Řád preventivní údržby (1.)
reklama
... předpis organizace pro provádění preventivní údržby elektrického zařízení a jeho návaznost na nové i stávající normy pro revize, obsluhu a práci na elektrických zařízeních ...
Revize elektrických zařízení (současně i revize všech vyhrazených technických zařízení) představují nedílnou a závažnou součást hlavních aktivit rozvodných energetických společností, jejichž základním posláním je zabezpečování nákupu, distribuce, prodeje elektřiny a poskytování souvisejících služeb zákazníkům na území vymezeném v licenci a plnění dalších úkolů vyplývajících ze zákona číslo 458/2000 Sb. ve znění pozdějších předpisů, tj. "Zákona o podmínkách podnikání a výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon)".
Základní technickou normou pro provádění revizí elektrických zařízení a zařízení pro ochranu před účinky atmosférické a statické elektřiny (dále jen elektrických zařízení), je ČSN 33 1500 "Revize elektrických zařízení ", která byla schválena 16. 6. 1990 a vstoupila v platnost v červnu 1991.
Při tvorbě normy byla jako cílový stav revize stanovena bezpečná funkce elektrických zařízení podmíněná pravidelnou a odbornou údržbou s posílením úlohy výchozích revizí. Výsledkem práce byla a nadále je stručná norma, stanovující hlavní obecné zásady pro provádění revizí elektrických zařízení.
Norma byla doplněna v srpnu 1996 o Změnu 1 a v dubnu 2000 o Změnu 2. Obě tyto změny (kromě dalšího) upravují i články řešící problematiku pravidelných revizí a z nich plynoucí možnosti při provádění pravidelných kontrol a údržby dle Řádu preventivní údržby organizace.
Změna 3 - ČSN 33 1500 vydaná v dubnu 2004 aktualizuje a doplňuje (kromě dalších ustanovení) i přehled citovaných a souvisejících norem a souvisejících právních předpisů na současný stav.
Protože se na tvorbě normy a jejích změn podíleli zástupci energetiky, jsou v ní zapracovány i odchylky od běžných zvyklostí, které jsou nutné pro stavbu a provozování rozvodných zařízení.
I když to není předmětem tohoto pojednání, je vhodné si při této příležitosti položit a pokusit se zodpovědět často diskutovanou otázku, zda je nebo není nutné provádět revize elektrických zařízení a jaké mají revize praktický význam.
Ve smyslu zákona číslo 22/97 Sb. ve znění pozdějších předpisů - zákon o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, přestala být ustanovení všech technických norem od 1.1.2000 závazná.
Z tohoto pohledu by se mohlo zdát, že nezávazným se stalo i provádění revizí elektrických zařízení.
Předpisem vyšší právní síly než je technická norma je stále platná vyhláška ČÚBP a ČBÚ čís. 20/1979 Sb. ve znění pozdějších předpisů, kterou se určují vyhrazená elektrická zařízení a stanoví se některé podmínky k zajištění jejich bezpečnosti. V § 4 odst. I je zakotvena povinnost dodavatelské organizace zajistit před předáním zařízení odběrateli v rozsahu a za podmínek stanovených předpisy kontrolu zařízení (revize, zkoušky a pod.) a pořídit o tom doklady (zprávy o revizích, protokoly o zkouškách, osvědčení o jakosti a kompletnosti a pod.) a odevzdat je spolu se zařízením odběrateli.
V odst. 4 téhož paragrafu je uloženo organizaci provozující zařízení (dále jen provozovateli) zajistit v rámci preventivní údržby vykonání předepsaných kontrol zařízení (revize, zkoušky, prohlídky a pod.) se zřetelem k podmínkám, za nichž je zařízení provozováno.
Zákon čís. 458/2000Sb. ukládá v § II, odst. I pod bodem c) držitelům licence povinnost zajistit, aby technická zařízení používaná k výkonu licencované činnosti splňovala požadavky bezpečnosti a spolehlivosti, stanovené právními předpisy a technickými normami.
Obdobná povinnost, tedy udržovat odběrné elektrické zařízení ve stavu, který odpovídá technickým normám a právním předpisům je uložena i oprávněnému zákazníkovi v § 28 a chráněnému zákazníkovi v § 29 zákona číslo 458/2000 Sb.
Z uvedeného vyplývá, že povinnost provádět revize elektrických zařízení neskončila se závazností technických norem. Obecně to pro elektrotechniku vyplývá z ustanovení § 4 vyhlášky čís. 20/1979 Sb. a pro elektroenergetiku je povinnost podtržena zákonem čís. 458/2000 Sb. a navazujícími vyhláškami Ministerstva průmyslu a obchodu a Energetického regulačního úřadu.
Obecně možno konstatovat, že existují právní předpisy, kterými je stanovena povinnost dodržovat konkrétní technické normy. V těchto případech sice není technická norma závazná a její nedodržení není v rozporu se zákonem. Jde však o nedodržení toho právního předpisu, který povinnost dodržení technické normy stanovil. Příkladem toho je systém energetické legislativy což je soubor právních předpisů a technických norem, které na sebe navazují.
Norma ČSN 33 1500 od jejíhož schválení uplynulo letos v červnu již 14 let, rozeznává dva druhy revizí - výchozí a pravidelné. Účelem revize elektrických zařízení je ověřování jejich stavu z hlediska požadavků základní bezpečnosti které jsou na něj kladeny, tj. zda je zajištěno, že osoby, užitková zvířata a majetek budou přiměřeně chráněny před nebezpečími, která mohou elektrická zařízení ( za stanovených podmínek provozu) elektrickým proudem, napětím nebo jevy vyvolanými účinky elektřiny způsobovat.
Provedeným a v květnu roku 2002 ukončeným úkolem plánu technické normalizace ČSN, který se zabýval rozborem stavu Elektrotechnických předpisů ČSN (dnes Pravidel pro elektrotechniku), jejich harmonizací s evropskými a mezinárodními normami včetně navržení postupu a odpovídající nové struktury pro další období bylo k ČSN 33 1500 konstatováno, že norma z hlediska odvolávek a v ní citovaných norem vyhovuje a její revizi pak uskutečnit do roku 2007.
TEXT Z OBLASTÍ |
---|
|