Elektrika.cz - elektrotechnické zpravodajství
Tisknete článek: Závady na elektromotoru (klik pro návrat)
Stránka byla vytvořena: 15.02.1999
Všechna práva vyhrazena (c)1998-2024 Elektrika.cz
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materálu není povoleno bez předchozího písemného (e-mailového) svolení redakce portálu Elektrika.cz.

Závady na elektromotoru


Jak hledat závady elektrického motoru
Tým portálu Elektrika, ze dne: 15.02.1999


Budeme mluvit o elektrických motorech, ale pravidla vyhledávání závad platí stejně i pro jiný elektrický spotřebič, stroj nebo zařízení.

Dříve než začneme s opravou, musí se jednoznačně stanovit závada a určit vadná místa. Jen tak se totiž každý opravář vyvaruje toho, aby musel např. po obtížném rozebírání motoru konstatovat, že tato práce byla zbytečná a že je vada na svorkovnici nebo vůbec mimo motor.

K takovým zbytečným pracím dochází zejména tehdy, když se údržbář spokojí jen s přibližným odhadem příčiny závady, aniž se o jeho správnosti přesvědčí nebo když se spoléhá jen na svůj "elektrikářský cit".

1. Zjistíme okolnosti, za nichž se závada projevila a vnější příznaky závady. Prameny, které umožňují posoudit tímto způsobem charakter poruchy, mohou být například tyto:

a) Necháme si od obsluhujícího popsat, jaké nápadnější zvláštnosti byly na motoru nebo zařízení pozorovány v poslední době. Zda byl chod motoru normální nebo zda (docházelo k nadměrnému oteplování, k vypínání jističe, k přetavování pojistek, zda se špatně rozbíhal, hlučel apod. Zastavil-li se motor v chodu, dáme si popsat jeho chování zejména v kritickém okamžiku (byl-li cítit pach spálené izolace nebo zda se z motoru kouřilo).

b) Je-li to možné, ověří si opravář sám. popsané chování např. tím, že zapne na krátkou dobu motor. Přitom je ovšem nutné věnovat motoru zvýšenou pozornost a při zřejmých znacích ohrožení zařízení nebo bezpečnosti rychle vypnout proud.

2. Zhodnotíme takto získané poznatky o závadě a určíme předběžně příčinu poruchy, to znamená, že podle vnějších příznaků usuzujeme na příčinu poruchy.

Uvědomíme si elektrotechnickou podstatu elektrického motoru, spotřebiče nebo zařízení a uvážíme, který z činitelů selhává podle zjištěných vnějších příznaků. Například netočí-li se rotor asynchronního motoru, lze usuzovat, že se buď nevytváří ve statoru točivé mag. magnetické pole, nebo že se magnetické pole sice vytváří, ale že obvod rotorového vinutí nebo klas nejsou elektricky uzavřeny. Není-li ve statoru točivé magnetické pole, nemůže to být způsobeno něčím jiným než tím, že vinutím statoru neprochází proud jak má, z toho plyne, že je vinutí přerušeno nebo vadně připojeno apod.

Postupnou úvahou a odvozováním na podkladě teoretických znalostí lze vždy odhadnout pravděpodobnou příčinu poruchy.

3. Přezkoumáme a ověřujeme odhadnuté předpoklady za pomoci měřicích přístrojů tak dlouho, až je jednoznačně určena skutečná příčina závady. Při tom se postupně vylučují z úvahy ony předpoklady, které tento průzkum nepotvrdí. Vypouštíme ze zřetele také ty části obvodu, o nichž se tímto způsobem prokáže, že jsou v pořádku. Tím se počet pravděpodobných příčin a porušených míst stále zužuje, až se dospěje k nalezení poruchy.

TEXT Z OBLASTÍ

Konec tisknuté stránky z portálu Elektrika.cz.