Spouštěcí a regulační agregáty (rok 1913)
Spouštěcí a regulační agregáty
Při spouštění motorů, jakož i při regulaci obrátek předrážením odporů ztrácí se část proudu v odporech. Kdežto ztráty ty u menších motorů nepadají příliš na váhu, dlužno na ně bráti zřetel u motorů velkých, které se často spouští a zastavují (motory pro těžařské stroje, pro válcovny), po případě u nichž se vyžaduje zvlášť jemná regulace obrátek (stroje papírnické). V uvedených případech používá se často t. zv. spouštěcího soustrojí čili spouštěcího agregátu. Spouštěcí soustrojí sestává z derivačního motoru přímo na síť připojeného a s tímto motorem přímo spojené spouštěcí dynamky; tato pracuje přímo na hlavní motor. Jak spouštěcí dynamka, tak i hlavní motor obdrží buzení přímo od sítě. Spouštění hlavního motoru děje se pak tím způsobem, že nejprve spustíme spouštěcí soustrojí a pak pomocí regulátoru zvyšujeme postupně buzení spouštěcí dynamky od nuly až do plného napětí síťového. Tím stoupá ovšem současně napětí na svorkách spouštěcí dynamky, jakož i hlavního motoru a týž uvede se bez nárazů i beze ztrát do chodu. Jelikož obrátky hlavního motoru závisí na napětí, které mu ze spouštěcí dynamky přivádíme, můžeme snadno změnou tohoto napětí (pomocí regulátoru) obrátky libovolně od nuly až do plného počtu, odpovídajícího plnému napětí, nejjemnějším způsobem a taktéž beze ztrát měniti. Chceme-li směr točení hlavního motoru obrátiti (těžné stroje), třeba pouze obrátiti pomoci přepínače směr budícího proudu u spouštěcí dynamky, čímž se její polarita změní, proud probíhá směrem opačným a hlavní motor běží obráceně.
Obraz 74. znázorňuje řadění spouštěcího soustrojí: Sp.M. jest spouštěcí motor, Sp. spouštěč k tomuto motoru, Sp.D. značí spouštěcí dynamku, M. hlavní motor, Př. přepínač a R regulační odpor; oba tyto přístroje zařazeny jsou do magnetového vedení spouštěcí dynamky a umožňují - jak shora popsáno - spouštění, regulování obrátek a obrácení chodu u hlavního motoru M bez jakýchkoliv ztrát v předražných odporech.
Jelikož obrátky spouštěcího a regulačního soustrojí možno voliti libovolně vysoké, stačí jak pro motor, tak i pro dynamku stroje mnohem menší než je hlavní motor, jehož obrátky ovšem jsou dané účelem, jemuž motor má sloužiti.