Rozhovory
Osobní setkávání
Výsledky budou zveřejněny později

[ Výsledky | Hlasování ]
Hlasů : 33
FUTURE okénko - V nejbližších dnech se zde dočtete ...
  • Koho v každodenní praxi oslovují spojky, víka žlabu, trapézové úchyty, konzoly, stojiny, stropní držáky závitových tyčí, závitové tyče, závěsy, L-nosníky, zemnící spojky a třeba C-nosníky, pak může vytušit, že tento informační materiál se může hodit ...

KNIHA: Elektrické instalace v bytové a občanské výstavbě (6. vydání)

Document Actions
Na co všechno myslet při plánování elektroinstalace, nebo její rekonstrukce? Karel Dvořáček aktualizoval oblíbenou knihu plnou praktických informací. Pro koho je kniha určena a co od ní očekávat? Inu vše, co je nutné v domovních instalacích uvažovat. Publikace chytrému také napoví, že nejde pouze o zapojení několika vodičů. Pěkně shrnuje celou problematiku s odkazy na související dokumenty. Obsah knihy by měl elektrotechnik provádějící domovní elektroinstalace znát nazpaměť.
Miroslav Minařík, ze dne: 20.01.2016

Bytová a občanská výstavba jsou místa, kde se s elektroinstalací setkává největší procento populace. Proto by se jí mělo věnovat nejvíce prostoru k pochopení problematiky. Karel Dvořáček pošesté aktualizoval knihu, kterou by měl elektrikář "domkař" znát zpaměti.

Kniha je prokazatelně psaná technikem. Pro spotřebitele obsahuje příliš odborných termínů, odkazů na normy a postrádá populární formu podání problematiky. Na druhou stranu však v některých kapitolách nalezneme krátké, velice zajímavé exkurzy do historie, které dají čtenáři rychleji pochopit odlišnosti od dnešních moderních postupů.

Nejvíce oceňuji přehled všech bodů elektroinstalace, které musíme při návrzích uvažovat. Pokud již knihu známe, tak její obsah poslouží dobře jako kontrolní "checklist".

Pro větší náhled klikněte!

Několik postřehů z knihy:
  • Minimální počty vývodů v konkrétních místnostech domu nejsou přežitkem! Uvedená tabulka je opravdu často minimem pro developery. Osobně tyto minimální počty považuji za naprosto nedostatečné :-)
  • Praktická tabulka porovnání uložení instalace pod omítkou a v lištách. Velice vhodná ukázka pro investora, který neví, jak se rozhodnout. Prozrazuje poměr životnosti, ochrany rozvodů, vzhled, prašnost při montáži i zátěž obyvatel při montáži.
  • Část o systémových instalacích hovoří o "inteligentních" budovách. Pokud pominu zavádějící, technicky nepravdivý výraz "inteligentní", pak se v několika odstavcích dozvíme pouze o existenci jednoho ze světových standardů KNX, který je navíc v knize označován starým (již více než 10 let nepoužívaným) názvem EIB Instabus (European Installation Bus). O tom, že existuje na trhu více alternativ, se autor nezmínil.
  • Nalezneme tabulku výběru velikosti automatické pračky, která s elektroinstalací zdánlivě vůbec nesouvisí, ovšem při návrhu projektu může být dobrou pomůckou.

Pro větší náhled klikněte!

Pro koho je kniha určena
Při pohledu na obsah publikace mě napadlo, pro koho je určená. Nebude návodem pro spotřebitele, kteří bez důležitých návazných informací obejdou projektanta s mylným ujištěním, že to udělali přesně podle odborné knihy? Svým způsobem by mohli, ale to by museli nastudovat podrobně nejen tuto knihu, ale také mnoho odvolávek na znění konkrétních platných norem. Pro odborníky odvolávky tohoto typu nejsou problémem. Pro spotřebitele, který to potřebuje rychle a levně, je taková odvolávka často neřešitelný problém.

Neznalý spotřebitel si tuto knihu opravdu koupí pouze s velmi malou pravděpodobností. Pro starého zkušeného odborníka je tu mnoho informací, co by již měl znát. Teď je otázkou, jak který odborník přistupuje ke čtení odborných publikací. Pokud je opravdu znalý, je mu bližší čtení přímo znění ČSN. Pokud v oboru začíná, pak mu tato forma přináší více obecnějších informací najednou. Ale u čtení norem skončí stejně. Jen o něco později :-).

