Elektrika.cz, reportážní portál instalační elektrotechniky, vyhlášky, schémata zapojení .

 
Oddíly
reklama
Bleskovky
Osobní nástroje
FUTURE okénko - V nejbližších dnech se zde dočtete ...
  • Něco málo z mé praxe. O elektroinstalačních pancéřových trubkách jsem se toho na střední škole moc nedozvěděl. Občas nějaká zmínka nebo vylistováno v technickém katalogu. Ony pancéřové trubky už asi nejsou tak frekventované jako kdysi. Za to jako ...

Příbuzná témata k
V50 §18 Každý dnes může elektrikáře dostudovat, říká Petr Létal

ESČ#2: Kdo je kompetentní tvorbě nové vyhlášky 50 ...

  • 29.06.2018
ESČ#2: Kdo je kompetentní tvorbě nové vyhlášky 50 ...
Aktuálně o legislativě v elektrotechnice ... Je důležité zdůraznit toho, kdo má plně v kompetenci změny a tvorbu. Často, ale opravdu často slýcháme, že je vše přisuzováno nějakým neadresným "těm nahoře" nebo naopak adresně ESČ. Jak to tedy je? Poslechněte si, jak Radek Roušar objasňuje, proč například nemůže být u vyhlášky padesát aktualizovaná jakákoliv, byť sebemenší část. Celá problematika nové legislativy je složitější než abychom se domnívali, že nám na pochopení stačí jedno nedělní odpoledne ... Read more

V50# §19 podle Petra Létala

  • 27.06.2018
V50# §19 podle Petra Létala
Co by se stalo, pokud by najednou přestala platit vyhláška padesát pojedávající o bezpečnosti práce na elektrických zařízeních? Pokud by nebyl tento předpis, byl by jiný? Kam by zaměstnavatel nahlédl pro inspiraci, pokud by se dostal do legislativní nouze díky zrušené vyhlášce? Tentokrát s dotazem míříme do Olomouce ... Read more

#V50 §5 podle Michala Kříže

  • 22.06.2018
#V50 §5 podle Michala Kříže
Pod většinou českých norem je podepsán Michal Kříž. I když ČSN nemá s vyhláškou 50/78Sb. přímo moc společného, dá se u této osobnosti české elektrotechniky předpokládat velký znalostní přesah v českých předpisech. Co myslíte? Zná Michal Kříž nějakého věčného pětkaře činného v praxi? A ví Michal Kříž, proč se říká pětkařům ministranti? Read more

ESČ#1: Aktuálně o legislativě v elektrotechnice

  • 21.06.2018
ESČ#1: Aktuálně o legislativě v elektrotechnice
Protože se v obecných médiích nehovoří o elektrotechnické legislativě tak jako o politice, vznikají různé fámy, dohady a nepřesnosti ve výkladech. Jak se v tomto chaosu domněnek má elektrotechnik orientovat? Čemu tedy má věřit? Pokud vezmeme v úvahu formu dnešních technických sdělení, vypadá to, že by měl být technik částečně také právně vzdělán. Z toho mi vyplývá, že stávajícímu elektrikáři nezbývá nic jiného než se hlouběji ponořit do právního světa, zjišťovat všechny vazby a souvislosti. Read more

#V50 §5 podle Josefa Vozobule

  • 20.06.2018
#V50 §5 podle Josefa Vozobule
Kameru jsme namířili na renomovaného odborníka Technické inspekce. Josef Vozobule vysvětluje jak dlouho je nutné setrvat v paxi, aby byl pracovník připraven k paragrafu 6. Je možné, že by mohl být rok pro některého pracovníka málo? Kdo má větší zájem na postupu z paragrafu pět na vyšší? Je to více v zájmu pracovníka nebo organizace? Dostane pracovník automaticky přidáno? Stane se nově příchozí paragraf šest cenná kádrová rezerva pro budoucnost? Read more

