Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje
FUTURE okénko - V nejbližších dnech se zde dočtete ...
  • Evropská unie umožňuje firmám a OSVČ poskytovat služby po celé EU, aby se snížila byrokracie a zlepšila spolupráce mezi zeměmi. V Česku platí zákony, které toto upravují. Firmy mohou posílat zaměstnance na zakázky do jiných zemí a podnikatelé mohou ...
  • Konference plná informací o kybernetické bezpečnosti, bezpečnosti datových sítí, monitoringu, výstavbě sítí, legislativě a třeba i souvislostí s ai. Zajímat to nebude jen majitele firem ale hlavně techniky, kteří bezpečnost realizují. A co ti, co řeší ...

Příbuzná témata k
O dobrých řidičích #17: Kdy mohu najet na tramvajový pás?

O dobrých řidičích #16: Jak správně blikat na kruhovém objezdu?

  • 1.04.2016
O dobrých řidičích #16: Jak správně blikat na kruhovém objezdu?
Bliká se při vjezdu na kruhový objezd nebo při výjezdu z něho? Zákon má v této věci jasno: při vjezdu ani při projíždění kruhovým objezdem se nebliká, bliká se až při samotném výjezdu ven. K opuštění objezdu přitom musím využít ten pruh, který je k výjezdu určený. Pokud navíc měním jízdní pruh v kruhovém objezdu, musím dát znamení o změně směru jízdy. Read more

O dobrých řidičích #15: Měl by každý řidič absolvovat školu smyku?

  • 18.03.2016
O dobrých řidičích #15: Měl by každý řidič absolvovat školu smyku?
Škola smyku neboli kurz bezpečné jízdy slouží k vyzkoušení nejrůznějších krizových situací, které mohou kdykoliv nastat na našich silnicích. Řidiče kurz naučí, jak nebezpečným situacím předcházet a jak je lépe zvládat. Co si o škole smyku myslí zkušení instruktoři z brněnské autoškoly JKC? Měl by podle nich tímto školením projít každý správný řidič? Read more

O dobrých řidičích #14: Kdo mě může předjíždět, když na dálnici jedu nejvyšší povolenou rychlostí?

  • 4.03.2016
O dobrých řidičích #14: Kdo mě může předjíždět, když na dálnici jedu nejvyšší povolenou rychlostí?
Na dálnici byste neměli jet více jak 130 kilometrů v hodině. Pokud jedete touto nejvyšší povolenou rychlostí, neměl by vás nikdo předjíždět. Výjimku tvoří pouze akutní případy, kdy je překročení rychlosti nezbytné například k záchraně lidského života. V případě kontroly pak musí řidič důvod překročení rychlosti prokázat, což může být v některých případech problematické. Read more

O dobrých řidičích #13: Může kamion blokovat levý pruh?

  • 12.02.2016
O dobrých řidičích #13: Může kamion blokovat levý pruh?
Blokování levého jízdního pruhu na dálnici je přestupkem. Podle zákona musí kamion pruh uvolnit rychleji jedoucím vozidlům a nesmí je omezovat v jízdě. Pokud je více jízdních pruhů mimo obec, tak je auto povinné jet v pravém jízdním pruhu a levý slouží pro předjíždění. Když se kamion rozhodne předjíždět, často to znamená buď překročení rychlosti nebo nedodržení vyhlášky. Read more

O dobrých řidičích #12: Kdy se může používat klakson?

  • 29.01.2016
O dobrých řidičích #12: Kdy se může používat klakson?
Protroubit či neprotroubit? Podle zákona můžete použít klakson, neboli zvukové výstražné znamení, k odvrácení hrozícího nebezpečí. Vyhodnocení aktuální situace a následné použití houkačky je ale ryze na subjektivním zvážení řidiče. Těžko tedy dokazovat, zda troubení bylo či nebo oprávněné. Více nám k tomu řekli Jiří Kadlec a Rudolf Kaláb. Read more

O dobrých řidičích #11: Kde si mohu cvičně udělat test z předpisů?

  • 15.01.2016
O dobrých řidičích #11: Kde si mohu cvičně udělat test z předpisů?
Vyzkoušet si dnes nanečisto test z dopravních předpisů je snadnější než kdy jindy. Testy najdete na oficiálních stránkách Ministerstva dopravy ČR. Vybrat si můžete z možností cvičit nebo generovat cvičný test o 25 otázkách. Ten je obdobný jako test, který dostanete u zkoušek v autoškole. Po označení odpovědí kliknete na vyhodnocení testu a zobrazí se výsledky. Read more

O dobrých řidičích #10: Předjíždění za sucha, deště a sněžení

  • 1.01.2016
O dobrých řidičích #10: Předjíždění za sucha, deště a sněžení
Předjíždět či nepředjíždět? Základní rada v autoškole zní, že pokud si nejsem jistý, tak nepředjíždět. Zvážit při předjíždění musíme vždy celou škálu faktorů: rychlost, počasí, viditelnost, sjízdnost silnice, rychlost protijedoucího auta, dopravní značení, vlastnosti vozidla i vlastní praxe v řízení. Kde je zakázáno předjíždět, jasně stanovuje kapitola Přejíždění v zákoně číslo 361. Read more

O dobrých řidičích #9: Jak často je třeba absolvovat školení?

