Rok 1949: Letadlo a blesky
reklama
Na počátku léta 1949 startovalo letadlo z Popradu do Prahy. Počasí: dešťové přeháňky, chvílemi bouřky.
Asi nad Žilinou vlétl letoun do bouřkového pásma. Výška letu asi 2500m. Letoun se tu zmítal a házel sebou tak, že oba piloti měli co dělat, aby udrželi kurs. Viz, co uvedeno předtím o víření v bouřkovém mraku, str. 8.
V bouřkové oblasti bylo vypnuto rádio a telegrafista pomáhal navigátorovi uhlídat jeho trojúhelníky, úhloměry a tužky na pracovním stolku. Pro silně kymácení letounu měl stále co dělat a právě, když se opět sehnul, aby zvedl některou z navigátorových pomůcek, udeřil blesk a letoun byl ihned plný dýmu, prachu a zápachu. Nejprve se všichni domnívali, že vybuchla palivová nádrž; posádka tedy vyvětrala částečně letoun a byla připravena s hasidly. Motory však pracovaly stále normálně.
Mezitím letadlo minulo bouřkovou oblast, let se stal klidnější a posádka začala pátrat po škodách. Oděv telegrafisty byl propálen k nepotřebě (viz případ u Lomnice n. Popelkou). Na ruce, kterou se telegrafista chystal zvednout spadlý předmět, měl popálené zápěstí. Navigátor, který měl nohu vystrčenu ze své budky, aby mohl případně rychleji povstat a sledovat palubní přístroje, měl na této noze sežehnutou nohavici, noha však poraněna nebyla.
Podle všeho blesk vjel do navíjejícího bubnu antény. Anténu přepálil; vypálil pak všechny pojistky, což byla asi jedna větev blesku. Druhá prorazila podlahu, zvířila a spálila prach. Popálila telegrafistovi zápěstí i oděv, uvedla do nepořádku kulový kompas a zmizela kdesi v trupu letounu. Let byl dokončen bez kompasu, ježto nebyl k potřebě. Posádka prohlásila, že před Žilinou vrtule svítila chvíli Eliášovým ohněm (viz str. 11).
Celkem vyvázla posádka s nepatrnými škodami. Letoun byl po opravě podlahy, po překompenzování kompasů, opravě přístrojů, rádia i antény schopen dalších letů.
------------------------------------------------------------------------
Jan Hájek dnes poznamenává ...
Letadlo bývá zapojeno v trase blesku velmi často, nejkritčtější je zásah při startu či přistání.
TEXT Z OBLASTÍ | SOUVISEJÍCÍ KONTAKT |
---|---|
|