POZOR! JEŠTĚ NEPROŠLO JAZYKOVOU KOREKTUROU!
ESJ: Vzpomínky na stykače a doby, kdy se ještě učilo "po staru"
Přiznávám jsem muzejní vykopávka, to však neznamená, že stykačové kombinace vymizely. Dnešní pětadvacetiletý elektrikář neumí nakreslit jednoduchou stykačovou kombinaci? Zamýšlím se která zapojení jsou pro elektrikáře něco jako znalost vyjmenovaných slov. Připouštím, že ani ta dnes už nejsou v módě a jak jsem zjistil i bez nich se dá odmaturovat. Kam se posunulo dnešní školství?
Vilém Gracias,
ze dne:
2.01.2024
reklama
Tento článek není kritikou vlády, školství, společnosti! Je to pouze konstatování stavu kam se ubíráme ...
Vzpomínáte na dobu, kdy se ve školách ještě učilo zapojování stykačů? Kdy se ještě kladl důraz na praktickou výuku a kdy se studenti museli potýkat s reálnými problémy, které jim připravili jejich učitelé? Doba, kdy se ještě věřilo, že teorie bez praxe je mrtvá a že nejlepší způsob, jak se něco naučit, je to vyzkoušet si na vlastní kůži.
Pokud si vzpomenu já na první praktické dílny, kdy na montážním stole jsem poprvé zapojoval stykačovou kombinaci, tak to jsem byl jako u vytržení. Vlastně to bylo pouhé ovládání dvojtlačítkem, kde přídržný kontakt držel cívku stále pod napětím pokud jsem obvod nepřerušil červeným tlačítkem.
My jsme byli tehdy neskuteční sígři, lemplové a náš zájem se v tom věku orientoval na zcela jiné požitky. Přes to mnoho z nás má dnes své firmy a asi čtvrtina vysokou školu.
Jan Bocek vzpomíná na časy, kdy se v učebnách ještě mluvilo o hlavních a pomocných kontaktech, o elektrickém oddělení mezi ovládacím obvodem a pracovním obvodem. Kdy se ještě kladl důraz na bezpečnost a kdy se studenti museli učit rozlišovat různé typy zapojení, jako je YD a reverzace.
Ale jak správně poznamenal Miroslav Revús, dnes je to výrazně jinak. Dnes je zájem o elektrotechniku mnohem menší, a to i přesto, že na elektrice je závislý celý náš svět. A je to škoda. Protože jak správně poznamenal Jan Franěk, škola by měla dodávat základy, ale profesní růst by měl probíhat vedle někoho zkušeného. A to je něco, co dnes často chybí.
Václav Třetí se zase zamýšlí nad tím, jak se vzdělávání změnilo od doby totality. Dříve bylo zvykem, že děti šly ve stopách svých rodičů, ale dnes je to jinak. Dnes je mnohem těžší rozhodnout se v mládí, co chceme dělat celý život. A to je něco, co bychom měli brát v potaz.
Ale jak správně poznamenal Miroslav Revús, dnes je to výrazně jinak. Dnes je zájem o elektrotechniku mnohem menší, a to i přesto, že na elektrice je závislý celý náš svět. A je to škoda. Protože jak správně poznamenal Jan Franěk, škola by měla dodávat základy, ale profesní růst by měl probíhat vedle někoho zkušeného. A to je něco, co dnes často chybí.
Václav Třetí se zase zamýšlí nad tím, jak se vzdělávání změnilo od doby totality. Dříve bylo zvykem, že děti šly ve stopách svých rodičů, ale dnes je to jinak. Dnes je mnohem těžší rozhodnout se v mládí, co chceme dělat celý život. A to je něco, co bychom měli brát v potaz.
A co si o tom myslíte vy?
- Myslíte si, že dnešní vzdělávací systém je lepší než ten starý?
- Měli bychom se vrátit k osvědčeným metodám minulosti?
- Nebo osnovy nemohou pojmout vše, co je ve skutečné praxi potřeba?
Diskutující k tomuto článku
... a další (počet diskutujících: 10)TEXT Z OBLASTÍ |
---|