Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje

Témata pokrývající všechny uvedené oblastí

Vzdělání, Legislativa, Historie

#V50 §5 podle Jána Meravého

  • 18.06.2018
#V50 §5 podle Jána Meravého
Ján Meravý popisuje typického pracovníka s paragrafem 5. I přesto, že se u nás věční pětkaři často nevidí, existují! Co myslíte? Ví na Slovensku, proč se pětkařům v některých českých krajích říká ministranti? Z nějakého důvodu je na pětkaře pohlíženo jako na začátečníky. Ona to často není pravda. Pětkař potřebuje na šestku rok praxe, aby se stal osobou znalou s vyšší kvalifikací. Světe div se, stává se, že je pětkař zkušenější než letitý zkušený elektrotechnik. Znáte takové případy?

#V50 §5 podle Václava Černého

  • 15.06.2018
#V50 §5 podle Václava Černého
Jaká je v Plzni praxe v souvislosti s přezkoušením na paragraf 5? Možná je neobvyklá, leč určitě správná strategie! V kuloárech se hovoří o plánovaném zrušení paragrafu pět, ale je to opravdu dobrá cesta? Jaký paragraf a oprávnění by pak měl takový absolvent po vyučení bez praxe? Takovou situaci prozatím nikdo neumí předvídat v praxi. Nebo máte sami nějakou představu?

#V50 §5 podle Josefa Nyklíčka

  • 13.06.2018
#V50 §5 podle Josefa Nyklíčka
Josef Nyklíček není sám, kdo ze své dosavadní praxe nechápe význam dlouhodobého držení paragrafu 5. Holt jsou oblasti elektrotechniky, kdy je tento paragraf jen na nezbytně nutnou dobu. I tohoto odborníka jsme se zeptali, zda si dovede představit za jakých podmínek by mohl takový věčný pětkař existovat. Jaké máte zkušenosti vy s paragrafem pět v reálné praxi?

#V50 §5 podle Jiřího Sajnera

  • 11.06.2018
#V50 §5 podle Jiřího Sajnera
Názor na užitečnost paragrafu pět vyhlášky se opravdu různí. Velká skupina ho považuje za velice důležitý mezistupeň, ale mnoho ostatních jej označuje za administrativní zbytečnost. Jaký názor má Jiří Sajner? Z jiného pohledu je paragraf pět časově ten nejkratší. Málokoho napadne, že by měl někdo tento paragraf vlastnit déle než je nutné. A víte, nač se často v souvislosti s paragrafem 5 zapomíná?

#V50 §5 podle Oldřicha Morávka

  • 8.06.2018
#V50 §5 podle Oldřicha Morávka
Jak typického pětkaře popisuje Oldřich Morávek? Jak má podle Oldy vypadat odborná praxe pětkaře ve skutečné praxi? Přestože paragraf 5 není samostatná činnost, nějaká svoboda takového pracovníka asi existovat musí, ne? Zná Oldřich nějakého věčného pětkaře, který se ještě neupgradoval na vyšší paragraf? ... elektrikář pětkař nemá sedět na židli a koukat jak to dělá šestkař, jsou hlasy.. "pětkař nemůže nic dělat", "není na samostatnou práci" ...

#V50 §5 podle Františka Kosmáka

  • 6.06.2018
#V50 §5 podle Františka Kosmáka
Tajemný paragraf 5 by měl být jakousi přestupnou stanicí k paragrafu vyššímu. Ale vždy to tak nemusí být! František Kosmák popisuje, proč se může stát, že pracovník nechce přejít z §5 na §6. Co si počít s elektrikářem, který nechce následující paragraf 6 přijmout? Co znamená pokud někdo hovoří o pětkaři jako o ministrantovi? Pro myslivce je ministrantem mladý jelen, který si ještě neskočil. U elektrikáře je to něco podobného, ten si ještě nesáhl ...

#V50 §5 podle Petra Létala

  • 4.06.2018
#V50 §5 podle Petra Létala
Petr Létal popisuje typického pracovníka s paragrafem pět. Co vše takový mladý odborník zná, respektive nezná? Proč se pětkařů v některých krajích říkalo ministranti? Co myslíte? Jaká je životnost takového majitele paragrafu pět? Může mít někdo paragraf pět věčně? Myšleno bez postupu na paragraf vyšší? ... typického pětkaře mám spojeného s čerstvým studentem, který má ještě mokré maturitní vysvědčení nebo výuční list, to znamená, že teď ukončil ...

#V50 §16 podle Františka Kosmáka

  • 1.06.2018
#V50 §16 podle Františka Kosmáka
František Kosmák popisuje jakým postupem vznikají body školení a přezkoušení z vyhlášky 50. Pokud se tedy zaměstnavatel obrátí na odbornou vzdělávací agenturu, jak ta bude vědět, z které části elektrotechnického spektra má pracovníka proškolit a přezkušovat? A co dělat pokud žádnou agenturu pořádající tato školení neseženeme? Pokud nalezneme správnou agenturu, jak proškolí pracovníka z konkrétních provozně bezpečnostních předpisů?

