Rozdílné ceny rozboček
reklama
Jednou večer v předvánočním čase jsem se ocitl u Carrefouru a zbývalo mi zhruba šedesát minut do příjezdu autobusu na který jsem čekal. Vyrazil jsem se podívat, čím bych se mohl ještě inspirovat k vánočnímu překvapení. Nemohu se ubránit dojmu, že ve všech obchodech je všechno stejné, zboží, ceny, reklamy a už, už jsem znechucen hledal východ. Pak mne napadlo kouknout do regálu s elektroinstalačními drobnostmi.
Podivil jsem se nad sadou stahovacích pásek za 160,-Kč a slevněné fázovky z 288,-Kč na 221,-Kč. Pomyslel jsem si "to jsou věci" a napadlo mne, kolik asi peněz mám v těch reklamních fázovkách, kterých je již z výstav téměř plný šuplík.
A tak jsem se opět nasměroval směrem k východu a tu najednou mě zastavuje člověk a pokládá mi dotaz.
- "Prosím, nevíte která z těch rozboček je lepší?".
A ukázal my tři průhledné sáčky.
- "Nechci kupovat nějaký levný šmejd, ale připadá mi to ocenění úplně obráceně".
Dívám se na cenu, parametry a provedení. A nedivil jsem se, že to spotřebiteli bylo divné.
Jak je vidět na obrázku, za nejlevnější (27,80) je považována rozbočka pro 3 spotřebiče třídy I. a s proudovou zatižitelností 16A.
Pouze pro dva spotřebiče třídy I. a jeden třídy II. je již dražší (56,00). Při stejné zatižitelnosti 16A.
A jak vidíte z rozbočky se stala roztrojka a hned tento skvost rovněž pouze pro dva spotřebiče třídy I. a jeden třídy II. stojí (159,-). Pozor pouze pro zatížení 10A!
Zastavili jsme dalšího kolemjdoucího, který si vytáhl brýle a sdělil nám, že patrně ta nejdražší rozbočka bude obsahovat nějakou tepelnou, možná přepěťovou ochranu. Po bližším prozkoumání nebyla žádná z těchto možností odhalena. Kolem procházejícího se mladíka (patrně zaměstnance Carrefour) jsme se zeptali a odpovědí bylo, že se jedná o tři různé výrobce. Hotovo, víc nic.
Mohu tuto situaci chápat tak, že starší hranatá rozbočka za 159,-Kč byla pouze jakousi volavkou, resp. kontrastem k dvěma levnějším? Je tedy otázkou zda jsou takto postavené ceny neúmyslně a pak přestávám věřit sloganu "záruka nejnižší ceny". Nebo je to úmyslně a sloganu nevěřím taktéž. Pokud tedy analogicky odvodím tvorbu cen na ostatním zboží, dostávám konstrukci byznysu obchodních řetězců. Ale věřme, že opravdu je mezi nimi kvalitativní rozdíl odpovídající deklarované ceně. Pouze o něm nikdo neví.
A tak jsem si opět vesele vyplnil čekání na autobus. Opět mne obchodní řetězec nezklamal. Jeden rok Makro, Bauhaus, Baumax, Interspar, pak Hypernova, letos Carrefour.
Pokud někdo již odhalil tento rébus, nechť to uvede prosím níže do poznámky.
TEXT Z OBLASTÍ | SOUVISEJÍCÍ KONTAKT |
---|---|