Elektrika.cz - elektrotechnické zpravodajství
Tisknete článek: V50 §11 Nejčastěji jde o vědce a vědátory, říká Petr Létal (klik pro návrat)
Stránka byla vytvořena: 10.04.2019
Všechna práva vyhrazena (c)1998-2024 Elektrika.cz
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materálu není povoleno bez předchozího písemného (e-mailového) svolení redakce portálu Elektrika.cz.

V50 §11 Nejčastěji jde o vědce a vědátory, říká Petr Létal


V50 §11 Nejčastěji jde o vědce a vědátory, říká Petr Létal
... při popisu, ve kterých případech se setkává s držiteli tohoto stupně. Všeobecně se tvrdí, že každý učitel by měl mít právě tento paragraf. A také se mnoho lidí domnívá, že s paragrafem jedenáct si držitelé mohou provádět elektroinstalaci sami. Pokud má držitel paragrafu 11 oprávnění pracovat na elektrickém zařízení, může tedy prakticky to stejné co paragraf nižší? Je činnost v paragrafu 11 nějak limitována? Pokud bude tento paragraf v budoucnu zachován, změnil by na něm Petr Létal něco?
Tým portálu Elektrika, ze dne: 10.04.2019



Petra létala jsme se ptali na praktickou zkušenost při přezkušování podle paragrafu 11 Kvalifikace ve zvláštních případech



Textový přepis mluveného slova rozhovoru ...

Petr Létal Solidteam Olomouc
Ano, potkávám se s nimi.
Nejčastěji se potkávám s člověkem v podobě vědce a vědátora, to znamená třeba laboratoř optiky v Olomouci, laboratoř fyziky, kde člověk má vzorky, prototypy, je to otázka laseru, přípravků, kdy je člověk fyzik, dělá na principu a potřebuje si 2 dráty zapojit a musí o elektrice něco vědět, takže je to bádající vědec.

Lze to tedy chápat tak, že každý učitel by měl mít paragraf 11?
Petr Létal Solidteam Olomouc
Spíš 11 řešíme tehdy, kdy člověk nemá elektro vzdělání a je třeba fyzik. Nebo je to někdo, ne zrovna elektrikář.

Pokud má držitel paragrafu 11 oprávnění pracovat na elektrickém zařízení, může tedy prakticky to stejné co paragraf nižší?
Petr Létal Solidteam Olomouc
Určitě revidovat ani projektovat s 11 ho to neoprávňuje ani k zapojování rozvaděče nebo si dělání elektroinstalace doma, že by z laboratoře přišel domů a řekne já mám 11, to je nejvyšší paragraf, já jsem víc než všichni kolem, já jsem 11. Někteří to tak berou, podle stupně, 12, nejlepší 13...

Je činnost v paragrafu 11 nějak limitována?
Petr Létal Solidteam Olomouc
Je to otázka toho, že je to omezené napětím do 1000 V, někdy je to problém, protože někdy musí být napětí vyšší, zejména třeba u elektromikroskopů, tam jsou násobiče, tam je 100kV, 300 kV, ale malý náboj… to není otázka jen napětí, ale také náboje. Jinak omezení, těžko je vyhledat, vědecká činnost je hodně originální.

Pokud bude tento paragraf v budoucnu zachován, změnil by na něm Petr Létal něco?
Petr Létal Solidteam Olomouc
Změnil ani ne, spíš je to otázka toho, že bych to trošku víc rozšířil v tom směru, aby tam byla větší vůle vzhledem k tomu, že je to vědecká činnost a i když to bude neelektrikář, ale bude mít povědomí svého rizika, on nikoho neohrožuje, maximálně sám sebe, takže s nejlepším vědomím a svědomím do toho takhle jde. Aby tu možnost kutilství měl, protože ve vývoji se s tím setkáváme, zejména na vysokých školách a ve specializovaných firmách, kde jsou vysocí odborníci, ale nemají elektro vzdělání. A ty jim řekneš, no ale vy na tu elektriku nemůžete sahat. Oni vymýšlí násobiče, dielektrika, kondenzátory a potřebují vědět vlastnosti. Fyzikálně ti materiály popíší, potřebují odzkoušet, jestli to prostřelí, neprostřelí. Takže bych spíš legislativně uvolnil tyto možnosti.

Více podrobností o §11 vyhlášky 50/1978 Sb. (text, výklad, stažení, další odborníky) naleznete zde!





POKUD MÁTE KONSTRUKTIVNÍ PŘIPOMÍNKU
K TÉMATU §11,
PŘIDEJTE JI DO NÍŽE UVEDENÉ DISKUSE!
TEXT Z OBLASTÍ

Konec tisknuté stránky z portálu Elektrika.cz.