ZÁKON O INSPEKCI PRÁCE
Státní odborný technický dozor nad určenými technickými zařízeními (dále UTZ) vykonává Ministerstvo dopravy a Drážní úřad Praha, jehož odborní radové mají stejně jako inspektoři OIP práva a povinnosti pracovníků pověřených výkonem státní správy.
Tento rozdíl bylo nutno zdůraznit a tím předejít nežádoucím situacím, kdy po poctivě provedené práci zjistíme, že z neznalosti drážní předpisů a norem jsme postupovali v rozporu se zákonem, což může mít za následek minimálně finanční ztrátu. Uvedenou problematikou se podrobně zabývá samostatně vydaný učební text našeho vzdělávacího centra, který obsahuje stručný přehled požadavků na UTZ.
Orgány státního odborného dozoru nad určeným i vyhrazeným el.zařízením jsou oprávněni:
Většinu uvedených činností provádějí dozorčí orgány jako výkon státní správy, tedy ve smyslu správního řádu - zákona 71/1967 Sb., který obsahuje jako základní pravidlo povinnost vycházet při svém rozhodování ze spolehlivě zjištěného stavu věci, svědomitě a odpovědně se zabývat každou věcí, která je předmětem řízení a co je pro nás nejdůležitější, je povinnost poskytnout občanům i organizacím pomoc a poučení, aby pro neznalost právních předpisů neutrpěli v řízení újmu. To znamená, že je vhodné nechat se řádně poučit, využít práva odvolání, případně žádat o vysvětlení výsledků šetření s následně vydaným rozhodnutím. Dále je vhodné vědět, že kontrolní pracovníci mají povinnost zachovávat mlčenlivost o všech skutečnostech, o kterých se dozvěděli při výkonu kontroly a nezneužívat znalostí těchto skutečností.
Mimo určení orgánů dozoru definuje zákon 338/2005 Sb. i organizace státního odborného dozoru, které nemají charakter orgánu státní správy. Organizace s tímto zaměřením je zatím pouze jedna - Institut technické inspekce Praha, podřízený Státnímu úřadu inspekce práce, který vykonává ze zákona následnou činnost:
Poznámka:
Na rozdíl od orgánů státní správy provádějí činnost za úhradu. Není potřeba zdůrazňovat, že odborné stanovisko nezávislé osoby, tj. neovlivněné dodavatelem má často nedocenitelný význam.
Zákon rovněž uložil pracovníkům orgánů státní správy povinnost spolupráce s živnostenskými společenstvy, což jsou mimo jiné Elektrotechnické svazy a Elektrotechnické cechy. Uvedená spolupráce je v součastné době plněna v oblasti odborných přednášek a konzultací (OIP Ostrava, ITI Ostrava, ESČ Praha, CERO Olomouc).
Pozorný čtenář si povšimne, že v předchozím textu se nám objevuje zcela nová instituce, a to Státní úřad inspekce práce (dále jen SÚIP). Jde zákonem 251/2005 Sb. a dnem 1.7.2005 o nově zřízený orgán státního odborného dozoru nahrazující známý Český úřad bezpečnosti práce (ČÚBP). Zároveň dochází k podstatnému rozšíření povinností a pravomocí nového orgánu oproti původnímu. Současně se zákonem zřizují Oblastní inspektoráty práce (dále jen OIP) a zrušují se Inspektoráty bezpečnosti práce (IBP).
SÚIP se zřizuje v Opavě, OIP sídly kopírují původní sídla IBP, např. pro Moravskoslezský a Olomoucký kraj se sídlem v Ostravě, pro Jihomoravský a Zlínský kraj se sídlem v Brně.
V oblasti dozorovaných činností SÚIP a OIP dochází zejména k těmto změnám:
Kontrolují dodržování
Z tohoto vymezení je zřejmé, že zásadní změnou (kromě rozšíření působnosti) je skutečnost, že dozor je prováděn na základě kontroly dodržování právních předpisů (dříve i z hlediska požadavků technických norem). Zákon dále vymezuje působnost úřadu a inspektorátů, práva a povinnosti při kontrole a přestupky a správní delikty (v § 17 pak specielně na úseku bezpečnosti práce a v § 20 na úseku vyhrazených technických zařízení).
Poznámka:
Vyhláškou 266/2005 Sb. je stanoven vzor a provedení průkazů inspektorů SÚIP a OIP.
Z právních předpisů je nutné upozornit i na existenci nařízení vlády 101/2005 Sb. o požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí. Vláda tímto nařízením plní povinnost uloženou jí zákonem (zákoník práce v platném znění), a to upravit podrobněji požadavky na zajištění bezpečnosti práce a ochrany zdraví na pracovišti a pracovním prostředí. V příloze jsou, mimo jiné, definovány základní požadavky na elektrické instalace na pracovištích, na poskytování první pomoci, na skladování PHM a hořlavin. Významnou je povinnost stanovení termínů, lhůt a rozsahu kontrol, zkoušek, revizí, termínů údržby, oprav a rekonstrukcí technického vybavení pracoviště s ohledem na doporučení výrobců, výsledky předchozích kontrol, revizí atd (§ 3 odst.4 nařízení).
Pokud se chcete seznámit s celým obsahem tohoto dílu, pokračujte zde!
Objednejte si tento díl níže uvedeným formulářem!
Cena 310,-Kč + dobírka!