Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje

Příbuzná témata k
O motorech #17: Co si mohu dovolit k asynchronnímu motoru?

O motorech #22: Kdy mažeme motor?

  • 11.12.2015
O motorech #22: Kdy mažeme motor?
Dříve se s oblibou říkávalo, kdo maže, ten jede. Mazací tuky v minulosti neodolávaly vysoké teplotě a tekly, proto bylo třeba motor častěji promazávat. Dnes už se vyrábí tuky s bodem skápnutí obvykle vyšším než 150 stupňů a toto rčení již tak úplně neplatí. Častým mazáním naopak můžete motor poškodit. Pokud je v ložisku příliš mnoho tuku, dochází k nežádoucímu zahřívání a tuk odhází po hřídeli do vinutí, která se v důsledku toho poškodí. Read more

O motorech #21: Jaký vliv má vyvážení motoru na jeho chod a spolehlivost?

  • 27.11.2015
O motorech #21: Jaký vliv má vyvážení motoru na jeho chod a spolehlivost?
Co se stane, pokud připojím nový elektromotor na nevyvážené zařízení? Třeba zařízení s ulomenou lopatkou ventilátoru, uvolněným závažím či jinou závadou? Nevyváženost se přes spojkový spoj přenese na elektromotor a ten se poškodí tak, jako by sám nebyl vyvážený. Proto je důležité měřit vyvážení nejen u elektromotoru, ale i u poháněných strojů. Více nám k tomu řekl odborník na elektromotory Lubomír Kastner. Read more

O motorech #20: Co je to ustavení motoru?

  • 13.11.2015
O motorech #20: Co je to ustavení motoru?
Proč je důležité ustavení motoru? Bez ustavení dochází v motoru k narážení a nežádoucím vibracím, které poškozují stroj. Jedná se tedy o jednu z nejdůležitějších částí uvedení motoru do provozu. Při ustavení se elektromotor musí dostat do roviny s poháněným zařízením. Osy elektromotoru a napojeného zařízení tak mají být souběžné - a to ve třech rovinách: výškové, stranové a úhlové. Read more

O motorech #18: Jaké mohou být účinky okamžité reverzace za běhu motoru?

  • 16.10.2015
O motorech #18: Jaké mohou být účinky okamžité reverzace za běhu motoru?
Následky okamžité reverzace za běhu motoru jsou obvykle devastující. Motor by měl být konstrukčně proveden tak, aby nebylo možné provést reverzaci bez potřebné doby k zastavení. Ošetřeno by to mělo být například časovým spínačem. Pokud ale k okamžité reverzaci dojde, hrozí ulomení hřídele, utržení rotorového svazku od hřídele, přetržení hřídele za ložiskem či poškození vinutí a následné spálení. Read more

O motorech #15: Jak určit začátky a konce vinutí a přitom nezničit motor?

  • 4.09.2015
O motorech #15: Jak určit začátky a konce vinutí a přitom nezničit motor?
Nejjednodušší a nejspolehlivější způsob, jak zjistit začátky a konce vinutí elektromotoru bez rizika jeho poškození, je zanést elektromotor do servisu. Jestliže totiž došlo k rozházení vývodů, příčinou bude pravděpodobně nějaké poškození elektromotoru, které by měli odhalit odborníci. Určování začátků a konců se nikdy neprovádí pod plným napětím 400V, v opačném případě hrozí totiž poškození motoru. Read more

O motorech #14: Jaký vliv má frekvenční měnič na funkci a životnost motoru?

  • 27.08.2015
O motorech #14: Jaký vliv má frekvenční měnič na funkci a životnost motoru?
Koupit si zařízení a následně na něj za účelem zvýšení otáček napojit frekvenční měnič, je hitem posledních let. Následkem toho se ale elektromotor může spálit. V dnešní době je totiž důležité již při nákupu motoru zvážit, zda motor budete pohánět frekvenčním měničem, aby byl na to konstrukčně uzpůsoben. Zároveň záleží i na konkrétní aplikaci. Více nám k tomuto tématu řekl odborník Lubomír Kastner. Read more

O motorech #13: Jaké účinky mají vířivé proudy na ložiska motorů?

  • 14.08.2015
O motorech #13: Jaké účinky mají vířivé proudy na ložiska motorů?
Poškození dosedacích ploch ložisek, jejich narušení, vibrování elektromotoru, rozpad ložiska a v důsledku toho nenávratné poškození elektromotoru. To jsou účinky vířivých proudů. K problému dochází především u elektromotorů, které jsou poháněné přes frekvenční měniče nebo u motorů na stejnosměrný proud. Spolehlivý způsob, jak tento problém ošetřit, u nás přitom zatím neexistuje. Read more

O motorech #11: Kdy se jedná o lehký a těžký rozběh?

  • 16.07.2015
O motorech #11: Kdy se jedná o lehký a těžký rozběh?
Víte, jak se od sebe liší lehký a těžký rozběh elektromotoru? O lehký rozběh se jedná v případě, že motor nejde do plné zátěže, jako by na něm nebylo nic připojené. U těžkého rozběhu motor již od začátku musí zabírat. Příkladem může být například pohánění čerpadla, které čerpá již první otáčkou. Více nám o lehkém a těžkém rozběhu prozradil odborník Lubomír Kastner. Read more

O motorech #10: Jaký vliv má připojení vodiče N na uzel ve hvězdě?

