Elektrika.cz - elektrotechnické zpravodajství
Tisknete článek: Rok 1949: Letadlo a blesky (klik pro návrat)
Stránka byla vytvořena: 1.09.2007
Všechna práva vyhrazena (c)1998-2024 Elektrika.cz
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materálu není povoleno bez předchozího písemného (e-mailového) svolení redakce portálu Elektrika.cz.

Rok 1949: Letadlo a blesky


Rok 1949: Letadlo a blesky
Blesk jdoucí k zemi nebo blesk mezi mraky může zasáhnout letadlo. Jeden takový případ tu popíšeme aspoň v hlavních rysech: Na počátku léta 1949 startovalo letadlo ... Letadlo bývá zapojeno v trase blesku velmi často, nejkritčtější je zásah při startu či přistání.
Komerční sdělení, ze dne: 1.09.2007

Na počátku léta 1949 startovalo letadlo z Popradu do Prahy. Počasí: dešťo­vé přeháňky, chvílemi bouřky.

Asi nad Žilinou vlétl letoun do bouřkového pásma. Výška letu asi 2500m. Letoun se tu zmítal a házel sebou tak, že oba piloti měli co dělat, aby udrželi kurs. Viz, co uvedeno předtím o víření v bouřkovém mraku, str. 8.

V bouřkové oblasti bylo vypnuto rádio a telegrafista pomáhal navigátorovi uhlídat jeho trojúhelníky, úhloměry a tužky na pracovním stolku. Pro silně kymácení letounu měl stále co dělat a právě, když se opět sehnul, aby zvedl některou z navigátorových pomůcek, udeřil blesk a letoun byl ihned plný dýmu, prachu a zápachu. Nejprve se všichni domnívali, že vybuchla palivová nádrž; posádka tedy vyvětrala částečně letoun a byla připravena s hasidly. Motory však pracovaly stále normálně.

Mezitím letadlo minulo bouřkovou oblast, let se stal klidnější a posádka začala pátrat po škodách. Oděv telegrafisty byl propálen k nepotřebě (viz pří­pad u Lomnice n. Popelkou). Na ruce, kterou se telegrafista chystal zvednout spadlý předmět, měl popálené zápěstí. Navigátor, který měl nohu vystrčenu ze své budky, aby mohl případně rychleji povstat a sledovat palubní přístroje, měl na této noze sežehnutou nohavici, noha však poraněna nebyla.

Podle všeho blesk vjel do navíjejícího bubnu antény. Anténu přepálil; vypálil pak všechny pojistky, což byla asi jedna větev blesku. Druhá prorazila podlahu, zvířila a spálila prach. Popálila telegrafistovi zápěstí i oděv, uvedla do nepořádku kulový kompas a zmizela kdesi v trupu letounu. Let byl dokončen bez kompasu, ježto nebyl k potřebě. Posádka prohlásila, že před Žilinou vrtule svítila chvíli Eliášovým ohněm (viz str. 11).

Celkem vyvázla posádka s nepatrnými škodami. Letoun byl po opravě podlahy, po překompenzování kompasů, opravě přístrojů, rádia i antény schopen dalších letů.

------------------------------------------------------------------------

Jan Hájek dnes poznamenává ...
Letadlo bývá zapojeno v trase blesku velmi často, nejkritčtější je zásah při startu či přistání.

Více příspěvků od Jana Hájka zde ..
TEXT Z OBLASTÍ
SOUVISEJÍCÍ KONTAKT

Konec tisknuté stránky z portálu Elektrika.cz.