  • 31.12.2015
O dobrých řidičích #9: Jak často je třeba absolvovat školení?
Po jak dlouhé době by řidiči měli absolvovat odborná řidičská školení? Podle zákona 247/2000 Sb. o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel by měli řidiči absolvovat jedenkrát za rok 7 hodin školení. Méně jednoznačná je ale situace u zákoníku práce, ten totiž říká, že školení by měla být pravidelně dle rozhodnutí vedení organizace. Většina organizací pak volí termín jedenkrát za rok či jedenkrát za dva roky. Read more

O dobrých řidičích #6: Jaké jsou nejčastější prohřešky řidičů?

  • 30.12.2015
O dobrých řidičích #6: Jaké jsou nejčastější prohřešky řidičů?
Jakých prohřešků se na silnicích nejčastěji dopouští čeští řidiči? Na prvním místě je samozřejmě překročení stanovené rychlosti. Polovina řidičů například neví, kde v některých místech začíná a končí určitá rychlost. A pokud ví, tak se tím stejně neřídí. Na druhém místě v žebříčku řidičských neřestí se drží nedání přednosti v jízdě a na třetí příčce je nedodržování vodorovného značení. Read more

O dobrých řidičích #8: K čemu jsou referentská školení?

  • 25.12.2015
O dobrých řidičích #8: K čemu jsou referentská školení?
Mají referentská školení pro profesionální řidiče nějaký význam? Není to jen další zbytečná formalita? Na tyto otázky odpovídali zástupci autoškoly JKC Jiří Kadlec a Rudolf Kaláb. Význam podle nich školení mají hlavně v informování řidičů o novinkách, o kterých by se jinak jen těžko dozvěděli. Řidiči se na nich dozví o změnách zákona - například v oblasti nových dopravních značek, a to reálný přínos určitě má. Read more

O dobrých řidičích #7: Jaké jsou nejčastější chyby v testech?

  • 24.12.2015
O dobrých řidičích #7: Jaké jsou nejčastější chyby v testech?
Procentuální úspěšnost v testech v autoškole je vysoká. Kdo chce, tak se testy naučí. Problém je s mladými nezodpovědnými uchazeči o řidičský průkaz, kteří přípravu podcení. Takový je názor zástupců brněnské autoškoly JKC. Ministerstvo dopravy ČR zavedlo v nedávné době v testech úpravy. K jakým konkrétním změnám v testování budoucích řidičů došlo? Read more

O dobrých řidičích #5: Jak se vyvíjely předpisy během historie?

  • 17.12.2015
O dobrých řidičích #5: Jak se vyvíjely předpisy během historie?
Jak moc se změnily předpisy v oblasti silničního provozu během historie? Podle majitele autoškoly Jiřího Kadlece k žádným převratným změnám nedošlo. Nejvýraznější byl přechod k jízdě vpravo, ke kterému u nás došlo v době protektorátu - konkrétně v březnu roku 1939. V průběhu let se také měnila přikázaná rychlost v obcích, mimo obce i na dálnicích. Například až v polovině roku 1979 byly zavedeny rychlostní limity na všech silnicích. Do té doby platila pouze přikázaná rychlost v obcích, a to jenom ve dne. Read more

O dobrých řidičích #3: Jak často dělat přestávky v řízení?

  • 17.09.2015
O dobrých řidičích #3: Jak často dělat přestávky v řízení?
Jak často by měl řidič při dlouhé jízdě autem zastavovat k odpočinku? U řidiče ve služebním automobilu určuje četnost a délku přestávek v jízdě nařízení vlády číslo 168/2002 Sb. Podle něj může jet maximálně 4,5 hodiny a poté musí následovat půlhodinová přestávka. Problém ale nastává u soukromých jízd, kde zákon přestávky neřeší. S prodlužujícím se časem jízdy klesá schopnost řidiče k řízení a tím může ohrozit bezpečnost na silnici. Read more

O dobrých řidičích #2: Jaké vlastnosti má správný řidič?

  • 3.09.2015
O dobrých řidičích #2: Jaké vlastnosti má správný řidič?
O tom, zda je někdo dobrý nebo špatný řidič, rozhoduje především jeho přístup k dané problematice. Dobrý řidič je ten, který zná Pravidla o silničním provozu a respektuje je. Otázka striktního dodržování pravidel je ale problematická. Měl by například řidič v místě, kde je značka železniční přejezd, ale přejezd v místě již neexistuje, zpomalit? O tom jsme hovořili se zakladatelem autoškoly JKC Jiřím Kadlecem. Read more

O dobrých řidičích #1: O autoškole JKC

  • 20.08.2015
O dobrých řidičích #1: O autoškole JKC
Autoškola JKC je jednou z nejstarších soukromých autoškol v Brně. Založena byla již před 25 lety - 1. července 1990. Hned na začátku zaznamenala autoškola enormní zájem uchazečů o řidičské oprávnění - současně v ní probíhaly i 4 kurzy po 35 lidech. Jak je na tom autoškola dnes a jaké skupiny školí? To nám v prvním díle seriálu O dobrých řidičích prozradil její zakladatel Jiří Kadlec. Read more
FIREMNÍ TIPY
Častou negativní zkušenost mají (nejen) elektrotechnici z přístupu stavebních úřadů. Nejedná se tentokrát o problém "tvrdohlavosti" úřadu, ale naopak o přílišnou benevolentnost, hraničící až s ignorací zákonných vyhlášek a nařízení. Zajímali jsme se tedy o zkušenosti se stavebními úřady a pohled odborníků na danou problematiku ...
Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933