Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje
Nacházíte se zde: Úvod » Oblasti

Témata z alespoň jedné oblasti

Pojízdné prostředky, Připojování spotřebičů, Přístroje, Zařízení

Kontroly a zkoušení svařovacích zařízení

  • 29.01.2016
Kontroly a zkoušení svařovacích zařízení
Od roku 2007 platí v České republice národní podoba normy IEC 60974-4, která stanovuje postupy pro kontrolu zajištění elektrické bezpečnosti zdrojů svařovacího proudu během provozu a po opravách. Zkoušky bezpečnosti zdrojů podle EN 60974-4 musí provádět odborný pracovník v oboru elektrických oprav obeznámený se svařováním. Zkoušky se musí provádět v odpovídajícím prostředí vhodnými měřicími přístroji splňujícími požadavky normy. Kdy se kontrola a zkoušky provádí?

O dobrých řidičích #12: Kdy se může používat klakson?

  • 29.01.2016
O dobrých řidičích #12: Kdy se může používat klakson?
Protroubit či neprotroubit? Podle zákona můžete použít klakson, neboli zvukové výstražné znamení, k odvrácení hrozícího nebezpečí. Vyhodnocení aktuální situace a následné použití houkačky je ale ryze na subjektivním zvážení řidiče. Těžko tedy dokazovat, zda troubení bylo či nebo oprávněné. Více nám k tomu řekli Jiří Kadlec a Rudolf Kaláb.

Trendy ve výrobě transformátorů

  • 28.01.2016
Trendy ve výrobě transformátorů
Transformátory se vyráběly již před profesorem Křižíkem a budou se vyrábět i do budoucna. Během let prošly řadou inovací: optimalizací magnetického obvodu či zavedením bezodpadové technologie. V současnosti probíhá optimalizace teploty transformátoru, použitého materiálu, vodiče i kvality magnetického obvodu. Jak probíhá výroba transformátorů ve firmě Tronic, která se jejich výrobě věnuje již více jak 20 let?

SCHRACK: Ostrovní systém jako nezávislý zdroj elektrické energie

  • 27.01.2016
SCHRACK: Ostrovní systém jako nezávislý zdroj elektrické energie
Obnovitelné zdroje energie a zálohové zdroje jsou tématy těchto dní. Výroba elektrické energie nebo tepla ze slunce, větru, vody, biomasy nebo geotermální energie je ekologická a orientovaná na budoucnost. Solární elektrárny použitelné snad na všech místech využívají nevyčerpatelnou energii Slunce. Výkony těchto zařízení se pohybují od wattových výkonů až po megawattové a optimalizují se podle požadavků jednotlivých uživatelů.

Trend park - jediná česká autopůjčovna zaměřená pouze na elektromobily

  • 27.01.2016
Trend park - jediná česká autopůjčovna zaměřená pouze na elektromobily
Autopůjčovna Trend Park specializovaná na půjčování elektromobilů vznikla proto, aby elektroauta přestala být výstřední vizí budoucnosti a stala se běžnou součástí každodenního cestování. Jezdit na elektřinu je totiž snadné, levné a maximálně šetrné k životnímu prostředí. A zakladatelé půjčovny věří, že zanedlouho budou elektrická auta stejně samozřejmá a běžná jako mobily nebo mikrovlnné trouby. Jak půjčovna vznikla a jaké vozy nabízí?

ABB: Společnost ABB u příležitosti konference COP21 představila v Paříži systém pro elektrobusy

  • 25.01.2016
ABB: Společnost ABB u příležitosti konference COP21 představila v Paříži systém pro elektrobusy
Inovativní technologie ABB pro nabíjení elektrických autobusů byla jedním z hlavních lákadel přehlídky ekologických dopravních systémů, konané u Eiffelovy věže v Paříži. Právě v této metropoli se sešli vrcholní představitelé z celého světa, aby dospěli k celosvětové dohodě o řešení změny klimatu. Přehlídku řešení pro městskou dopravu budoucnosti uspořádal RATP, dopravní podnik francouzského hlavního města. Systém ABB, označovaný TOSA (francouzská zkratka výrazu „doprava s optimalizovaným systémem napájení“), byl na výstavě jediným plně elektrickým řešením pro kloubové autobusy.

Nano Energies - zásobování energií z obnovitelných zdrojů

  • 18.01.2016
Nano Energies - zásobování energií z obnovitelných zdrojů
Technologická společnost Nano Energies obchoduje s elektřinou a firmám i domácnostem poskytuje energetická řešení založená na principu trvalé udržitelnosti. Její dceřiná společnost Nano Green jako jediná firma na českém trhu nabízí ekologicky orientovaným zákazníkům elektřinu pocházející výhradně z obnovitelných zdrojů. Jaké služby nabízí Nano Energies majitelům elektromobilů?

O dobrých řidičích #11: Kde si mohu cvičně udělat test z předpisů?

