Elektrika.cz - elektrotechnické zpravodajství
Tisknete článek: Zánik technické novinařiny: Elektrotechnika bez napětí? (klik pro návrat)
Stránka byla vytvořena: 15.11.2023
Všechna práva vyhrazena (c)1998-2024 Elektrika.cz
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materálu není povoleno bez předchozího písemného (e-mailového) svolení redakce portálu Elektrika.cz.

Zánik technické novinařiny: Elektrotechnika bez napětí?


Zánik technické novinařiny: Elektrotechnika bez napětí?
Naše zvyky se díky digitalizaci mění, ačkoliv si to ani neuvědomujeme. Nejsou autoři článků, nejsou přednášející, autoři knih, norem ... vysychá nám kultura v elektrotechnice. Digitalizace nám umožnila lepší přístup k informacím, snadnější komunikaci a třeba marketingu počítat emoční lajky. Na druhou stranu nás odcizila víc než se předpokládalo. Zábavná tvrzení, že nikdo už nic nečte se stala skutečností. Není totiž co číst. Co se to stalo? Proč se v budoucnu budeme učit z obrázků jako jazykově negramotní? Zde se zamýšlíme nad příčinami ...
Miroslav Minařík, ze dne: 15.11.2023



Pamatujete si časy, když byl náš stůl posetý elektrotechnickými časopisy? Kdy články psali odborníci, kteří byli zároveň praktiky a sdíleli své zkušenosti? Bohužel, zdá se, že tyto dny jsou navždy pryč. Uvědomil jsem si to s úmrtím přítele Emila Širůčka, šéfredaktora časopisů ELEKTRO. Vydávat odborné médium není pouze přebírání cizích textů! Tato rozšířená mylná domněnka právě letos ukazuje skutečnou hloubku pomýlenosti.



"Vypadá to, že odborníci, tak jak jsme je znali, umí už pouze posílat povrchní, nic neříkající příspěvky na sociální sítě. Jsme svědky úpadku odborného tisku," sděluje mi brazilský přítel. "V současné době je obtížné najít v tištěné formě článek, který by obsahoval hloubkovou analýzu, průzkum, nebo výzkum v oboru elektrotechniky. Místo toho je naším hlavním zdrojem informací povrchní obsah sociálních médií, kde každý sdílí svůj názor, bez ohledu na odbornost či zkušenosti." 

Na tomto se shodujeme již dlouho.



Ale co se stalo? Proč jsme přestali důvěřovat tisku?
Hlavním viníkem je paradoxně to, co mělo novinařinu podpořit, reklama. Marketingové oddělení, ve snaze vyvarovat se kontroverzních témat a hledání nových způsobů, jak oslovit spotřebitele, odvrátili se od tradičních mediálních kanálů. Je to celkem pochopitelné. Zadavatel nechce být za své peníze kritizován. Ačkoliv na sociálních sítích se tak děje často ještě v horším měřítku.

Noviny a časopisy zdarma?
Píše se rok 2023 a tuto myšlenku snad již soudní lidé berou jako vtip. Pojem zdarma je natolik nadužívaným výrazem, že už mu nelze věřit. To, co je zdarma, zaplatíme něčím jiným. A můj spolužák František H zdůraznil, že z reklamních letáků ve schránce doktorát neudělá :-) Obsah média nemůže tvořit reklamní nebo marketingová agentura. Čas obsahu každého vydání musí mít na starosti tým se zcela jiným záměrem než tvorbou klíčových slov pro vyhledávače. A lidé chodí do zaměstnání také, aby uživili své blízké. Někdo je musel dobře zaplatit!



Reklama byla dlouhá léta klíčem k financování novin a časopisů.
Když inzerenti táhnou své peníze pryč, redakce ztrácí schopnost financovat kvalitní žurnalistiku. Výsledkem je, že tak čtenáři přichází o zdroj informací a vzdělání v oboru elektrotechniky. Samozřejmě existuje mnoho různých alternativ, ovšem není nad to číst souvislý text bez neustálého vyhledávání a vlastních analýz.

Vše souvisí se vším
Nebylo to pouze o prostředcích za inzerci a na publikování inzerce. Značky, které inzerovaly, podporovali vše, co bylo pro uživatele zdarma. Pokud bych měl situaci parafrázovat, pak zadejte reportérovi některé sociální sítě ať vytvoří něco edukačního bezplatně. Má to tou konkrétní sítí přece zaplaceno, ne?



Co můžeme udělat pro záchranu naší odborné novinařiny?
První krok je pochopení významu technické novinařiny pro náš obor a pro společnost jako celek. Musíme znovu získat důvěru inzerentů a přesvědčit je o hodnotě odborného tisku. A protože se mi to dnes zdá celé už opravdu jako nesmysl, říkám, že tu odbornou žurnalistiku, jak jsme ji znali, už nezachráníme. To však neznamená, že stále neexistují značky odbornou publicistiku podporující!

Takže, milí kolegové a kolegyně, je čas se rozloučit s minulostí.
Podporovat odborné časopisy nelze, protože žádné již nejsou a stejně nikdo psát nechce nebo neumí. Náš obor se stává o tolik chudší. Ale to v minulosti určitě někdo říkal s příchodem internetu také :-)



A co nyní?
Jsou výše uvedené řádky posteskem oplakávajícího svou tradici? Vnímám to jako fakt dnešní doby a na nás všech, co vznikné nového, jiného. "Král je mrtev, ať žije král" ... dnes tedy ještě nevíme který, ale to příjde! :-)


TEXT Z OBLASTÍ
SOUVISEJÍCÍ KONTAKT

Konec tisknuté stránky z portálu Elektrika.cz.