V50# §13 "Pokud zmiňovanou praxi nemá, tak ho při tom nachytá", říká Ján Meravý
Na uznávání praxe elektrotechniků na Slovensku jsme se zeptali v Trenčíně Jána Meravého. Pokud žadatel potvrzení nemá a přísahá, že praxi opravdu má, jak komise přihlédne na takové prohlášení? Dá se to ještě nějak ověřit? A jsou na Slovensku hodně přísné přezkušující komise? Odkud se vzaly konkrétní délky praxe jednotlivých paragrafů? Kdo to určil? Hovoří se o tom, že dnes se odborníci učí pouze to nutné. Jak to vidí Ján Meravý? Odborné školství ani v Česku neprodukuje tolik odborníků jako kdysi. Méně učňů, studentů i učitelů. Čím to?
Tým portálu Elektrika,
ze dne:
30.10.2018
reklama
Na uznávání praxe elektrotechniků na Slovensku jsme se zeptali v Trenčíně Jána Meravého.
Co se týká potvrzení praxe, tam jsou někdy problémy, protože firma, kde dotyčný pracoval už neexistuje, takže to nemá kdo potvrdit.
V tom případě přichází v úvahu čestné prohlášení, kde pracovník čestně prohlásí písemně, že má takovou a takovou praxi.
V tom případě přichází v úvahu čestné prohlášení, kde pracovník čestně prohlásí písemně, že má takovou a takovou praxi.
Co pak? Jak komise přihlédne na takové prohlášení? Dá se to ještě nějak ověřit?
Je to potom na zkoušejícím, dát takové otázky, že pokud zmiňovanou praxi nemá, tak ho při tom nachytá. Nemá šanci projít. Takže pokud lže, na zkoušce pohoří.
A jsou na Slovensku hodně přísné přezkušující komise?
Ján Meravý, Lightning, Trenčín Slovensko
Samozřejmě, že jsou všelijaké pokusy, jak ovlivnit komisi apod. Kdo je poctivý, tak ho nepustí. Jsou samozřejmě i takoví, co to pustí a já říkám, že takový člověk dostane odbornou způsobilost i kdybych mu dal do ruky odjištěný granát. On si neuvědomí, že je nebezpečný, protože nemá vědomosti. Může to skončit fatálně.
Samozřejmě, že jsou všelijaké pokusy, jak ovlivnit komisi apod. Kdo je poctivý, tak ho nepustí. Jsou samozřejmě i takoví, co to pustí a já říkám, že takový člověk dostane odbornou způsobilost i kdybych mu dal do ruky odjištěný granát. On si neuvědomí, že je nebezpečný, protože nemá vědomosti. Může to skončit fatálně.
Odkud se vzaly konkrétní délky praxe jednotlivých paragrafů? Kdo to určil?
Ján Meravý, Lightning, Trenčín Slovensko
Já myslím, že praxe sama to ukázala kolik zhruba je potřeba na jednotlivé paragrafy mít času praxe. Vyhlášky stanovují doby, je to tam i vysvětlené, jen je potřeba to dodržet. Je to lety prověřená zkušenost. Myslím, že je to v pohodě tak, jak to je.
Já myslím, že praxe sama to ukázala kolik zhruba je potřeba na jednotlivé paragrafy mít času praxe. Vyhlášky stanovují doby, je to tam i vysvětlené, jen je potřeba to dodržet. Je to lety prověřená zkušenost. Myslím, že je to v pohodě tak, jak to je.
Hovoří se o tom, že dnes se odborníci učí pouze to nutné. Jak to vidí Ján Meravý?
Ján Meravý, Lightning, Trenčín Slovensko
Tendence je taková, nejen u nás, ale hlavně ze světa, že je snaha všechno zlehčovat. My jsme měli lidi tak připravené, že byli schopní řešit problematiku v celé šířce. Já vím, že dneska se to už moc nenosí, protože jsou různé odbornosti, že už člověk nemá šanci, aby vše obsáhl, už jsou specializace, ale naše školství je bohužel takové, že úroveň hodně padá.
Tendence je taková, nejen u nás, ale hlavně ze světa, že je snaha všechno zlehčovat. My jsme měli lidi tak připravené, že byli schopní řešit problematiku v celé šířce. Já vím, že dneska se to už moc nenosí, protože jsou různé odbornosti, že už člověk nemá šanci, aby vše obsáhl, už jsou specializace, ale naše školství je bohužel takové, že úroveň hodně padá.
Odborné školství ani v Česku neprodukuje tolik odborníků jako kdysi. Méně učňů, studentů i učitelů. Čím to?
Ján Meravý, Lightning, Trenčín Slovensko
Je to dané tím, že kvalifikovaní učitelé odešli radši do jiných sfér, protože finance ve školství jsou katastrofální, to ve světě nemá obdobu, co se u nás dělá. Seriózní lidé, co si chtějí něco vydělat jdou do jiných sfér. Zůstávají tam takoví lidé, kteří si to berou jen, aby něco dělali, ale důsledek je potom znát. Takový člověk, když se po studiu dostane do praxe, je velký problém.
Je to dané tím, že kvalifikovaní učitelé odešli radši do jiných sfér, protože finance ve školství jsou katastrofální, to ve světě nemá obdobu, co se u nás dělá. Seriózní lidé, co si chtějí něco vydělat jdou do jiných sfér. Zůstávají tam takoví lidé, kteří si to berou jen, aby něco dělali, ale důsledek je potom znát. Takový člověk, když se po studiu dostane do praxe, je velký problém.
Jak vidí dnešní mladé elektrotechniky? Je jejich motivací být dobrými odborníky?
Ján Meravý, Lightning, Trenčín Slovensko
Mladí lidé většinou bývají takoví, že vědomostí mají málo a snaží se jen platově. Každý vidí jen plat, ale je potřeba pracovat na sobě. Těch, kteří mají zájem je bohužel dost málo, ale člověka to potěší.
Mladí lidé většinou bývají takoví, že vědomostí mají málo a snaží se jen platově. Každý vidí jen plat, ale je potřeba pracovat na sobě. Těch, kteří mají zájem je bohužel dost málo, ale člověka to potěší.
Další zkušenosti Jána Meravého, předního slovenského odborníka, sledujte v následujících částech videoseriálu V50.
Více podrobností o §13 vyhlášky 50/1978 Sb. (text, výklad, stažení, další odborníky) naleznete zde!
POKUD MÁTE KONSTRUKTIVNÍ PŘIPOMÍNKU
K TÉMATU §13,
PŘIDEJTE JI DO NÍŽE UVEDENÉ DISKUSE!
K TÉMATU §13,
PŘIDEJTE JI DO NÍŽE UVEDENÉ DISKUSE!
Diskutující k tomuto článku
... a další (počet diskutujících: 5)TEXT Z OBLASTÍ |
---|
|