#V50 §16 podle Josefa Vozobule

  • 28.05.2018
#V50 §16 podle Josefa Vozobule
V této části seriálu #V50 Josef Vozobule popisuje správný průběh školení a přezkoušení z vyhlášky padesát. Proč nemusí být osvědčení z vyhlášky padesát vždy přenositelné do jiné firmy? Pokud osvědčení z vyhlášky padesát u jiné firmy automaticky neplatí, může to být velký problém. Nedá se to oficiálně nějak obejít? Proč osvědčení samo o sobě nic nevypovídá o teoretických a praktických znalostech?

#V50 §16 podle Petra Létala

  • 25.05.2018
#V50 §16 podle Petra Létala
Kdo je povinen seznámit školitele se zaměřením přezkušovaných osob? Jak a v čem se podle Petra Létala jednotlivá přezkoušení liší? Na toto téma odpovídá Petr Létal z olomouckého školícího centra SOLID Team! ... elektrika je velmi široká a mluvit se o ní dá z různých stran. Aby to mělo význam pro lidi, je potřeba napřed zjistit co dělají. Tam je to zadání. Jestli vyrábí rozvaděče, nebo tahají kabely, nebo programují nějaké zařízení ...

#V50 §16 podle Oldřicha Morávka

  • 23.05.2018
#V50 §16 podle Oldřicha Morávka
Co vše je potřeba k přezkoušení doložit? Kameru jsme namířili na našeho nejmladšího respondenta. Jak je to v případech, kdy se školení provádí pro jednotlivce, kterým ho nemůže zajistit zaměstnavatel sám? Co vše obsahuje zápis o školení a přezkoušení? Liší se postup Oldřicha Morávka od jiných zavedených školení nebo plně koresponduje se zvyklostmi v ostatních krajích?

#V50 §16 podle Alexeje Satinského

  • 21.05.2018
#V50 §16 podle Alexeje Satinského
Jak postupuje v tvorbě bodů školení a přezkoušení z vyhlášky padesát Alexej Satinský? Je možné provádět takové události individuálně? Alexej Satinský dále vysvětluje jak v Havířově postupují při zaměření školení na konkrétní činnost. A proč nemusí být přezkoušení z vyhlášky uznáno u jiné firmy? I to zde odborník z ostravského kraje vysvětluje ... tuto elektriku jsi v životě neviděl, já ti paragraf neuznávám. Budeš tu nějakou dobu pracovat a po nějakém čase se ...

#V50 §16 podle Jaroslava Melena

  • 18.05.2018
#V50 §16 podle Jaroslava Melena
Vzpomínáte si na hromadná školení a přezkoušení z vyhlášky padesát? Než se ustálila pravidla, děly se různé věci. Na jedné straně byl zájem o zajištění odborné kvalifikace a na straně druhé vydání dokladu. Školil a přezkušoval kdokoliv, kdo byl revizní technik. Protože na hromadné události nebylo logicky možné zajistit zaměření konkrétní provoz a při přezkoušení zajistit zástupce ... a tak se to už tehdy zaonačilo jinak.

#V50 §16 podle Josefa Nyklíčka

  • 15.05.2018
#V50 §16 podle Josefa Nyklíčka
Podívejme se do Žamberka. Josef Nyklíček popisuje, jak je zvykem provádět školení a přezkoušení u vyhlášky 50. Každý elektrikář by měl vědět, že jednou za 3 roky má dělat zkoušky. Kdo je nemá, vychází z učňáku, tak by měl vědět, že má mít nějakou praxi a teprve pak může dělat paragraf 6, že musí mít rok praxe. ... u nás to probíhá tím způsobem, že máme přihlášku, podle vyhlášky 50 a přihlášku ke zkoušce. Každý účastník si vyplní ...

#V50 §16 podle Jiřího Sajnera

  • 9.05.2018
#V50 §16 podle Jiřího Sajnera
Kdo, jakým způsobem a s jakými schopnostmi podle Jiřího Sajnera v době vzniku vyhlášky 50 například provedl seznámení pracovníků podle §3? Představme si, že žijeme v roce 1979. Co všechno potřebujeme k přichystání školení a přezkoušení pro konkrétní paragraf a druh činnosti? Nač je dobré pamatovat při seznamování pracovníků? V dalším díle videoseriálu #V50 se dozvíte, že některé paragrafy lze přeskočit!
FIREMNÍ TIPY
Digitalizace nás kromě jiných služeb zasypává také daty. Máme tolik dat, že se v nich často nemůžeme vyznat. O tom, co nám dnes poskytuje digitalizovaná knihovna, hovořím s Petrem Žabičkou z Moravské zemské knihovny. Žijeme v době, kdy nové publikace nevznikají, nejsou žádní autoři odborných článků. Jsme zasypávání krátkými reklamními úryvky a zdroje ke studiu nám zůstávají skryty pod tlustou vrstvou marketingových cílů. Co s tím?
Častou negativní zkušenost mají (nejen) elektrotechnici z přístupu stavebních úřadů. Nejedná se tentokrát o problém "tvrdohlavosti" úřadu, ale naopak o přílišnou benevolentnost, hraničící až s ignorací zákonných vyhlášek a nařízení. Zajímali jsme se tedy o zkušenosti se stavebními úřady a pohled odborníků na danou problematiku ...
Pojďme se krátce podívat tam, kde se dnes vychovávají budoucí elektrotechnici. Jaké mají dispozice k úspěšnému studiu elektrotechnického oboru? V jakém prostředí se pohybuje dnešní elektrikářský žák, učeň a student?
Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933