Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje
FUTURE okénko - V nejbližších dnech se zde dočtete ...
  • S ukončením platnosti legendární vyhlášky 50/1978Sb. se nám objevuje na scéně požadavek na svéprávnost. V původním předpisu byl ukryt v potvrzení o zdravotní způsobilosti. Noví, mladí čekatelé na osvědčení dle nařízení vlády 194/22Sb. nejsou zatížení ...

Na fakturu je to lepší.....


Document Actions
Článek
Obchodujete s elektrotechnickým materiálem? Máte problém se nezaplacenými obchody?
Miroslav Minařík, Daniel Vaverka, ze dne: 30.12.2002
reklama

S podnikáním v Česku se roztrhl pytel po roce 1989, kdy se rozmnožili ''podnikatelé" jako houby po dešti. Celkem pochopitelná reakce vyprahlých občanů ze státního zřízení, které hlásalo "každému podle jeho potřeb", ovšem....
Začátky byly opravdu "pionýrské", protože 95% populace vůbec nemělo ponětí o základních pravidlech podnikání. I to je celkem pochopitelné, protože nikdo v této republice to přesně nevěděl. Tedy s vyjímkou několika ''prozíravých", kteří v pozdější době obdrželi označení ''zloděj".

Do dneška existuje mnoho lidí, kteří vůbec netuší co skrývá pojem "tržní'' ekonomika se svými základními vlastnostmi a samozřejmě průvodními jevy. Ale abych se vrátil k podstatě tohoto článku.... Podívejme se na obchodování, resp. obchodování v elektrotechnice.
Nejčastějšími distributory elektroinstalačního materiálu jsou logicky velkoobchody, které zpravidla drží požadovaný materiál v konkrétním regionu skladem. Na tyto prodejce se obrací řemeslníci, drobné i velké elektromontážní firmy.  Obrací se s požadavkem na zboží, které je žádáno investorem přímo nebo prostřednictvím projektu. Velkoobchod nabídne ''montážím" obchodní prostor. Tzn. možnost určitého zisku na dodávaném materiálu, tím, že poskytne z koncové doporučené ceny rabat. Tímto počinkem si velkoobchod snižuje jedinou odměnu, kterou mu výrobce za distribuci zboží poskytuje. Ovšem udělením rabatu uzavření obchodu zdaleka nekončí. Ještě je ve hře splatnost faktury.

Co je to splatnost?

Ing. Daniel Vaverka (finanční odborník):
Splatnost je lhůta v níž mají být peníze připsány na účet věřitele nebo zaplaceny v hotovosti k jeho rukám. Není to tedy den, kdy odešlu příkaz do banky nebo kdy se peníze odepíší z mého účtu, jak se běžně děje. Než takto dorazí peníze k věřiteli, jsem již v prodlení. Samozřejmě, úrok z prodlení za 1-2 dny je zanedbatelný a nikdo ho nebude účtovat, ale co když bude ve smlouvě ustanovení, že při prodlení dlužníka vzniká věřiteli nárok na smluvní pokutu 10%z dlužné částky?

K jakému účelu byla splatnost zavedena?

Ing. Daniel Vaverka (finanční odborník):
Umožněním platby na základě faktury nám vlastně dodavatel poskytuje obchodní
úvěr a splatnost vyjadřuje, na jak dlouhou dobu nám úvěr poskytuje. Protože
je dnes v řadě případů běžné platit hotově nebo předem, zařadil bych
splatnost na fakturu mezi nástroje podpory prodeje.

Jaká je běžná lhůta splatnosti?

Ing. Daniel Vaverka (finanční odborník):
Není stanovena běžná lhůta splatnosti. Není-li sjednána ve smlouvě, může věřitel požadovat zaplacení kdykoliv po dodání, tedy např. se splatností 3 dny. Z firemní praxe ale vyplývá, že faktura musí projít "kolečkem" schvalování, účtování a zadávání pokynů bance, což může trvat 8-14 dnů. Tato lhůta je tedy technicky vyhovující pro požadavek bezodkladného zaplacení a je nejčastěji používanou lhůtou splatnosti u nás. Je však třeba říci, že v EU bývají lhůty i delší, až 90 dnů.
Záleží také na oboru. Všimněte si, že např. MAKRO prodává jen za hotové, protože drobní obchodníci a hospodští nákupy hned "otočí" a přemění na hotovost. Naproti tomu zemědělci nakupují osivo a chemikálie na jaře a platí často až na podzim po sklizni.
Jaká by měla být splatnost u nákupu materiálu pro elektromontáže? Pokud se jedná o drobné nákupy pro drobné zakázky, lze je platit hotově nebo vést řemeslníkovi účet a vyfakturovat jednou či dvakrát měsíčně. U větších investičních dodávek by naopak měla být lhůta delší než 14 dní, je to ale
otázka zajištění pohledávek věřitele, případně důvěry v dlužníka. Lhůta splatnosti by tedy měla být taková, aby u odběratele nevytvářela zbytečnou volnou hotovost a na druhou stranu nekladla na něj nadměrné nároky na vlastní jmění nebo bankovní úvěry - obojího se u nás firmám dosud nedostává.

