Starý, dobrý kolík.... (2.)
reklama
Posouzení TNK 22
TNK 22 jako součást českého normalizačního systému, navazujícího na normalizační orgány Evropské unie (CEN a CENELEC), prioritně prosazuje jednotnou normalizační politiku jako nástroj pro odstraňování technických překážek evropského obchodu při současném zvyšování technických a bezpečnostních parametrů těchto výrobků.
Před jakýmikoliv úvahami o změně zásuvkového systému v ČR je potřeba odpovědět na následující otázky odůvodňující takovou změnu na systém SCHUKO, tj. zda tímto důvodem je:
- jednotné technické řešení pro celou Evropskou unii, na kterém se dohodly v rámci standardizace státy EU?
Odpověď komise zní NE - náhrada nevyhovujícího národního řešení z hlediska bezpečnosti?
- Odpověď komise zní NE - zcela nové, velmi progresivní technické a ekonomické řešení, jehož zavedení by bylo vhodné i jako přechodné řešení (i za cenu milionových nákladů) do doby přípravy standardu EU?
- Odpověď komise zní NE
Ani na jednu z těchto otázek, týkajících se důvodu tak závažné a nákladné změny, nemůže komise TNK 22 odpovědět kladně, neboť se nejedná o celoevropský systém, nejde o systém bezpečnější a ekonomicky výhodnější s kvalitativně vyššími parametry (např. v porovnání pevný kolík versus pérové kontakty spíše naopak), pro které by se vyplatilo investovat zbytečně ohromné finanční částky.
I kdyby se u nás podařilo z lobistických důvodů prosadit požadavek na změnu národního zásuvkového systému na systém SCHUKO, nelze jej zavést bez vypracování a přijetí nové národní normy (ČSN). Jako členská země EU jsme povinni jakýkoliv požadavek na zpracování národní normy předložit ke schválení normalizačním orgánům Evropské unie s uvedením konkrétních důvodů. Pokud návrh takové národní normy vede k možnosti evropského sjednocení (v tomto případě jde o jasný případ možného jednotného evropského systému), je tato země vyzvána, aby místo národní normy přímo zpracovala problematiku jako evropskou normu. V opačném případě je takový návrh kvalifikován jako vytváření nových technických překážek. Lze si jen těžko představit, jakými argumenty by ČR přesvědčovala Francii a jiné státy, aby přešly na navrhovaný systém a jaké nové a výrazně lepší technické a bezpečnostní prvky přináší. Pokud by skutečně šlo o tak progresivní systém, je potřeba, aby jej v evropské standardizaci neprosazovalo Česko, ale přímo Německo.
Závěr TNK 22
Dosavadní argumentace nevede komisi TNK 22 k oprávnění považovat z normalizačního hlediska SCHUKO za perspektivní celoevropský, ale ani za lokální regionální systém, který by přinesl občanům a našemu národnímu hospodářství jakkoliv výrazné zlepšení parametrů, které by vyvážily nákladnou rekonstrukci milionů zásuvek. Pro zadání takové národní normalizační úlohy je potřeba technické zdůvodnění a ekonomické vyhodnocení výhodnosti. Protože výsledkem normalizačního výstupu by nebyl jednotný evropský systém, ale pouhá výměna systémů na přibližně stejné úrovni (eventuálně na ještě horší) v rámci malé země EU, mohlo by se jednat o postup na hranici trestné odpovědnosti za takové rozhodnutí.
Komise další podobné snahy o změnu zásuvkového systému opětovně odmítá, a to až do doby, než bude zpracována a přijata příslušná směrnice EU a evropská norma.
Josef Rýmus
Poznámka ke stanovisku TNK č. 22:
- 1. Kompetenci orgánů ČOI je nutno chápat především v obchodní činnosti, tedy ve volném prodeji zboží příslušně označeného ve státě EU. Toto zboží musí být však aplikováno do staveb podle dalších, v tomto případě národních předpisů a zvyklostí.
- 2. Mezinárodně navržený systém jednotné zásuvky a vidlice vychází z požadavku nezaměnitelnosti pólů při zapojení vidlice do zásuvky a z vyšší odolnosti kontaktních kolíků. Hlavní rozdíl oproti našemu stávajícímu systému je v tom, že i kolík propojení ochranného vodiče je na vidlici (obdoba národního systému užívaného ve Švýcarsku, avšak rozměrově upravená).
Karel Dvořáček, člen TNK č. 22
Diskutující k tomuto článku
(počet diskutujících: 1)TEXT Z OBLASTÍ | SOUVISEJÍCÍ KONTAKT |
---|---|
|