Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje
FUTURE okénko - V nejbližších dnech se zde dočtete ...
  • Evropská unie umožňuje firmám a OSVČ poskytovat služby po celé EU, aby se snížila byrokracie a zlepšila spolupráce mezi zeměmi. V Česku platí zákony, které toto upravují. Firmy mohou posílat zaměstnance na zakázky do jiných zemí a podnikatelé mohou ...
  • Konference plná informací o kybernetické bezpečnosti, bezpečnosti datových sítí, monitoringu, výstavbě sítí, legislativě a třeba i souvislostí s ai. Zajímat to nebude jen majitele firem ale hlavně techniky, kteří bezpečnost realizují. A co ti, co řeší ...

Chování při bouřce (1/8)


Document Actions
bleskmustrper.jpg
Jak se zachovat při bouřce během kempování? Mnoho z nás vyráží na dovolenou s karavanem či do stanu a často míváme, přijde-li bouřka, dosti nepříjemný pocit z toho, jestli jsme opravdu všechno zabezpečili správně. Proto si raději znovu zopakujme několik důležitých zásad.
Tomáš Pexidr, ze dne: 24.06.2004
reklama

Stany, obytné přívěsy a karavany by neměly být nikdy postaveny na exponovaných místech, to znamená vedle tyčí a stožárů, na okraji lesa, pod osaměle stojícími stromy nebo na pahorcích.

Jste-li při bouřce ve stanu, dřepněte si na izolující a suchou rohož nebo matraci, zachovejte co největší odstup k stanovým tyčím a nedotýkejte se stěn stanu. Tím se minimalizuje nebezpečí krokového napětí, které se může vyskytnout při úderu v blízkosti stanu.
Pobyt ve stanu nebo v obytném přívěsu bez kovové konstrukce je stejně nebezpečný jako pobyt pod širým nebem.
Obytné přívěsy a obytné automobily s kovovým pláštěm poskytují stejné bezpečí jako motorová vozidla.

K minimalizaci rizika dbejte následujících rad:

  • Zvolte stanoviště už předem tak, aby případný blesk nemohl přeskočit z blízkého stromu nebo stožáru na stan nebo přívěs (minimální odstup 3 metry).
  • Respektujte též dostatečný odstup od sousedních stanů nebo obytných přívěsů.V žádném případě by neměly vést kovové napínací dráty mezi stany a obytné přívěsy.
  • Vytáhnutím zástrčky odpojte vnější napájení, odpojte i případná jiná vedení (telefonní linku, anténní přívod).
  • Sundejte nebo stáhněte vnější anténu. U obytných přívěsů nebo obytných vozů s pevným stanovištěm se doporučuje instalovat televizní anténu na odděleně na kovové trubce vzdálené minimálně 3 metry.
  • Osoby, které se nacházejí v obytném přívěsu, by se měly vyhnout kontaktu s kovovým pláštěm.

Uhodí-li blesk do odstaveného obytného přívěsu, lze bleskový proud účinně odvést do země přes zatlučené uzemňovací kolíky, které jsou galvanicky spojené s karoserií, a tím dále snížit ohrožení osob uvnitř. U standardních obytných přívěsů je toto vodivé spojení mezi karoserií a zemí většinou zaručeno opěrnou konstrukcí.

Pokud není karoserie obytného vozu z kovu, je možné vyrobit hromosvod z ocelového nebo hliníkového drátu (o průřezu 6mm2):

  1. Dráty spojte s podvozkem,
  2. připojte též anténu,
  3. položte příčná propojení,
  4. popř. zajistěte oddělené uzemňovací kovové kolíky.

K zajištění účinné ochrany obytných vozů s rozsáhlými a nekovových nástavbami si vyžádejte konzultaci u odborníků.

 
 

 

TEXT Z OBLASTÍ SOUVISEJÍCÍ KONTAKT
HROMOSVODNÍ TECHNIKA MP, s.r.o.
Zaslání vizitky
Zobrazit záznam v adresáři


FIREMNÍ TIPY
Umíte odpovědět? Vysvětlete, proč musíme elektrické stroje chladit a co by se stalo, kdybychom je nechladili. Popište rozdíly mezi chlazením vzduchem a chlazením kapalinou. Vysvětlete, jak teplo putuje elektrickým strojem a jak nám tepelný okruh pomáhá toto teplo správně odvést. Co přesně znamená ventilace v kontextu elektrických strojů? Jaký je rozdíl mezi ...
V přednášce na konferenci SOLID Team se Miroslav Záloha ze SUIP zmínil také o nutnosti a významu technické dokumentace při revizích. Přestože jsou běžné argumenty o ztrátě nebo zastarání dokumentace, zdůraznil, že legislativa, vládní nařízení a provozní bezpečnostní předpisy, jasně stanovují povinnost udržování a aktualizace technické dokumentace. Připomněl význam dokumentace pro správné provedení revize. Hlavním bodem bylo, že revizní technik musí nejen ... Více sledujte zde!
S novými teleskopickými jímači je instalace jednodušší, rychlejší a dostupnější. Jímače, navržené pro snadný transport a snadnou montáž, přinášejí změnu postupů pro montéry všude. S teleskopickými jimači může jedna osoba bez problémů převézt a nainstalovat vše potřebné v jakémkoliv vozidle. Přečtěte si nebo sledujte v instruktážním videu, jak může tato novinka může zjednodušit práci na střechách ...
Digitalizace nás kromě jiných služeb zasypává také daty. Máme tolik dat, že se v nich často nemůžeme vyznat. O tom, co nám dnes poskytuje digitalizovaná knihovna, hovořím s Petrem Žabičkou z Moravské zemské knihovny. Žijeme v době, kdy nové publikace nevznikají, nejsou žádní autoři odborných článků. Jsme zasypávání krátkými reklamními úryvky a zdroje ke studiu nám zůstávají skryty pod tlustou vrstvou marketingových cílů. Co s tím?
DALŠÍ FIREMNÍ ODKAZY
Řešíte, jakou ochranu před bleskem zvolit? Co vám říká pojem oddálený hromosvod? Jak konstruovat tuto ochranu v různých podmínkách radí společnost Dehn. Nechybí výtažky z norem, tabulky a konkrétní postupy. Více zde ...
Pokud se chceme svou argumentací stavět na uvádění rozdílu, musíme se podívat na oba póly. V tomto případě na § 47 vyhlášky 137/1998 Sb., jehož obsah je v nové vyhlášce 268/2009 Sb. nahrazen § 36. Jaký je tedy rozdíl mezi zmíněnými paragrafy?
Jaká je správná vzdálenost elektrických zařízení od hromosvodu? Jak ji vypočítáme? Seznamte se s krátkým návodem jak správně navrhnout a aplikovat ochranu před bleskem ....
Je ve všeobecné známosti, že objekty by měly být chráněny hromosvody. Jak ale určit kvalitu systému ochrany před bleskem? Detailnější informace poskytuje ČSN EN 62305-2. Pomůckou pak je free software Milana Kauckého ...
Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
Autor článku
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933