurenčních, lepších produktu nebo služeb. Tento příběh se neustále opakuje v různých frekvencích a výškách amplitudy. Ovšem s tempem vývoje technologií již nelze očekávat finální, odzkoušený produkt. Proto nadále budeme pokusnými králíky nakupující startupy.

Vyhodí se zcela zbytečně neskutečné peníze za virtuální pokusy
Hovořím o davovém šílenství v digitální komunikaci, kdy se stále někdo snaží modelovat skutečné prostředí do toho virtuálního. Zabýváme se touto problematikou od roku 1998 prakticky každý den. V souvislosti s protiepidemickými omezeními se množí nešťastné pokusy nahradit fyzický kontakt s kontaktem přes internet. S příchodem Covid-19 mnoho lidí objevilo kouzlo sociálních sítí s nadšením, které jsem prožíval sám před více než deseti lety. Sociální sítě ani virtuální veletrhy nebudou šťastnou cestou. Již rok 2020 ukázal, čemu všemu některé firmy uvěřily.



Jaké bude letos kouzlo veletrhu?
Samozřejmě pokud se budou moci konat. Budeme se chtít potkat, navázat osobní vztah, něco zažít, něco osahat, říct, nebo slyšet něco mimochodem. Do jisté míry se dá všechno simulovat, respektive virtualizovat. Vše technické, pracovní lze celkem snadno nahradit pomocí telekonferencí. Kvůli tomu na veletrhy nepůjdeme. Navštívíme je proto, abychom si mohli jen tak popovídat.

Sebekrásnější prostředí nenahradí užitek stráveného času
Ano, času. Uživatel si vybírá médium dle svého očekávání. Svůj omezený čas chce vyhradit pro získání vědomosti, která mu pomůže (nebo pobaví). Málokdo obdivuje architekturu výstaviště, kvalitní vazbu časopisu nebo 4k rozlišení při online školení vyhlášky 50. Vždy je na konci výsledný užitek času věnovanému konkrétní činnosti. Budou se využívat kratší, srozumitelnější sdělení bez zbytečných efektů. Někdo příjde na to jak málo stačí.



Co může být správnou hodnotou?
Zkusme se na to podívat pohledem toho, pro koho se konkrétní událost chystá. Pokud se potřebuje projektant dozvědět parametry nového systému, potřebuje opravdu, aby jeho protějšek měl kravatu? Pokud si chce něco přečíst, potřebuje se ztrácet ve spleti prázdných obchodních kliše? Pokud si zaplatí konzultaci, očekává snad něco jiného než co si zaplatil? Budeme vyhledávat lépe připravené informace. Inu, obsah bude král, nikoliv formát. Příležitost pro skutečné intuitivní kreativce, neštěstí pro kancelářskou agendu.

Budeme ještě více přesycení zprávami
Něco musíte vyhodit předtím než přijmete další. Knihy, myšlenky, předsudky ... I čas! Už jste si všimli, kolik toho sesbíráme za den? To díky digitalizaci a novým technologiím nyní mohou všichni svobodně šířit cokoliv koho napadne. Škrtněme všechna reklamní sdělení, osobní komunikaci a všimněme si, že toho podstatného zase tolik není. Budeme se ještě více ztrácet v záplavě protichůdných výroků.



Budeme si vážit si každého, kdo nás něco naučí
Takových osob ubývá. Nechci říct, že již žádné nejsou. Ale je jich jako šafránu. Doba, kdy nás mohli učit staří zkušení praktici je pryč. Spolu s novými technologiemi přibývá i informací a normativních změn je tolik, že k udržení všech souvislostí již dávno přesahuje jeden pracovní úvazek. Na předávání know-how starých mistrů můžeme pozvolna zapomenout. Nastává doba, kdy se i "staří kozácí" musí učit. Nebude rozhodující zda zdarma/placené, ale informační přínos bude rozhodující.

Internetovou komunikaci budeme užívat, ale ne vždy
Šetří čas cestování. Nenahradí však osobní kontakt tolik potřebný k neformálním poznámkám. Na internetu stále platí to, co kdysi bylo uvedeno na vojenských polních telefonech. "POZOR NEPŘÍTEL NASLOUCHÁ!". Lépe využijeme služebních cest, abychom stihli více osobních setkání. Osobní schůzka je tradiční a ověřený způsob komunikace, při které přeneseme daleko více informací než si sami dokážeme představit. Daleko více se na sebe můžeme soustředit a čas takto věnovaný, může být projevem vzájemné důvěry.



Budeme vzpomínat na místa, kde se můžeme soustředit
Protože, ač si to někdo nepřipouští, je se všemi technologickými možnostmi naše pozornost ta, tam. Úspěšné setkání (ať již prezenční nebo distanční) je o schopnosti se soustředit. Ať již studující nebo jinak duševně pracující potřebuje ke svému výkonu vhodnější prostředí než kuchyň nebo ložnici bytu 3+1. Navíc se všemi dětmi doma. Uvědomíme si, co nás vyrušuje a budeme to eliminovat. Malý pokus. Zkuste celý den poslouchat webcasty nebo webináře. Zvláště pokud mezi nimi nejsou přestávky ...

Dvakrát nevstoupíme do stejné řeky ...
a stejně tak nelze očekávat, že budeme dělat věci stejně jako před karanténou. Není se čemu divit. Už jen nemožnost utratit peníze za vše, co bylo obvyklé, nás naučilo jiné alternativy. Většina opustí zažité tradiční postupy.



Nevěříte?
Zkuste si představit, že máte najednou místo životního partnera digitální Tamagoči nebo tomu podobné zařízení. Sbírání lajků a sčítání návštěvnosti se stane hlavním měřítkem oddanosti, pochopení a lásky. A za pár let zjistíte, že máte jen "virtuální slávu, polní trávu". Pokud budou náš úspěch ovlivňovat lidé, chovejme se k nim lidsky. Získat důvěru nebo zklamat člověka není přece to stejné jako s digitální robotickou alternativou. Skutečné osobní a obchodní vztahy se budují déle než si dokážou digitální marketéři představit. Ale, že těch digitálních zkratek k úspěchu existuje, že?




Všem přejeme, abychom všichni vydrželi
u klasických osobních vztahů co nejdéle!
Protože digitální marketing nás nepohladí ...
... do nového roku zdraví a přesné odhady ...
 
 

 

Diskutující k tomuto článku

  ... a další (počet diskutujících: 19)
TEXT Z OBLASTÍ SOUVISEJÍCÍ KONTAKT


Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933