#V50 §5 podle Jána Meravého

  • 18.06.2018
#V50 §5 podle Jána Meravého
Ján Meravý popisuje typického pracovníka s paragrafem 5. I přesto, že se u nás věční pětkaři často nevidí, existují! Co myslíte? Ví na Slovensku, proč se pětkařům v některých českých krajích říká ministranti? Z nějakého důvodu je na pětkaře pohlíženo jako na začátečníky. Ona to často není pravda. Pětkař potřebuje na šestku rok praxe, aby se stal osobou znalou s vyšší kvalifikací. Světe div se, stává se, že je pětkař zkušenější než letitý zkušený elektrotechnik. Znáte takové případy? Read more

#V50 §5 podle Václava Černého

  • 15.06.2018
#V50 §5 podle Václava Černého
Jaká je v Plzni praxe v souvislosti s přezkoušením na paragraf 5? Možná je neobvyklá, leč určitě správná strategie! V kuloárech se hovoří o plánovaném zrušení paragrafu pět, ale je to opravdu dobrá cesta? Jaký paragraf a oprávnění by pak měl takový absolvent po vyučení bez praxe? Takovou situaci prozatím nikdo neumí předvídat v praxi. Nebo máte sami nějakou představu? Read more

#V50 §5 podle Josefa Nyklíčka

  • 13.06.2018
#V50 §5 podle Josefa Nyklíčka
Josef Nyklíček není sám, kdo ze své dosavadní praxe nechápe význam dlouhodobého držení paragrafu 5. Holt jsou oblasti elektrotechniky, kdy je tento paragraf jen na nezbytně nutnou dobu. I tohoto odborníka jsme se zeptali, zda si dovede představit za jakých podmínek by mohl takový věčný pětkař existovat. Jaké máte zkušenosti vy s paragrafem pět v reálné praxi? Read more

#V50 §5 podle Jiřího Sajnera

  • 11.06.2018
#V50 §5 podle Jiřího Sajnera
Názor na užitečnost paragrafu pět vyhlášky se opravdu různí. Velká skupina ho považuje za velice důležitý mezistupeň, ale mnoho ostatních jej označuje za administrativní zbytečnost. Jaký názor má Jiří Sajner? Z jiného pohledu je paragraf pět časově ten nejkratší. Málokoho napadne, že by měl někdo tento paragraf vlastnit déle než je nutné. A víte, nač se často v souvislosti s paragrafem 5 zapomíná? Read more

#V50 §5 podle Oldřicha Morávka

  • 8.06.2018
#V50 §5 podle Oldřicha Morávka
Jak typického pětkaře popisuje Oldřich Morávek? Jak má podle Oldy vypadat odborná praxe pětkaře ve skutečné praxi? Přestože paragraf 5 není samostatná činnost, nějaká svoboda takového pracovníka asi existovat musí, ne? Zná Oldřich nějakého věčného pětkaře, který se ještě neupgradoval na vyšší paragraf? ... elektrikář pětkař nemá sedět na židli a koukat jak to dělá šestkař, jsou hlasy.. "pětkař nemůže nic dělat", "není na samostatnou práci" ... Read more

#V50 §5 podle Františka Kosmáka

  • 6.06.2018
#V50 §5 podle Františka Kosmáka
Tajemný paragraf 5 by měl být jakousi přestupnou stanicí k paragrafu vyššímu. Ale vždy to tak nemusí být! František Kosmák popisuje, proč se může stát, že pracovník nechce přejít z §5 na §6. Co si počít s elektrikářem, který nechce následující paragraf 6 přijmout? Co znamená pokud někdo hovoří o pětkaři jako o ministrantovi? Pro myslivce je ministrantem mladý jelen, který si ještě neskočil. U elektrikáře je to něco podobného, ten si ještě nesáhl ... Read more

