Dnes, v době, kdy za pár měsíců letitá padesátka končí, spíš přemýšlíme za jakých okolností se bude provádět. I přesto, že vůbec není jisté, zda se nějakým kouzlem nebude muset účinnost Zákona 250/2021Sb. odložit, se chystá mnoho OSVČ a společností své zaměstnance proškolit a přezkoušet do onoho 1.7. 2022. Stačí zavolat do některé z "továren" na vyhlášku padesát a zvýšenou hustotu poptávky jistě potvrdí.
Sám se stále pohybuji mezi osobami pracujícími na elektrickém zařízení. Kluci do čtyřiceti to berou jako přibrždění před víkendem. A ti nad čtyřicet jako rutinu takového brždění. Přesto se stále někdo dotazuje, kde najde oficiální, jednotné otázky k padesátce. Třeba jako autoškola nebo státní maturita. Odpovídám otázkou, když už máte alespoň jedno Osvědčení podle vyhlášky 50/1978 Sb., pak ji znáte. A co vám říká místní úprava?
Pro více informací kliknout!
Cituji z jedné letité kopie výkladu tohoto předpisu ...
Místní úprava Rozsah zkoušek je také ovlivněn místní úpravou a potřebnými ustanoveními k Vymezení pracovní činnosti. Je samozřejmé, že všechny tyto podklady musí mít předepsané náležitosti. Znamená to, že musí být řádným a předepsaným organizačním postupem schváleny a vydány. Tam, kde mají charakter místních bezpečnostních předpisů, musí být odsouhlaseny a potvrzeny orgány ROH. Na pracovišti mají být trvale přístupné a pracovníci s nimi mají být seznámeni.
Protože místní podmínky se navzájem liší, není možné vypracovat jednotnou osnovu požadavků na odbornou úroveň znalostí a není také možné vypracovat jednotnou soustavu otázek tak, jak je tomu u norem. V tomto případě je třeba, aby si organizace vypracovala seznam podkladů a v těchto seznamech vymezila rozsah potřebných znalostí pro jednotlivá pracoviště, pracovní skupiny a také pro jednotlivé kvalifikační stupně.
Při stanovování požadavků na odbornou úroveň znalostí pro jednotlivé kvalifikační stupně je třeba vycházet ze zásady, že pracovníci přímo pracují na zařízeních, v provozech apod. a měli by znát více podrobností příslušných místních úprav, kdežto pracovníci řídící činnosti by měli v oblasti své působnosti znát, kde je nutné takovéto místní úpravy vypracovat, kde jsou vypracovány a kde je třeba je respektovat. Pracovníci pro řízení činnosti mají také znát, jaké náležitosti musí místní úprava mít, jaký je stanovený postup v organizaci pro její vypracování a schválení, jak s touto úpravou mají být seznamováni příslušní pracovníci.
Není účelné vyžadovat od řídícího pracovníka podrobnosti jednotlivých místních úprav, i když je vypracoval, jako není účelné vyžadovat od řízených pracovníků znalost podrobností souvisících s postupem, náležitostmi a schvalováním takovýchto úprav.Nelze samozřejmě vyloučit výjimečné případy, kdy to vyžadováno bude. Na takové případy by však mělo být předem upozorněno.
Rozsah zkoušky v oblasti místních úprav je samozřejmě závislý na místních podmínkách. Neměl by však mít převahu nad rozsahem zkoušky v oblasti předpisových norem. Takováto převaha by totiž naznačovala, že není něco v pořádku na pracovištích, a bylo by nutné tuto situaci řešit.
Pro více informací kliknout!
Nemyslím si, že bych byl hnidopich a vyžadoval vše do posledního písmene, obzvlášť ROH určitě ne. Kdo si vylepoval známečky do legitimace této v pořadí druhé zločinecké organizace, tak ví své. Náš podnik měl hodně provozů, mezi kterými putovali montéři, vedoucí staveb, OTKáři, revizní technici a třeba i zámečníci s §4. Všichni byli proškolováni vždy zaměřením na charakter prostředí, druh zařízení a výšku napětí. Skutečnost, že v jiných podnicích byli benevoletní a u některých se vše provádělo "přes kopírák" přece nemůže být argumentem pro tvrzení "co to je za novoty, to se nikdy nedělalo!".
Ale nechme již padesátku odejít ...
... s tím, že si ji v budoucnu připomeneme až budeme vědomostně párovat Zákon 250/2021Sb. a jeho Nařízení vlády, dnes stále neznámého čísla.