  • 10.07.2015
O motorech #10: Jaký vliv má připojení vodiče N na uzel ve hvězdě?
Připojení vodiče N na uzel ve hvězdě může mít devastující následky, nezkoušejte to! Říká odborník na elektromotory Lubomír Kastner. Při takovém připojení podle něj reálně hrozí zkrat. Mohou existovat konkrétní aplikace, kdy k problémům nedojde. Bezpečnost takového připojení ovlivní zatížení, výkon, otáčky, konstrukce motoru i další faktory. Doporučit takové připojení ale podle něj rozhodně nelze. Read more

O motorech #9: Na co si dát pozor při návrhu napojení motoru?

  • 26.06.2015
O motorech #9: Na co si dát pozor při návrhu napojení motoru?
Mluvíme-li o připojení elektromotoru, je třeba rozlišovat mezi připojením mechanickým a elektrickým. Elektrické napojení je věcí konstruktéra, který musí spočítat, jaký typ vodiče se pro elektromotor hodí. Vše přitom závisí na tom, pro jakou aplikaci bude motor určen. Roli hraje především četnost spínání motoru. U často spínaného motoru může u nedostatečně dimenzovaného vodiče dojít k poškozování izolace. Důležitá je ale také délka přívodního kabelu a s ní spojený faktor úbytku napětí na délce vodiče. Read more

O motorech #8: Kdy a jak volit třídy nadproudových relé?

  • 12.06.2015
O motorech #8: Kdy a jak volit třídy nadproudových relé?
Stupeň ochrany elektromotoru určuje konstruktér. Podle čeho se při výběru řídí? Vždy záleží na konkrétní aplikaci zařízení. Musí vycházet z technických údajů daného elektromotoru a daného zařízení. Nemůže přitom brát v potaz pouze výkon, ale počítat musí i s řadou dalších faktorů, jako je napětí sítě či četnost spínání. Více se dozvíte v osmém díle seriálu o elektromotorech s Lubomírem Kastnerem. Read more

O motorech #7: Jak si vybrat správný motorový spouštěč?

  • 29.05.2015
O motorech #7: Jak si vybrat správný motorový spouštěč?
Před třiceti lety to bylo jednoduché. Žádné spouštěče motorů nebyly. Když byl motor větší, použil se pákový přepínač. V dnešní době už se v motorech používají spouštěče. Rozdělit je můžeme na spouštěče pro lehký rozběh a na spouštěče pro těžký rozběh, tedy pro rozběh motoru se zátěží, který se vyskytuje například v kompresorech nebo čerpadlech. Podle čeho se ještě vybírá vhodný spouštěč? To nám vysvětlil odborník Lubomír Kastner. Read more

O motorech #6: Proč provádět diagnostiku poruchy motoru na místě?

  • 15.05.2015
O motorech #6: Proč provádět diagnostiku poruchy motoru na místě?
Poruchu motoru mohou způsobit věci, které s elektromotorem na první pohled vůbec nesouvisí. To je hlavní důvod, proč provádět diagnostiku problému přímo na místě u zákazníka a ne v servisu. Vibrace, které motor poškodí, mohou být způsobené jiným zařízením nebo třeba narušeným prouděním kapaliny v porubí. Další příklady diagnostiky neobvyklých příčin poruch motorů se dozvíte v šestém díle seriálu o motorech. Read more

O motorech #5: Jak diagnostikujeme přetížení motoru dané nevhodnou zátěží?

  • 17.04.2015
O motorech #5: Jak diagnostikujeme přetížení motoru dané nevhodnou zátěží?
Jak poznáme přetížení motoru způsobené nevhodnou zátěží od přetížení způsobeného chybou motoru? To byla další otázka na Lubomíra Kastnera ze seriálu o motorech. Při diagnostice přetížení je třeba rozlišovat, zda se jedná o nové zařízení, či zařízení, které je již delší dobu v provozu. U nového zařízení může být chyba na straně konstruktéra, který na dané zařízení předepsal slabý elektromotor. Jaké jsou nejčastější důvody přetížení u starších zařízení? Read more

O motorech #4: Co lze na motorech měřit obyčejným multimetrem?

  • 3.04.2015
O motorech #4: Co lze na motorech měřit obyčejným multimetrem?
Co můžeme měřit obyčejným multimetrem na vinutích, pokud motor nemá výkon? Tuto otázku jsme položili Lubomíru Kastnerovi, zkušebnímu a reklamačnímu technikovi elektromotorů. Multimetrem změříme proud, napětí či odpor. Řadu problémů ale toto jednoduché měření neodhalí. V čtvrtém díle seriálu o elektromotorech se dozvíme, proč raději používat výkonnější měřidla. Read more
FIREMNÍ TIPY
Digitalizace nás kromě jiných služeb zasypává také daty. Máme tolik dat, že se v nich často nemůžeme vyznat. O tom, co nám dnes poskytuje digitalizovaná knihovna, hovořím s Petrem Žabičkou z Moravské zemské knihovny. Žijeme v době, kdy nové publikace nevznikají, nejsou žádní autoři odborných článků. Jsme zasypávání krátkými reklamními úryvky a zdroje ke studiu nám zůstávají skryty pod tlustou vrstvou marketingových cílů. Co s tím?
Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933