Pro větší náhled klikněte!

Můj závěr
Publikace je primárně určena pro úvahy při plánování konvenční domovní elektroinstalace. Obsahuje všechny základní informace a velice dobře poslouží pro přehled všech bodů, na které je nutné myslet. Kniha je určena pro začínající elektrotechniky (také studenty) nebo pro ty elektrotechniky, kteří se primárně zabývají jinou činností, než bytovými instalacemi. Proto tato kniha zůstane i na mé poličce.

Celý obsah knihy naleznete zde.
Knihu lze objednat zde nebo pro předplatitele elektronických publikací IN-EL přímo stáhnout zde.

Diskutující k tomuto článku

... a další (počet diskutujících: 5)
TEXT Z OBLASTÍ SOUVISEJÍCÍ KONTAKT
IN-EL, spol. s r. o.
Zaslání vizitky
Zobrazit záznam v adresáři

Co se dělo v době hygienických opatření ve vývojovém a výrobním prostředí kolínského TECO jsme věděli přesně. Pro tuto značku, stejně jako pro jiné, padla všechna plánovaná setkání na neurčito. A tak jsme spolu připravili několik vzdálených setkání. Při každém z nich se věnujeme určité oblasti využití výkonné jednotky FOXTROT ... pokud majitel domu přemýšlí o chytré elektroinstalaci ... jaké je uplatnění FOXTROTu v průmyslu ... uplatnění FOXTROTu v projektech bytových domů ... jak umí FOXTROT řídit veřejnou, elektromobilní a fotovoltaickou energii ... všechny díly můžete sledovat zde!
Bezdrátový systém xCOMFORT se těší stále větší oblibě. Instalace není podmíněna nepříjemným sekáním a je realizovaná podstatně snadněji než konkurenční, vyžadující metalickou sběrnici. A vzhledem k povaze jeho konstrukce je celkem jasné, že je prezentován i ve virtuální sféře. Osobní kontakt je bezpochyby velice důležitý, ovšem ty zásadní znalosti lze nastudovat apriori, tedy předem. Pokud se rozhodnete pro domácí samostudium, pak můžete počítat s tím, že xCOMFORT je opravdu nablízku. Zde jsme připravili přehled loňské dávky vědomostí ...
Pokud dnes uslyším Dubaj, představím si horko, písek a arabský svět. Jak může vypadat taková elektroinstalace v islámském podání? Chodí se někdo přezkušovat z vyhlášky 50? Co bezpečnost, hygiena a výdělky? A mnoho dalších otázek jsme měli před cestou do Arabských emirátů. Náš cíl byl staveniště mrakodrapu! Kdo staví šejkům mrakodrapy v Dubaji?
Repríza KNX výroční konference k 30. výročí KNX ve světě. Událostí prováděl Josef Kunc s Vítem Pivoňkou. Z programu této události očekávejte významné novinky pro všechny partnery KNX, jejich hodnocení a doporučování potencionálním zákazníkům, poznatky z vynikajícího projektu KNX systémové instalace, chyby v projektech a při jejich realizaci a předcházení jim, představení všech ...
DALŠÍ FIREMNÍ ODKAZY
Po dvanácti letech jsme si s Janem Lojkáskem sedli u kávy a zavzpomínali na dobu, kdy jsme byli oba označováni za snílky. Server iiSEL a portál Elektrika.cz se v mnohém liší. Každý má zcela jiné zaměření. Pokud chcete vědět více podrobností, poslechněte si autora sami v tomto videospotu!
Myšlenka navštívit dceřinnou společnost Kopos v Dubaji vznikla na letošním Amperu v Praze. Jak prosperuje český výrobce elektroinstalačních materiálů v islámské zemi? Jak vypadá tamní staveniště? Na tyto a další otázky jsme si přiletěli pro odpovědi za Zdeňkem Slováčkem, českým pracovníkem Koposu Kolín. Na krátký autentický videozáznam se můžete podívat zde ...