  • 15.01.2016
O dobrých řidičích #11: Kde si mohu cvičně udělat test z předpisů?
Vyzkoušet si dnes nanečisto test z dopravních předpisů je snadnější než kdy jindy. Testy najdete na oficiálních stránkách Ministerstva dopravy ČR. Vybrat si můžete z možností cvičit nebo generovat cvičný test o 25 otázkách. Ten je obdobný jako test, který dostanete u zkoušek v autoškole. Po označení odpovědí kliknete na vyhodnocení testu a zobrazí se výsledky.

Primární unikající proud svařovacích zařízení

  • 15.01.2016
Primární unikající proud svařovacích zařízení
Unikající proud lze definovat jako proud tekoucí z těch částí spotřebiče, které jsou za jeho provozu pod napětím, přes izolace spotřebiče do částí spojených s ochranným vodičem. Měřením velikosti unikajícího proudu se ověřuje stav izolací měřeného zařízení. Měří se proud tekoucí ze síťové části zkoušeného zařízení jeho ochranným obvodem do uzemnění. Tento proud lze zjistit přímo nebo nepřímo. Jak takové měření vypadá?

ABB: Hlásiče kouře Busch-Rauchalarm

  • 11.01.2016
ABB: Hlásiče kouře Busch-Rauchalarm
Požáry patří mezi velice závažné události, s nimiž jsou spojeny majetkové škody, zranění a v nejhorších případech i smrt osob. Kromě prevence jsou důležitá také signalizační zařízení, která včas upozorní na již vzniklý požár, čímž přispívají ke zmenšení všech negativních dopadů požárů. Proto se Česká republika připojila k evropským zemím, kde je používání požárních hlásičů povinné i v objektech určených k bydlení. Společnost ABB má v nabídce několik přístrojů pro ochranu před požárem, které odpovídají požadavkům vyhlášky č. 23/2008 a norem ČSN EN 54, ČSN EN 14604. Jde o hlásič kouře, hlásič teplot, bezdrátový modul, reléový přístroj a vysílač pro dálkové ovládání. Hlásič kouře a hlásič teplot byly v loňském roce inovovány.

Dobíjecí kabely pro elektromobily a mapa elektromobility

  • 6.01.2016
Dobíjecí kabely pro elektromobily a mapa elektromobility
Jste zapálení do elektromobility? Pak by vám neměl uniknout projekt Evselect. Projekt zastřešuje jednak mapu elektromobility, ale také dodávání dobíjecích kabelů s proměnlivým nastavováním nabíjecího proudu. Evmapa.cz je webová aplikace, která nenabízí pouze přehled o dobíjecích stanicích, ale navíc lze s její pomocí na jednotlivých stanicích zaplatit za dobití elektromobilu.

Nanomateriály mohou zvýšit kapacitu baterek

  • 6.01.2016
Nanomateriály mohou zvýšit kapacitu baterek
O tom, že práce výzkumníků na úrovni základního výzkumu má konkrétní přínosy pro praxi, jsme si povídali s Alešem Hálou z Centra pro inovace a transfer technologií Fyzikálního ústavu Akademie věd ČR. V rozhovoru uvádí práce v oblasti výzkumu nanomateriálů, které mohou v konečném důsledku přispět k vývoji baterií vyšších kapacit pro elektromobily. Stejně zajímavé jsou i vědecké práce vedoucí ke zkvalitnění přenosu elektrické energie.

O dobrých řidičích #10: Předjíždění za sucha, deště a sněžení

  • 1.01.2016
O dobrých řidičích #10: Předjíždění za sucha, deště a sněžení
Předjíždět či nepředjíždět? Základní rada v autoškole zní, že pokud si nejsem jistý, tak nepředjíždět. Zvážit při předjíždění musíme vždy celou škálu faktorů: rychlost, počasí, viditelnost, sjízdnost silnice, rychlost protijedoucího auta, dopravní značení, vlastnosti vozidla i vlastní praxe v řízení. Kde je zakázáno předjíždět, jasně stanovuje kapitola Přejíždění v zákoně číslo 361.

O dobrých řidičích #9: Jak často je třeba absolvovat školení?

  • 31.12.2015
O dobrých řidičích #9: Jak často je třeba absolvovat školení?
Po jak dlouhé době by řidiči měli absolvovat odborná řidičská školení? Podle zákona 247/2000 Sb. o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel by měli řidiči absolvovat jedenkrát za rok 7 hodin školení. Méně jednoznačná je ale situace u zákoníku práce, ten totiž říká, že školení by měla být pravidelně dle rozhodnutí vedení organizace. Většina organizací pak volí termín jedenkrát za rok či jedenkrát za dva roky.

O dobrých řidičích #6: Jaké jsou nejčastější prohřešky řidičů?

  • 30.12.2015
O dobrých řidičích #6: Jaké jsou nejčastější prohřešky řidičů?
Jakých prohřešků se na silnicích nejčastěji dopouští čeští řidiči? Na prvním místě je samozřejmě překročení stanovené rychlosti. Polovina řidičů například neví, kde v některých místech začíná a končí určitá rychlost. A pokud ví, tak se tím stejně neřídí. Na druhém místě v žebříčku řidičských neřestí se drží nedání přednosti v jízdě a na třetí příčce je nedodržování vodorovného značení.
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933