Malé zamyšlení nad (do jisté míry) určitě zajímavým technickým pokrokem.
Digitalizace a vše, co s ní souvisí přináší bezesporu mnoho zajímavých nástrojů a vše vede k totální změně všech předchozích procesů. Můžeme s tím nesouhlasit, bránit se a odmítat, ovšem skutečnosti, že v nových skutečnostech digitální transformace strávíme zbytek života, nic neuděláme.
Ale koukněme na konkrétní službu
Například technická podpora. Výjimečně neřešme B2B, či B2C. Přemýšlejme nad samotným jádrem novodobého vylepšení. Sám jsem jako technická podpora projektantům pracoval několik roků. Ovšem to, co bylo běžné před čtvrtstoletím, rozhodně dnes normální není, nebo dokonce je to nazýváno hlubokou minulostí. Proč? Protože digitalizace.
Technická podpora strojem? Už ne člověkem?
Bohužel ano. Důvody jsou nasnadě. Pracovníci nejsou. Pokud jsou, je jich málo a jsou finančně nákladní. I kdyby podnikatel byl sebevětší lidumil, filantrop, pokud bude chtít zachovat své služby světu a nebude mít vhodné pracovníky, končí. Proto se systémy chatbotů nebo voicebotů prudce rozvíjí.
Co se asi na trhu děje, pokud už nejsou lidé, kteří by byli v terénu
V některých oblastech vzniká informační šum. Samozřejmě, že nějací lidé v terénu jsou, ovšem buď jsou dobří a tím nemají čas, nebo mají času dost, ale také je lepší se jich na nic neptat. Co s tím? Nasadit automat?
Že se tak neděje?
Děje. Stačí porovnat činnosti kdysi a dnes. Před příchodem GSM jsme všichni jezdili a vztahy se upevňovaly osobně. Dnes komunikaci vládne instant messaging, videokonference a přátelství se interpretují pomocí lajků. Domnívám se, že k tomu se nemusí nic dodávat, protože by to mohlo někoho urazit a narušit pohodlné pracovní procesy tvorby přehledů, tabulek, statistik a hlášení.
Dokážete si představit, že vám pomůže strojová inteligence?
Zkuste si shrnout některé dotazy, které pokládáte třetím stranám. Ptáte se na parametry, řešení, či zdroje. Odpoví nám lépe člověk nebo bot napojený na engine AI? K dnešnímu datu je na trhu pestrá přehlídka možností. Některé odpovídací služby jsou nepoužitelné, naopak voicebot jedné logistické společnosti mi včera pomohla asi desetkrát rychleji než člověk. A je na samotném řešiteli, jakou vytvoří kombinaci služeb člověk versus robot.
Marek Mikuš se zabývá komunikačními transakcemi dlouhá léta a i přes to, že o problematice "něco" vím, jsem rád, že mi občas přináší aktualizovaná shrnutí. A bylo tomu i v následujícím neplánovaném záznamu ...
Jak se bude odehrávat vývoj v elektrotechnickém oboru?
Třeba se budeme moci zeptat
GPT (respektive Openai) nebo
Google Bard na to, které všechny platné technické normy se zmiňují o problematice, kterou řešíme. V té souvislosti asi každého z nás napadne, že by musel Úřad pro normalizaci poskytnout AI data ke zpracování. Ale ta jsou chráněna všemi možnými způsoby. A tak si budeme muset počkat až umělá inteligence najde jiný způsob, pokud ta přímá možná nebude. Zní to výhružně? Ale každá příchozí technologie je přece výzvou i hrozbou. A u umělé inteligence nás čeká více než nás může nyní napadnout!