Textový přepis mluveného slova rozhovoru ...
Na potvrzenou praxi při přezkoušení podle vyhlášky 50 jsme se zeptali také Petra Létala z Olomouce.
Praxi by měl vždycky potvrdit zaměstnavatel, ale on jich může vystřídat více. Jeden rok tam, podruhé tam, on by měl mít zápočtový list, nebo potvrzení od zaměstnavatele. Tam by se to mělo sčítat.
Je pravdou, že dnes je to velice komplikované, firma už nemusí existovat. Toto je zvykem v nouzových situacích nahradit jeho čestným prohlášením na svou výlučnou povinnost jsem ten a ten, prohlašuji, že jsem pracoval na takové, a takovém elektrickém zařízení, tak a tak dlouho a u té a té firmy.
Odkud se vzaly předepsané délky praxe?
Petr Létal Solidteam Olomouc
Možná z historie a z nějaké praxe. Člověk co to tvořil, se hluboce zamyslel a řekl si.. No, hluboce zamyslel,.. jsou to pravděpodobnosti a teorie, protože jednomu člověku stačí měsíc a bude připraven na samostatnou činnost. A někomu ani rok absolutně nestačí. To je lhůta, nechci říct nic neříkající, ale…
Jaký byl vztah mezi dosaženým vzděláním a délkou praxe? Dnes vidíme, že jde o dvě množiny, které nemohou jedna bez druhé být.
Tohle je poplatné své době.. Když se podíváš na dobu 80. let, na vyučeného, s maturitou a vysokoškoláka, tak kdysi to bylo dáno potenciálem tím, že jsou různé stupně lidí a schopnosti. Bylo to dáno tím, když je člověk středoškolák, nebo vysokoškolák, má potenciál daleko lepší, co se týče vnímání a pojmutí praxe. Nechci to rozlišovat, jako že vyučený je méněcenný než vysokoškolák, ale takhle to bylo vždy zažito a dnes už to není.
Dalo by se na tomto paragrafu něco vylepšit? Přece jen žijeme v podnikatelském prostředí.
Je to otázka, na kterou se dost těžko odpovídá v tom směru, že by to chtělo vymyslet nějaký systém, který by lépe řešil to co říkáš, tzn., doklad o skutečné praxi. Že člověk má něco za sebou, má zkušenosti a poté je schopen jít dál na další paragraf. Tady je to o tom, že bude mít rok šestku, přijde a už jde na sedmičku, ale co ten rok dělal? Jezdil s multikárou, nebo zapojoval a má praxi. Už ví, co profese znamená a ví, co co znamená a může řídit lidi, je o kousek dál.
Další odborné pohledy Petra Létala, známého olomouckého odborníka můžete sledovat v následujících částech videoseriálu V50!
Více podrobností o §13 vyhlášky 50/1978 Sb. (text, výklad, stažení, další odborníky) naleznete
zde!
POKUD MÁTE KONSTRUKTIVNÍ PŘIPOMÍNKU
K TÉMATU §13,
PŘIDEJTE JI DO NÍŽE UVEDENÉ DISKUSE!