Jaká je u nás praxe?

Modelový příklad z praxe:

Obchodní zástupce Jiří nabízí přístroje rozvaděčové firmě ZA Dlouhý, která je v regionu jedna z nejlevnějších výrobců rozvaděčových skříní a odběry materiálu tedy nejsou malé. Jiří tedy nabízí renomovanou značku přístrojů do rozvaděčů za cenu která je s marží 8%. Tedy marží která je přípustná pouze při platbě v hotovosti. Ovšem chce firmu ZA Dlouhý získat a tak riskuje. Jan Dlouhý netuší nic o skladbě cen předložené nabídky, samozřejmě chce výhodné podmínky a tak "tlačí na pilu":

Dlouhý: Nabídka je zcela běžná, nevím co by mne mělo motivovat abych přešel od svého dosavadního dodavatele (..blafuje, chce výhodnou cenu a na obchod nemá prostředky..)
Jiří: Ale já znám podmínky, které vám nabízí naše konkurence, proto jsem udělal nabídku takovou, která se neodmítá... Můžete mi říci konkrétně která položka je podle vás běžná? (Jiří udělal nabídku o 5% nižší než konkurence)
Dlouhý: (Listuje fakturami a hraje divadlo, že porovnává ceny....) Máte pravdu, vaše nabídka je o něco málo výhodnější (ve skutečnosti o 50.000.-Kč), ale konkurence mi nabízí delší splatnost.
Jiří: Říkáte delší splatnost? Ale já vám splatnost nenabízím! To je super cena při platbě předem nebo v hotovosti.
Dlouhý: To si děláte legraci! vy mi nevěříte? My jsme vyhlášená firma! Proč bychom měli platit dopředu?
Jiří: Ta cena je vytvořena podle "kondic", které mám nařízeny! Pokud chcete splatnost musím cenu prověřit s vedením. Kolik dní si prosím představujete?
Dlouhý: Aááá, vidím, že jste rozený obchodník! Šedesát dní bude akorát!
Jiří: (dělá, že telefonuje do firmy svému nadřízenému a po chvilce filmování opět usedne ke stolu) Tak říkáte 60 dní, tak v tomto případě, uvedenou cenu povýšíme o 2,5% což odpovídá dvěma měsícům z roční úrokové míry 15%......
Dlouhý: Tak moment! Nic se povyšovat nebude! Nebo si to sbalte a já to beru tam, jako obvykle. My jsme vyhlášená firma a vy na mne zkoušíte jakýsi úvěr nebo co! Jste banka?
Jiří: No banka určitě nejsme, ale vy po nás přece úvěr chcete. Říkal jste šedesát dní....
Dlouhý: Ale šedesát dní splatnost! U splatnosti se žádná % nepočítají! Tak si to honem rozmyslete, nemám mnoho času...
Jiří: (protože Jiří je odměňován na základě výše sjednaných obchodů a v poslední době se mu mnoho nedařilo, musel udělat nějaký ústupek) To byste mi musel slíbit, že to do 60 dnů bude opravdu na našem účtu. A já stejně budu trnout aby si tohoto obchodu nikdo nevšiml.
Dlouhý: Máte mé slovo. A navíc teď budu od vás brát všechno!

A jak to dopadlo?
Firma ZA Dlouhý samozřejmě do 60 dnů nezaplatila. Tím se dostal tento obchod až k šéfovi na stůl. Šéf Jiřímu sebral i ty poslední prémie. Firma ZA Dlouhý je opravdu vyhlášenou firmou, ale jako neplatič. Udělá vždy své kolečko po velkoobchodech a zkouší na fakturu. Věřte, že takto se dá (dalo) získat provozní kapitál i přes několik miliónu. A bezúročně.

 
 

 

Diskutující k tomuto článku

   (počet diskutujících: 1)
TEXT Z OBLASTÍ


FIREMNÍ TIPY
Digitalizace nás kromě jiných služeb zasypává také daty. Máme tolik dat, že se v nich často nemůžeme vyznat. O tom, co nám dnes poskytuje digitalizovaná knihovna, hovořím s Petrem Žabičkou z Moravské zemské knihovny. Žijeme v době, kdy nové publikace nevznikají, nejsou žádní autoři odborných článků. Jsme zasypávání krátkými reklamními úryvky a zdroje ke studiu nám zůstávají skryty pod tlustou vrstvou marketingových cílů. Co s tím?
Častou negativní zkušenost mají (nejen) elektrotechnici z přístupu stavebních úřadů. Nejedná se tentokrát o problém "tvrdohlavosti" úřadu, ale naopak o přílišnou benevolentnost, hraničící až s ignorací zákonných vyhlášek a nařízení. Zajímali jsme se tedy o zkušenosti se stavebními úřady a pohled odborníků na danou problematiku ...
Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933