Elektrika.cz - elektrotechnické zpravodajství
Tisknete článek: Turbo v taxíku - objev Ameriky.... (klik pro návrat)
Stránka byla vytvořena: 22.12.2000
Všechna práva vyhrazena (c)1998-2024 Elektrika.cz
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materálu není povoleno bez předchozího písemného (e-mailového) svolení redakce portálu Elektrika.cz.

Turbo v taxíku - objev Ameriky....


Téměř po deseti létech se píše o tom, jak elegantně ošidit taxametr. Ovšem i dnes se okradení jen tak neubráníme. Miniaturní, ovšem mocná elektronika.
Tým portálu Elektrika, ze dne: 22.12.2000



Název: Turbo roztáčí brněnské taxametry
Datum: 11.12.2000

BRNO. Chystáte-li se v Brně použít taxíku, pak je na místě zvýšená opatrnost. O nepříjemná překvapení se pasažérům starají přídavná zařízení k taxametrům zvaná turbo.

Jak uvedl brněnský kriminalista Radek Krejčí, turba nejsou žádnou novinkou. Například v Praze se o jejich používání ví přibližně pět let. Velice složitě se však prokazují a
tři odhalené případy brněnských taxikářů jsou republikovým unikátem.
"Turbo je jednoduchá elektronická součástka. Impulsy, které přes ni procházejí z motoru do taxametru, jsou násobeny podle přání řidiče," uvedl Krejčí. Turba, která policie zabavila na základě kontrolních jízd pracovníků Magistrátu města Brna, nadhodnocovala skutečně ujetou vzdálenost o více než polovinu. Podle Krejčího se tímto způsobem vypečený řidič denně snadno obohatí až o 600 korun. K tomu, aby mohl být
trestně stíhán, mu ovšem musí být prokázána škoda přesahující částku dvou tisíc korun, jinak se jedná o pouhý. přestupek.
Ohroženou skupinou jsou podle kapitána Krejčího zejména přespolní, především cizinci, riziko se zvyšuje také úměrně s rostoucí vzdáleností. Pracovnice odboru dopravy magistrátu Edita Kopečková ale upozornila na to, že turbo patřičně upravuje i krátké trasy. Tehdy se podle ní naskýtá šance k odhalení. "Pokud zákazníci znají přibližnou vzdálenost a doklad z taxametru jí neodpovídá, mohou se na mne kdykoliv obrátit," řekla Kopečková.
Sami taxikáři o "chytré krabičce", ovládané jediným, očím zákazníka dobře skrytým tlačítkem, pochopitelně nic nevědí. "Turbo? Samozřejmě, že vím, co to je. Sám mám Audi turbodiesel," bagatelizoval položenou otázku řidič Lido taxi Josef Okurek. Krejčí i Kopečková jsou shodně přesvědčeni o tom, že zařízení v hodnotě do 1 500 korun se nacházejí minimálně v šedesáti procentech z asi 450 brněnských vozidel taxislužby.
Rovnost

Bratr bývalého taxikáře prozradil:
Je pěkné, že se tato skutečnost objeví na veřejnosti až v roce 2000! Žádná novinka. Princip takového turba je asi takový: na náhon (mechanický nebo elektrický) přimontuje autorizovaný technik snímač, který vede do taxametru. Snímač posílá impulzy do taxametru, který je počítá a přepočítává na km a Kč. Pokud vřadíte ještě mezi sondu a taxametr násobič napětí (tzv. turbo), dokážete z jednoho impulsu udělat dva (u některých taxametrů i tři) impulsy. Trošku problémem byla halova sonda, která trošku zkomplikovala toto, tak jednoduché zařízení. Ovšem "české, zlaté ručičky" si poradí se vším. Ještě k plombám. Plomba bývá na snímači a na taxametru, nikoliv však na konektorech a tam bývá často slabé místo, kde je vhodné toto turbo umístit. Prakticky to znamená, že naturbováním se okrade jedoucí zákazník, bohužel nejen on. Stát přijde zkrátka také. Naturbovaná částka se sice objeví na displeji, tudíž se musí přiznat FÚ, ovšem způsobů jak vytvořit náklady u Taxi služby je opravdu nespočet. Ovšem to asi sem nepatří.
Můj bratr kdysi používal sám, než si zřídil vlastní podnik. Já taxíkem jezdím poměrně často a znám své trasy. Když jezdím svým autem, přesně mi na displeji ukazuje vzdálenost, kterou vynásobím sazbou a připočítám nástupné (prdelné) a vyjde mi 212,-Kč. Věřte nebo ne, přesně tuto cenu mi řekne pouze 15% taxikářů. Nejvíce mne dokáže naštvat, když jedu s jedním vozidlem taxi tuto trasu za měsíc 5x a cena není nikdy stejná (poz. případná stání beru v úvahu). Protože jsem věděl zač je toho loket (jezdit s taxíkem), toleroval jsem hodně, ale s úsměvem. Ovšem, když jsem měl platit 650.-Kč za tuto trasu, a jen proto, že jsem celou cestu mluvil se svým zákazníkem anglicky, to mne opravdu už zvedlo tlak. Když jsem se česky zeptal "proč taková neobvyklá cena", řidič se na mne obořil, že nemám co mluvit anglicky. Protože jsem velmi dobře znal jeho legislativní nadřízené (pí.Kopečkovou), ještě rád přijal 200,-Kč.
Rád jezdím pořádnými vozy (mercedes, audi, vw), a dobře vím kolik je třeba odložit na leasing, palivo, nájmy, telefon, .... a ještě za dobré jízdy odsypávat recepčním za zprostředkování. Co zákazník jiná nálada, jiná vůně, jiné zpropitné.
Náhodná kontrola těžko turbo odhalí, protože by ve většině případů musela rozebrat část palubní desky. Jak se tedy bránit? Když jedete taxíkem vezměte si vždy vytištěnou (nikoliv vypsanou stvrzenku), zapište si číslo taxi na dveřích, ovšem celé! Všímejte si displeje jak rychle narůstá cena, málokdy totiž turbo bývá puštěné po celou dobu jízdy. Ovládá se vypínačem, který ovšem může být kdekoliv. Jedno turbo se dokonce ovládalo pouhým opřením hlavou do opěrky a opětovným opřením se vypnulo. Takto dobře skrytý systém pak, těžko někdo odhalí. Jízdu ovšem vždy zaplaťte a se stvrzenou a podrobnostmi spěchejte na příslušný Magistrát.
Své jméno z důvodu bezpečnosti mé rodiny ovšem neprozradím, taxikáři snad prominou....


Konec tisknuté stránky z portálu Elektrika.cz.