Elektrika.cz - elektrotechnické zpravodajství
Tisknete článek: BF #23.5: Kdy lze očekávat "prediktivní údržbu" v domácnostech? (klik pro návrat)
Stránka byla vytvořena: 5.10.2023
Všechna práva vyhrazena (c)1998-2024 Elektrika.cz
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materálu není povoleno bez předchozího písemného (e-mailového) svolení redakce portálu Elektrika.cz.

BF #23.5: Kdy lze očekávat "prediktivní údržbu" v domácnostech?


BF #23.5: Kdy lze očekávat "prediktivní údržbu" v domácnostech?
Představa, že máme zahradníka, uklizečku, údržbáře, kominíka, automechanika, topenáře, elektrikáře, kteří myslí na blaho naší domácnosti a bez našeho přičinění pečují o blaho našeho rodinného domu je asi stejný sen jako vše pojmout technicky a vypůjčit si z průmyslu pojem "prediktivní údržba". Ovšem možná proč ne? Těch prvků, které dnes umí měřit, snímat a odesílat je tolik, že při troše fantazie by se snad dal vytvořit nějaký servisní home kit, nebo ne? Co nám v takové myšlence ještě brání? Ekonomický, technický, mentální, nebo bezpečnostní problém?
Miroslav Minařík, ze dne: 5.10.2023



Viceméně příběh automatického údržbáře tu už byl!
Eliška a Lukáš právě překročili práh svého nového domu. Jako novomanželé měli hlavy plné snů a představ o tom, jaký bude jejich společný život. Jedním z těchto snů byl moderní a "inteligentní" domov, kde vše funguje samo a majitelé se nemusí o nic starat. Koneckonců aby ne, sociální média je tím krmí už nějaký pátek, tak proč nebýt "cool"!

"Hele, Lukáši, co kdybychom měli vlastního zahradníka, uklizečku, topenáře a všechny ty ostatní profese v jednom?" řekla Eliška s nadšením. "Myslím tím takový technologický zázrak, který by nám říkal, co kdy a jak opravit."

Lukáš se zamyslel. A napadlo ho, že by se kolem jeho ženy v takovém případě nemuselo pohybovat tolik cizích mužů. "Myslíš něco jako servisní automat? Jsem si jistý, že technologie je dnes tak pokročilá, že by něco takového mohlo existovat. I ten Petr Mára pořád něco prezentuje ..."

O několik dní později měli doma schůzku s několika systémovými integrátory. Jeden navrhl integrovaný systém ovládání, druhý je upozornil na možné falešné hlášky, třetí mluvil o kompatibilitě a řidič, co je přivezl, zdůraznil potřebu pravidelného placeného školení.

Po několika hodinách diskuse a úvah se Lukáš zeptal: "Nebude lepší, když ještě o půl generace počkáme na nové verze? Vypadá to, že i když je to krásný sen, realizace bude složitější než jsme si mysleli."

Eliška souhlasila: "Možná máš pravdu. Raději si najmeme zahradníka a uklizečku až to bude potřeba a technologii necháme, až bude opravdu dokonalá."

Oba se usmáli a uvědomili si, že nejdůležitější je, že jsou spolu. Ať už je jejich domov "inteligentní" nebo ne. A cool budou o pár roků později, no!




A odborníci z našeho oboru?

Projektant elektrických zařízení
... koncepce je nepochybně zajímavá. Pro implementaci takového 'servisního home kitu' bychom potřebovali integrovaný systém ovládání a řízení, který by umožnil snímání dat z různých zdrojů a jejich následné zpracování a interpretaci ... možná by k tomu mohly posloužit existující systémové (pro marketing inteligentní nebo smart) elektroinstalace ..

Revizní technik elektrických zařízení
... byla by důležitá pravidelná kontrola a revize takových systémů ... pokud bychom měli zařízení, která hlásí blížící se poruchy, potřebovali bychom způsob, jak ověřit správnost těchto upozornění a zajistit, aby systém neposkytoval falešná hlášení ... mohlo by to vést k neplánovaným výpadkům, nebo nepotřebným opravám ...

Elektromontér
... z hlediska elektroinstalace by takový "home kit" vyžadoval mnoho práce, zvláště pokud by měl být integrován do stávajících domovních systémů ... ano, mám systémové elektroinstalace integrace všech dalších prvků by byla náročná. Mohly by vzniknout problémy s kompatibilitou nebo se standardizací ...

Údržbář elektrických systémů
... i když bych uvítal technologii, která by mi předem signalizovala potřebu údržby nebo blížící se poruchu, takový systém by také znamenal, že bych musel být více vybaven a školen k různým typům poruch a měl bych být připraven rychle reagovat ... a mít zálohový plán v případě selhání systému ...


Na další názory se ptáme jiných odborníků, kteří pracují v technické sféře, kde jsou přesné a rychlé informace důležité!









TEXT Z OBLASTÍ
SOUVISEJÍCÍ KONTAKT

Konec tisknuté stránky z portálu Elektrika.cz.