#V50 §5 podle Petra Létala

  • 4.06.2018
#V50 §5 podle Petra Létala
Petr Létal popisuje typického pracovníka s paragrafem pět. Co vše takový mladý odborník zná, respektive nezná? Proč se pětkařů v některých krajích říkalo ministranti? Co myslíte? Jaká je životnost takového majitele paragrafu pět? Může mít někdo paragraf pět věčně? Myšleno bez postupu na paragraf vyšší? ... typického pětkaře mám spojeného s čerstvým studentem, který má ještě mokré maturitní vysvědčení nebo výuční list, to znamená, že teď ukončil ... Read more

#V50 §16 podle Františka Kosmáka

  • 1.06.2018
#V50 §16 podle Františka Kosmáka
František Kosmák popisuje jakým postupem vznikají body školení a přezkoušení z vyhlášky 50. Pokud se tedy zaměstnavatel obrátí na odbornou vzdělávací agenturu, jak ta bude vědět, z které části elektrotechnického spektra má pracovníka proškolit a přezkušovat? A co dělat pokud žádnou agenturu pořádající tato školení neseženeme? Pokud nalezneme správnou agenturu, jak proškolí pracovníka z konkrétních provozně bezpečnostních předpisů? Read more

#V50 §16 podle Václava Černého

  • 30.05.2018
#V50 §16 podle Václava Černého
V této části videoseriálu #V50 popisuje Václav Černý, jak v Plzni probíhá obecná část přezkoušení z vyhlášky padesát. V každém školení a přezkoušení se liší část z provozně bezpečnostních předpisů. Jak tuto část řeší v Plzni? Nejvíce se zaměřujeme na nejčastější ochranu před úrazem, říkáme tomu automatické odpojení od zdroje. Já jim vysvětluji, že je to stejné jako nulování. Dřív to bylo samočinné odpojení od zdroje pak ... Read more

#V50 §16 podle Josefa Vozobule

  • 28.05.2018
#V50 §16 podle Josefa Vozobule
V této části seriálu #V50 Josef Vozobule popisuje správný průběh školení a přezkoušení z vyhlášky padesát. Proč nemusí být osvědčení z vyhlášky padesát vždy přenositelné do jiné firmy? Pokud osvědčení z vyhlášky padesát u jiné firmy automaticky neplatí, může to být velký problém. Nedá se to oficiálně nějak obejít? Proč osvědčení samo o sobě nic nevypovídá o teoretických a praktických znalostech? Read more
FIREMNÍ TIPY
Digitalizace nás kromě jiných služeb zasypává také daty. Máme tolik dat, že se v nich často nemůžeme vyznat. O tom, co nám dnes poskytuje digitalizovaná knihovna, hovořím s Petrem Žabičkou z Moravské zemské knihovny. Žijeme v době, kdy nové publikace nevznikají, nejsou žádní autoři odborných článků. Jsme zasypávání krátkými reklamními úryvky a zdroje ke studiu nám zůstávají skryty pod tlustou vrstvou marketingových cílů. Co s tím?
Častou negativní zkušenost mají (nejen) elektrotechnici z přístupu stavebních úřadů. Nejedná se tentokrát o problém "tvrdohlavosti" úřadu, ale naopak o přílišnou benevolentnost, hraničící až s ignorací zákonných vyhlášek a nařízení. Zajímali jsme se tedy o zkušenosti se stavebními úřady a pohled odborníků na danou problematiku ...
Pojďme se krátce podívat tam, kde se dnes vychovávají budoucí elektrotechnici. Jaké mají dispozice k úspěšnému studiu elektrotechnického oboru? V jakém prostředí se pohybuje dnešní elektrikářský žák, učeň a student?
Terminolog
Týdenní přehled
Přihlašte si pravidelné zasílání týdenního přehledu
Vyhledávání
Hledaný text zadávejte prosím s diakritikou



Panacek
reklama
Tiráž

Neomezený náklad pro česky a slovensky hovořící elektrotechnickou inteligenci.

ISSN 1212-9933