Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje
FUTURE okénko - V nejbližších dnech se zde dočtete ...
  • Svůj pohled na sousední megaveletrh Light+Building ve Frankfurtu popisuje český elektrikář. Nezůstává pouze u jednoho selfie o své přítomnosti v Německu a prozrazuje proč se vydal tak daleko. Čím ho to obohatilo? Jak se dívá na budoucnost veletržních ...
  • Pokud chceme studovat různé aspekty elektrických jevů, včetně teploty výbojů blesku, vlivu ionizace vzduchu a negativních účinků elektrického oblouku, pak se nabízí studium na VUT, ČVUT ... mnoho příležitostí k experimentům s různými kombinacemi ...

V50 §11 Nejčastěji jde o vědce a vědátory, říká Petr Létal


Document Actions
V50 §11 Nejčastěji jde o vědce a vědátory, říká Petr Létal
... při popisu, ve kterých případech se setkává s držiteli tohoto stupně. Všeobecně se tvrdí, že každý učitel by měl mít právě tento paragraf. A také se mnoho lidí domnívá, že s paragrafem jedenáct si držitelé mohou provádět elektroinstalaci sami. Pokud má držitel paragrafu 11 oprávnění pracovat na elektrickém zařízení, může tedy prakticky to stejné co paragraf nižší? Je činnost v paragrafu 11 nějak limitována? Pokud bude tento paragraf v budoucnu zachován, změnil by na něm Petr Létal něco?
Tým portálu Elektrika, ze dne: 10.04.2019
reklama


Petra létala jsme se ptali na praktickou zkušenost při přezkušování podle paragrafu 11 Kvalifikace ve zvláštních případech



Textový přepis mluveného slova rozhovoru ...

Petr Létal Solidteam Olomouc
Ano, potkávám se s nimi.
Nejčastěji se potkávám s člověkem v podobě vědce a vědátora, to znamená třeba laboratoř optiky v Olomouci, laboratoř fyziky, kde člověk má vzorky, prototypy, je to otázka laseru, přípravků, kdy je člověk fyzik, dělá na principu a potřebuje si 2 dráty zapojit a musí o elektrice něco vědět, takže je to bádající vědec.

Lze to tedy chápat tak, že každý učitel by měl mít paragraf 11?
Petr Létal Solidteam Olomouc
Spíš 11 řešíme tehdy, kdy člověk nemá elektro vzdělání a je třeba fyzik. Nebo je to někdo, ne zrovna elektrikář.

Pokud má držitel paragrafu 11 oprávnění pracovat na elektrickém zařízení, může tedy prakticky to stejné co paragraf nižší?
Petr Létal Solidteam Olomouc
Určitě revidovat ani projektovat s 11 ho to neoprávňuje ani k zapojování rozvaděče nebo si dělání elektroinstalace doma, že by z laboratoře přišel domů a řekne já mám 11, to je nejvyšší paragraf, já jsem víc než všichni kolem, já jsem 11. Někteří to tak berou, podle stupně, 12, nejlepší 13...

Je činnost v paragrafu 11 nějak limitována?
Petr Létal Solidteam Olomouc
Je to otázka toho, že je to omezené napětím do 1000 V, někdy je to problém, protože někdy musí být napětí vyšší, zejména třeba u elektromikroskopů, tam jsou násobiče, tam je 100kV, 300 kV, ale malý náboj… to není otázka jen napětí, ale také náboje. Jinak omezení, těžko je vyhledat, vědecká činnost je hodně originální.

Pokud bude tento paragraf v budoucnu zachován, změnil by na něm Petr Létal něco?
Petr Létal Solidteam Olomouc
Změnil ani ne, spíš je to otázka toho, že bych to trošku víc rozšířil v tom směru, aby tam byla větší vůle vzhledem k tomu, že je to vědecká činnost a i když to bude neelektrikář, ale bude mít povědomí svého rizika, on nikoho neohrožuje, maximálně sám sebe, takže s nejlepším vědomím a svědomím do toho takhle jde. Aby tu možnost kutilství měl, protože ve vývoji se s tím setkáváme, zejména na vysokých školách a ve specializovaných firmách, kde jsou vysocí odborníci, ale nemají elektro vzdělání. A ty jim řekneš, no ale vy na tu elektriku nemůžete sahat. Oni vymýšlí násobiče, dielektrika, kondenzátory a potřebují vědět vlastnosti. Fyzikálně ti materiály popíší, potřebují odzkoušet, jestli to prostřelí, neprostřelí. Takže bych spíš legislativně uvolnil tyto možnosti.

Více podrobností o §11 vyhlášky 50/1978 Sb. (text, výklad, stažení, další odborníky) naleznete zde!





POKUD MÁTE KONSTRUKTIVNÍ PŘIPOMÍNKU
K TÉMATU §11,
PŘIDEJTE JI DO NÍŽE UVEDENÉ DISKUSE!
 
 

 

Diskutující k tomuto článku

  ... a další (počet diskutujících: 4)
TEXT Z OBLASTÍ



FIREMNÍ TIPY
Digitalizace nás kromě jiných služeb zasypává také daty. Máme tolik dat, že se v nich často nemůžeme vyznat. O tom, co nám dnes poskytuje digitalizovaná knihovna, hovořím s Petrem Žabičkou z Moravské zemské knihovny. Žijeme v době, kdy nové publikace nevznikají, nejsou žádní autoři odborných článků. Jsme zasypávání krátkými reklamními úryvky a zdroje ke studiu nám zůstávají skryty pod tlustou vrstvou marketingových cílů. Co s tím?
V současné době platí povinnost nechat certifikovat každý rozvaděč, ať už se jedná o malou rozvodnici s jedním modulem nebo velký průmyslový rozvaděč. Neustálým bodem diskuzí mezi odbornou veřejností je pak spor o této povinnosti u malých domovních rozvaděčů, které se prakticky skládají z již certifikovaných komponentů. Přeptali jsme se tedy přímo konkrétních řemeslníků, jaký je jejich názor ...
Častou negativní zkušenost mají (nejen) elektrotechnici z přístupu stavebních úřadů. Nejedná se tentokrát o problém "tvrdohlavosti" úřadu, ale naopak o přílišnou benevolentnost, hraničící až s ignorací zákonných vyhlášek a nařízení. Zajímali jsme se tedy o zkušenosti se stavebními úřady a pohled odborníků na danou problematiku ...
Je ve všeobecné známosti, že objekty by měly být chráněny hromosvody. Jak ale určit kvalitu systému ochrany před bleskem? Detailnější informace poskytuje ČSN EN 62305-2. Pomůckou pak je free software Milana Kauckého ...
DALŠÍ FIREMNÍ ODKAZY
Pojďme se krátce podívat tam, kde se dnes vychovávají budoucí elektrotechnici. Jaké mají dispozice k úspěšnému studiu elektrotechnického oboru? V jakém prostředí se pohybuje dnešní elektrikářský žák, učeň a student?
Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933