Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje
FUTURE okénko - V nejbližších dnech se zde dočtete ...
  • Něco málo z mé praxe. O elektroinstalačních pancéřových trubkách jsem se toho na střední škole moc nedozvěděl. Občas nějaká zmínka nebo vylistováno v technickém katalogu. Ony pancéřové trubky už asi nejsou tak frekventované jako kdysi. Za to jako ...

V50# §11 je pro ty, kteří se elektrikou neživí, říká Josef Vozobule


Document Actions
V50# §11 je pro ty, kteří se elektrikou neživí, říká Josef Vozobule
Málokdo má představu o skutečných oprávněních držitele §11. Při natáčení tohoto seriálu jsme se dozvídali někdy opravdu neskutečné představy. Co tedy mohou na elektrických zařízeních dělat? Abychom šli co nejblíže k rozhodovací autoritě, navštívili jsme Josefa Vozobule pro popis účelu §11 Kvalifikace ve zvláštních případech. Školní ústavy s učiteli se uvažují i do budoucna a tak je otázkou, zda jsou potřeba nějaké úpravy. Na Slovensku se tento paragram uchopil možná jinak než u nás. Kdo je tedy typickým žadatelem o paragraf 11?
Tým portálu Elektrika, ze dne: 12.04.2019
reklama




Textový přepis mluveného slova rozhovoru ...


Josef Vozobule, Technická inspekce ČR, Liberec
Paragraf 11 jsou učitelé.

Josefa Vozobule jsme poprosili o popis účelu §11 Kvalifikace ve zvláštních případech
Josef Vozobule, Technická inspekce ČR, Liberec
V paragrafu 11 už je pár věcí, to bylo myšlené na lidi, kteří s elektrikou potřebují pracovat, ale přitom se tím neživí. Což jsou třeba učitelé, vývojoví pracovníci, kteří potřebují sestavit elektrické obvody i třeba s vyšším napětím než je normální i třeba přes, vysoké školy pracují s kilovoltami úplně běžně a jsou to lidé, kteří elektrotechnické vzdělání třeba nemají. To jsou právě tito lidé, je jen předepsané, že má mít buď elektrikářskou fakultu, kde činnost běžně neprovádí, nebo učitelák, přírodní vědy, to je předepsané v 11… on potom ve škole předvádí různé pokusy, musí dodržet všechny bezpečnostní předpisy, aby si žáci někam nesáhli, aby se napětí nedostalo někam jinam, třeba do zábradlí apod.


Málokdo má ovšem představu o skutečných oprávněních držitele §11. Co tedy mohou na elektrických zařízeních dělat?
Josef Vozobule, Technická inspekce ČR, Liberec
Oni jsou oprávnění na svém pracovišti jako pracovník s paragrafem 6, tzn., samostatná činnost.
A co nesmí dělat?

Nesmí dělat nic, z čeho nebyli v oblasti přezkoušeni. Místní provozní předpis by měl nastavovat jejich činnost, ale jakmile se činnost vymyká předpisu, tak by to dělat neměli.

U tohoto paragrafu, zřejmě z praktického pohledu, nebude potřeba úprav. Školní ústavy s učiteli se uvažují i do budoucna a tak je otázkou, zda jsou potřeba nějaké úpravy.
Josef Vozobule, Technická inspekce ČR, Liberec
U 11 je problém, že oni píšou státních, což už je dnes potíž. Ne všechny školy jsou dnes státní, nebo výzkumné pracoviště jsou nejen státní, ale třeba i soukromé a vyhláška stále mluví o státních. To už se minulo dobou, kdy se to musí tolerovat. S klukama z OIPu jsme se dohodli, že na tom nebudeme bazírovat, když někdo přijde a řekne, my jsme výzkumné soukromé pracoviště, tak já jim nebudu říkat, že nemůžou mít 11, protože tam je napsáno státní.

Kdo je tedy typickým žadatelem o paragraf 11?
Josef Vozobule, Technická inspekce ČR, Liberec
On buď nesplňuje, nebo činnost neprovádí. Pokud já řeknu ano, jsem elektrotechnicky vzdělaný, mám vysokou školu elektrotechnickou, ale celý život učím, tak mi stačí 11, protože řídím laboratoře, ukazuji jim pokusy, ale činnost neprovádím a provádět nebudu. Paragraf 11 je vymezení na konkrétní práci pro člověka, který není ve škatulce elektrikářů.



Více podrobností o §11 vyhlášky 50/1978 Sb. (text, výklad, stažení, další odborníky) naleznete zde!





POKUD MÁTE KONSTRUKTIVNÍ PŘIPOMÍNKU
K TÉMATU §11,
PŘIDEJTE JI DO NÍŽE UVEDENÉ DISKUSE!
 
 

 

Diskutující k tomuto článku

  ... a další (počet diskutujících: 4)
TEXT Z OBLASTÍ



FIREMNÍ TIPY
Digitalizace nás kromě jiných služeb zasypává také daty. Máme tolik dat, že se v nich často nemůžeme vyznat. O tom, co nám dnes poskytuje digitalizovaná knihovna, hovořím s Petrem Žabičkou z Moravské zemské knihovny. Žijeme v době, kdy nové publikace nevznikají, nejsou žádní autoři odborných článků. Jsme zasypávání krátkými reklamními úryvky a zdroje ke studiu nám zůstávají skryty pod tlustou vrstvou marketingových cílů. Co s tím?
Častou negativní zkušenost mají (nejen) elektrotechnici z přístupu stavebních úřadů. Nejedná se tentokrát o problém "tvrdohlavosti" úřadu, ale naopak o přílišnou benevolentnost, hraničící až s ignorací zákonných vyhlášek a nařízení. Zajímali jsme se tedy o zkušenosti se stavebními úřady a pohled odborníků na danou problematiku ...
Vnější atmosférické vlivy působí na ocel a vytvářejí různě velké riziko koroze. Vhodně zvolená povrchová úprava kabelového systému je účinnou ochranou proti korozní agresivitě. Podle průměrného korozního úbytku tloušťky zinku v daném korozním prostředí je možné vybrat vhodnou povrchovou úpravu. Kopos Kolín nabízí ...
Pojďme se krátce podívat tam, kde se dnes vychovávají budoucí elektrotechnici. Jaké mají dispozice k úspěšnému studiu elektrotechnického oboru? V jakém prostředí se pohybuje dnešní elektrikářský žák, učeň a student?
Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933