Elektrika.cz - elektrotechnické zpravodajství
Tisknete článek: Zaseklý elektroměr ve vysokém tarifu (klik pro návrat)
Stránka byla vytvořena: 4.02.2004
Všechna práva vyhrazena (c)1998-2024 Elektrika.cz
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materálu není povoleno bez předchozího písemného (e-mailového) svolení redakce portálu Elektrika.cz.

Zaseklý elektroměr ve vysokém tarifu


zrhod_3.jpg
Možná nikoho nenapadne pochybovat o přijímači HDO, ovšem je to stroj a stroj se může porouchat. Když se například zasekne v jedné ze sazeb, co dělat?
Igor Nováček, ze dne: 4.02.2004

Našemu kolegovi na novostavbě se loni odehrálo mnoho neuvěřitelných věcí. Proto když nám oznámil, že se mu zablokovaly měřicí hodiny ve vysokém tarifu, nebylo to pro nás zase až takovým překvapením. Známe mnoho příběhů, ve kterých si uživatelé neblokovali tepelné spotřebiče (nebo si zvolili nevhodnou sazbu) a po topné sezóně došlé účty pokoušely majitele o infarkt. Ovšem v případě našeho kolegy šlo o přímotopnou sazbu D46, což je 20 hodin NT/4 hodiny VT.

Elektromontér, který připojoval nový bojler, si povšiml, že je stále blokovaný vysokou sazbou. Kolega se seznámil s aktuálními spínacími časy HDO na internetových stránkách místní energetiky (JME a.s.). Když si prověřil, že "hodiny" na žádnou z uvedených úseček nereagují, zavolal poruchovou službu..... 

Spotřebitel:
Při pracích na elektroinstalaci v domě si elektrikář náhodně všiml, že přepínač HDO je stále ve stavu VT - vysokém tarifu. Podíval jsem se na internetu jaké jsou časové úsečky spínání HDO. Když jsem se přesvědčil, že opravdu žádná z uvedených nereaguje, zavolal jsem poruchovou službu JME. Po zjištění závady, nastavili manuálně nízký tarif. Druhý den jiná služba vše opravila.
Moje otázka:
Jak dlouho jsme byli ve vysokém tarifu? První odečet na novostavbě byl vlastně až zmiňovanou poruchovkou. Nemáme vůbec žádnou kontrolu nad spínáním HDO. Jak JME postupuje v takových případech?

Odpověď JME:
V případech, kdy dojde k nesprávné funkčnosti HDO, poruše elektroměru atd. řeší Jihomoravská energetika, a. s. sporné vyúčtování spotřebované elektrické energie individuálně ovšem vypracovanými standardními postupy. Ve většině případů vychází při výpočtu fakturované částky z historie spotřeby daného odběrného místa. Pokud historie neexistuje, jako v uvedeném případě novostavby, lze vycházet také při fakturaci ze spotřeby po odstranění závady nebo porovnáním spotřeby u obdobného odběrného místa. V daném konkrétním případě nebylo možno z historie spotřeby určit přesný poměr rozložení VT/NT sazby, a proto bylo při fakturaci do režimu vysokého tarifu započítáno 5 % celkové spotřeby ke dni odečtu elektroměru (den zjištění závady). Tento pětiprocentní podíl je dle statistik JME u sazby D46 obvyklý podíl VT na celkové spotřebě. Proto považuje takový způsob fakturace při závadě HDO za korektní. Každý zákazník je samozřejmě oprávněn obdrženou fakturu do 15 dnů reklamovat.

Veškeré informace ohledně dodávky elektrické energie můžete získat na Zákaznické lince JME - 840 111 333. Na tomto místě lze také rychle, pohodlně a levně vyřídit všechny požadavky spojené s dodávkou elektrické energie.

Tedy tento příběh příliš nekoresponduje s příběhem (zde), který jsem psal dříve o signalizaci stavu HDO. Ale jak je vidět dodavatel energie (JME a.s.) má již vypracovány určité katastrofické scénáře aby se v takových nepříjemných situacích zachoval profesionálně a korektně.

Úplně nakonec mne napadá myšlenka, kdy se spotřebiteli stane tato situace, ovšem s nízkým tarifem. Předpokládám, že v takovém případě zjištění nebude horečnatě volat poruchovou službu, ale bude si potichu mnout ruce. Ovšem stejně jako v prvním případě se na takovou událost při některém z odečtů měřidel přijde a pak se vše zpětně dopočítá.

TEXT Z OBLASTÍ

Konec tisknuté stránky z portálu Elektrika.cz.