Elektrika.cz - elektrotechnické zpravodajství
Tisknete článek: #EH: Stavba stožárů (prakticky) ... (klik pro návrat)
Stránka byla vytvořena: 26.02.2021
Všechna práva vyhrazena (c)1998-2024 Elektrika.cz
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materálu není povoleno bez předchozího písemného (e-mailového) svolení redakce portálu Elektrika.cz.

#EH: Stavba stožárů (prakticky) ...


#EH: Stavba stožárů (prakticky) ...
Jak se vlastně stožár staví? Jak taková stavba probíhá? Takové a podobné otázky dostávám od dětí! když jsem pátral v učivu střední školy, tak jsem toho moc nenašel, proto uvádím další část o stavbě stožárů v minulosti. Jak hluboko a jaké rozměry bývají patky? z vlastní praxe si matně vzpomínám na ruční stavění. Stavění pomocí stavěcích vidlí, vrátkem, třínožkou už znám také pouze z doslechu. Proto je žádoucí uvést aktuální metodiku výstavby. Samozřejmě u profesionálních dodavatelů existují přesné montážní postupy, ovšem ti, kteří se nezabývají výstavbou sítí nebo veřejnost sama, nemá ani potuchy ...
František Tuček, ze dne: 26.02.2021



Dřív se člověk dozví jak se staví stožár vysokého napětí, než obyčejného někde na ulici ... říká mi mladý chlapec. Proč to mám znát, když nám to nikdo neukáže. A podobné postesky slýchávám stále. ovšem potřeba stavby stožárů stále trvá. Pominuli dodavatelé internetu (ISP), pak existuje mnoho jiných potřeb. Mezitím co legislativní požadavky vyhledáme celkem jednoduše, tak o pracovní náročnosti toho moc není. I když ... zkušenosti se stavbou "májky" nalézt problém oporavdu není. Ale jak to tedy bylo standardem před půl stoletím?

Vlastní stavba. Nevystrojené stožáry se rozvezou po trase. (V ne­sjízdném terénu se roznesou.) Nošení stožárů se zúčastní vždy dosta­tečný počet pracovníků, aby nedošlo k jejich přetížení a zranění. Stožáry se nosí na rameně, a to tak, že všichni pracovníci nesou stožár na stejném rameni.


Obr. 24. Postup při ručním stavění stožáru I stavěcími vidlemi


Při nošení, kdy jsou pracovníci prostřídáni na obou stranách stožáru, může velmi snadno dojít k úrazu při shazování stožáru nebo při jeho náhodném pádu.


Postup při ručním stavění stožáru I stavěcími vidlemi


Je vhodné, jestliže předák velí a ostatní pracují naráz podle jeho povelů. Pro rozvážku stožárů lze též použít koní. Stožáry se vystrojí na místě, kde se budou stavět. Po vystrojení popřípadě opatkování stožárů začneme stavět.


Postup při ručním stavění stožáru I stavěcími vidlemi


Stožáry se stavějí buď ručně pomocí stavěcích tyčí nebo vidlí, nebo pomocí vrátku, rumpálu či třínožky (hlavně betonové stožáry). Při stavbě pomocí strojů se pak využívá autojeřábu nebo traktoru. Převážná část stožárů nn se však staví ručně s malou mechanizací.

Ruční stavění. Do vykopané jámy se vloží prkno tak, aby bylo postaveno na dně a vyčnívalo z výkopu. Stožár se přisune k jámě a patou se opře o prkno. Pak se stožár začne u špice zvedat stavěcími tyčemi.


Obr. 25. Stavěcí tyč jednoduchá a stavěcí vidle


Stavěcí soupravu tvoří dvě tyče, spojené asi 20cm od konce provazem nebo ocelovým lanem. Vždy dva pracovníci podpírají stožár tyčemi tak, že je obtočen lanem mezi tyčemi a konce tyčí jsou opřeny o zem. Tyče jsou postaveny šikmo, takže pracovníci nejsou pod stožárem.


Obr. 26. Stavění vrátkem a stavěcími nůžkami


Pracuje se obyčejně se třemi stavěcími soupravami, které po posta­ vení drží stožár ve svislé poloze, dokud se neudusá v zemi. Prkno ve výkopu umožňuje lepší sklouznutí paty stožáru do výkopu a po postavení stožáru se vyjme. Při zahazování a dusání dbáme na to, aby stožár byl v trase a stál rovně, tj. svisle k zemi, a byl v zemi řádně upevněn kameny a udusán. Je vhodné používat jedné lopaty a dvou pěchů. Postup při stavění je znázorněn na obrázcích výše. Stavění pomocí stavěcích vidlí je obdobné, nesmíme však povrch sloupů zbytečně rozbodat. Stavěcí vidle a tyče jsou nakresleny na na obrázku 25.

Stavění vrátkem. Na obrázku 26 je znázorněno stavění stožáru pomocí vrátku a pod­pěry (nůžek). Je samozřejmé, že se při tomto způsobu stavění musí stožár podpírat vidlemi se stran, aby nepadl. Vrátek musí být dostatečně vzdálen od výkopu, alespoň na výšku stožáru, aby nedošlo ke zranění obsluhy vrátku při pádu stožáru a stavěcích nůžek.

Stavění třínožkou. Tohoto způsobu se používá při stavbě vedení na betonových stožárech. Stožáry se zapouštějí do hloubky 1,8m a navíc se zabetonují. Na tah je možno je vyklonit až o 3/4 průměru stožáru u vrcholu.


Obr. 27. Stavění stožáru navijákem na třínožce


Ke stavbě betonových stožárů po­ užíváme s výhodou třínožky (obr. 27). Třínožku tvoří tři tyče dlouhé 6 až 7m, tloušť­ky 10 až 12cm. Na spodním konci jsou opatřeny kováním s bodci, aby po zemi neujížděly. Horní konce mají kování s otvorem pro čep. Střední tyč má na prodlouženém kování kladku (lanovnici). Všemi tyče­ mi se provleče svorník o prů­měru 25mm a zajistí se závláčkou. Na Středním sloupku dole ve výši asi 1m se upevní naviják s převodem 1:50. Od navijáku se vede ocelové lano o průměru asi 10mm přes kladku k objímce, která se upevňuje na stožár.

Květoslav Kučera, František Soukup, Technologie, SNTL 1970

Nepředpokládám, že by se našel kutil, pachtící se po "načerno" stavěném stožáru. Proto je dobré popsat instalaci pro představu náročnosti pro zabezpečení bezpečného provozu. Pro investora poptávajícího dodávku stožáru to může být opravdu cenná informace. Odhad času a ceny je pak snáze obhajitelný ...

Námět na reportáž.
Pokud by chtěl někdo před redakční kamerou postavit podobný stožár, volejte prosím 773 123 100. Děkujeme


Více o sloupech ...
  • v redakční knihovně zde
  • v diskusním fóru zde
  • na Elektrika.TV zde



TEXT Z OBLASTÍ
SOUVISEJÍCÍ KONTAKT

Konec tisknuté stránky z portálu Elektrika.cz.