Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje
FUTURE okénko - V nejbližších dnech se zde dočtete ...
  • Svůj pohled na sousední megaveletrh Light+Building ve Frankfurtu popisuje český elektrikář. Nezůstává pouze u jednoho selfie o své přítomnosti v Německu a prozrazuje proč se vydal tak daleko. Čím ho to obohatilo? Jak se dívá na budoucnost veletržních ...
  • Pokud chceme studovat různé aspekty elektrických jevů, včetně teploty výbojů blesku, vlivu ionizace vzduchu a negativních účinků elektrického oblouku, pak se nabízí studium na VUT, ČVUT ... mnoho příležitostí k experimentům s různými kombinacemi ...

Chování při bouřce (4/8)


Document Actions
bleskmustrper.jpg
Jaká nebezpečí vznikají v silničním provozu při bouřce? Jakkoliv se zdá být jízda autem v bouřce bezpečná, tak je důležité mít v podvědomí určité zásady a být si vědom jistých rizik, která mohou vzniknout, když se stáváte účastníkem silničního provozu za těchto okolností.
Tomáš Pexidr, ze dne: 22.07.2004
reklama

Za relativně bezpečný lze v bouřce považovat pobyt v autě s uzavřenou celokovovou karoserií, který vytváří "Faradayovou klec" (tzn. že uvnitř je intenzita vnějšího elektrického pole nulová) a tak poskytuje osádce jistou ochranu před přímým úderem blesku. Avšak mějme všechna okna v autě dobře zavřená, protože vzhledem k fyzikálním závislostem platí, že vodiče fungují bezpečně i při poměrně značné velikosti otvorů v "kleci", tedy pokud jde o okno auta, vnější elektrické pole působí na jeho okrajích stejně jako na materiálu mřížoví klece, je tedy riskantní se o okno opírat, ale vnitřek vozu zůstává nadále bezpečný. Ještě jednou si připomeňme, že kabriolety bez kovové střešní kostry nebo rámu jsou i při zavřené střeše méně bezpečné. Při přímém úderu blesku proteče bleskový proud vnější karoserií do země.

Další problémy vznikají při přechodu bleskového proudu z kovového pláště do dobře izolovaných ploch pneumatik. Mnohé experimenty dokázaly, že v důsledku enormního oteplení mohou vznikat na pneumatikách značné škody.
A pokud jsme v blízkosti bouřky, může být nebezpečným i pouhé vystupování z auta, zejména jsou-li pneumatiky a půda ještě suché. V okamžiku vystoupení se totiž můžeme stát "uzemněním" našeho auta a tím iniciovat blesk. Za mokra by toto riziko mělo být výrazně nižší.
Silné elektromagnetické pole provázející bleskový proud může také ovlivnit citlivé elektronické konstrukční celky a za určitých okolností způsobit poruchu. Avšak moderní motorová vozidla jsou již vybavena ochrannými zařízeními, které zabrání funkčním poruchám při blízkém úderu blesku.

Další nečekané potíže mohou vzniknout například oslněním řidiče prudkým zábleskem. Nezapomeňme také, že ?.......elektrická ? zařízení mohou působením blesku vypadnout či nespolehlivě pracovat a proto je na místě zvýšená opatrnost jak na světelných křižovatkách, na železničních přejezdech tak i na jiných signalizačních zařízeních.

Z těchto důvodů je lepší, pokud je to možné, se exponovaným místům vyhnout a zvolit bezpečnější trasu či jízdu přerušit. Pokud však nejsou na blízku žádná chráněná místa (např. motorest) neměli byste vozidlo opustit. Což ovšem neplatí pro řidiče jednostopých vozidel, ti mohou být v otevřené krajině přímo zasaženi bleskem a proto by měli jízdu při bouřce bezpodmínečně přerušit, vozidlo odstavit a vzdálit se. Doporučujeme najít úkryt v domě nebo pod ocelovým, popř. železobetonovým mostem.
Než pokračujete v jízdě, proveďte kontrolu vozidla.

Zdroje: Scienceworld, Český hydrometeorologický ústav, Dehn+Soehne

 
 

 

TEXT Z OBLASTÍ SOUVISEJÍCÍ KONTAKT
HROMOSVODNÍ TECHNIKA MP, s.r.o.
Zaslání vizitky
Zobrazit záznam v adresáři


FIREMNÍ TIPY
Digitalizace nás kromě jiných služeb zasypává také daty. Máme tolik dat, že se v nich často nemůžeme vyznat. O tom, co nám dnes poskytuje digitalizovaná knihovna, hovořím s Petrem Žabičkou z Moravské zemské knihovny. Žijeme v době, kdy nové publikace nevznikají, nejsou žádní autoři odborných článků. Jsme zasypávání krátkými reklamními úryvky a zdroje ke studiu nám zůstávají skryty pod tlustou vrstvou marketingových cílů. Co s tím?
Jaká je správná vzdálenost elektrických zařízení od hromosvodu? Jak ji vypočítáme? Seznamte se s krátkým návodem jak správně navrhnout a aplikovat ochranu před bleskem ....
Je ve všeobecné známosti, že objekty by měly být chráněny hromosvody. Jak ale určit kvalitu systému ochrany před bleskem? Detailnější informace poskytuje ČSN EN 62305-2. Pomůckou pak je free software Milana Kauckého ...
Trvalý růst požadavků na spolehlivost elektrických a elektronických zařízení zvyšuje neustále význam celkové ochrany budov před účinky bleskových proudů a ostatních přepětí transientního charakteru ...
Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
Autor článku
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933