Světlo a marketing
Slovo marketing k nám zřejmě přišlo ze Spojených států, z kolébky dravého liberálního kapitalismu. Původně znamenalo prodej, nákup, prostě trh. Postupně se význam tohoto termínu rozšířil hlavně na zavádění a nabídku všech možných produktů od výrobků, přes nejrůznější služby až po poradenství v mnoha oborech, např. jak a v čem podnikat. Zdá se, že při jeho převzetí do češtiny došlo k posunu jeho významu jako u mnoha jiných slov. Příkladem může být termín design, který původně znamenal návrh nebo konstruování, projektování a který má nyní význam spíše zúžený na tvorbu vnějšího vzhledu strojů, domácích spotřebičů, nábytku, automobilů i dalšího spotřebního zboží, jako obuvi, oděvů, ale i grafických reklamních děl.
V současné době se lze setkat s marketingovými odděleními ve firmách, marketingovými manažery, marketingovými obory na vysokých školách, marketingovými plány a strategiemi atd. atd. Zdá se, že bez marketingu by svět přestal existovat, nikdo by nic nikomu neprodal a obyčejný člověk by se nemohl orientovat v životě, zejména by se nedozvěděl nic o nejlepších a nejlevnějších produktech a neustále by utrácel za naprosto nepotřebné věci. Tím se dostáváme ke konečnému stupni marketingu, tj. k všudypřítomné reklamě. Denně musíme vybírat poštovní schránky plné reklamních letáků, na většině internetových stránek na nás blikají další svůdné nabídky, všichni chtějí být tak zvaně vidět.
Domnívám se, že racionálním smyslem marketingu je vytipovat vhodný nový produkt, nejlépe takový, který by vyplnil určitou skutečnou potřebu potenciálních uživatelů, podporoval jeho zrod, vývoj a efektivní realizaci a potom ho pomohl nabídnout předpokládaným zákazníkům seriózní pravdivou reklamou. Situace, kdy obsah poštovních schránek vyhazujeme do kontejnerů nebo na ně umísťujeme nálepku „letáky nevhazovat“, na počítači zařazujeme většinu došlých zpráv do nevyžádané pošty či si při televizní reklamě odskočíme, nalijeme pivo atp., asi není pro efektivní nabídku to nejlepší.
Ve světelné technice, jakož i v dalších výrobních odvětvích, se prohlubují problémy s odbytem výrobků. V Česku se tento problém týká hlavně výrobců svítidel, světelných zdrojů a související výroby příslušenství osvětlovacích soustav. V nabídce se objevují stále nové produkty, jejichž uplatnění u uživatelů vyžaduje čas, mnoho úsilí a přirozeně i peníze. Uvedený problém se výrobci snaží řešit vývozem. Existuje oprávněná obava, že růstu odbytu světelnětechnických výrobků v tuzemsku nepomohou ani firemní prezentace, ani konference a semináře, ani klamavá reklama. Nejméně vhodným z tohoto hlediska se jeví import levných výrobků z mimoevropských zemí. V každém případě by měla být seriózní nabídka založena na publikování zdařilých aplikací výrobků podložených ověřenými výsledky výpočtů a měření a u rekonstrukcí názorným porovnáním důležitých parametrů starého a nového řešení, včetně obrazové dokumentace. Nic nového pod sluncem, přesto však je takových příkladů málo.
Za redakci časopisu přeji do nového roku všem výrobcům, provozovatelům a uživatelům světla zdraví, úspěchy v práci i doma a spokojenost.
Ing. Jiří Novotný, šéfredaktor
Obsah
Činnost odborných organizací
LUMEN V4 2012 – 1. oznámení
Pozvánka na konferenci Technika osvětlování XXV
Osvětlování interiérových rostlin – seminář
Seminář Aktuální problémy osvětlení a oslunění budov
Světelnětechnická zařízení
Osvětlení expozice v American Mission Hospital
Osvětlení interiéru golfového klubového domu u Mladé Boleslavi
Osvětlení vestibulu firmy PP Servis
Osvětlení prezentačních prostor nábytku Stockist
Názory a zkušenosti
Osvětlení v prodejnách
Světlo na Podluží
Osvětlení přechodů pro chodce
Několik poznámek k označování a používání světelných zdrojů
Z odborného tisku
Solární články tištěné na papíře
Cesta do jasnější budoucnosti
Trh, obchod, podnikání
Acrich2 – nejjednodušší přechod na LED
Úspory v oblasti veřejného osvětlení
Osvětlovací technika HAVELLS SYLVANIA
Aktuality
Světelné diody ve veřejném osvětlení
Světelné zdroje
Šetříme s výbojkami
Veletrhy a výstavy
Přípravy jarních Stavebních veletrhů Brno v plném proudu
Světlo na veletrhu Tendence 2011
Cesty světla na veletrhu AMPER
Výukové roboty ve veletržních stáncích FCC Public
Pozvánka na Laser Optics Berlin
Provoz a údržba osvětlení
Jak ovládat osvětlení
Řídicí systém osvětlení Luxmate v budově s pasivním energetickým standardem
Řízení osvětlovacích soustav detektory přítomnosti B.E.G. LUXOMAT
Účinky a užití optického záření
Deklinace Slunce v průběhu desetiletí
Normy, předpisy a doporučení
Revize evropských norem pro osvětlení a terminologii
Pro osvěžení paměti
Svítidla v Tango barvách
Architekturní a scénické osvětlení
Svetlo mení tvár mesta
Rejstřík Světlo 2011
Cena časopisu je 52Kč, předplatné na rok 2012 je 312Kč vč. DPH.