Elektrika.cz - elektrotechnické zpravodajství
Tisknete článek: Trojfázový derivační komutátorový motor napájený do statoru (klik pro návrat)
Stránka byla vytvořena: 9.03.2010
Všechna práva vyhrazena (c)1998-2024 Elektrika.cz
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materálu není povoleno bez předchozího písemného (e-mailového) svolení redakce portálu Elektrika.cz.

Trojfázový derivační komutátorový motor napájený do statoru


Trojfázový derivační komutátorový motor napájený do statoru
Pro regulaci napětí v rotoru používáme obvykle kladkový trojfázový transformátor. Po sekundárním vinutí se valí uhlíkové kladky, takže řízení je plynulé. Uzel je uprostřed vinutí, dá se tedy ...
Komerční sdělení, ze dne: 9.03.2010


Stator je zapojen na síť a rotor je napojen přes regulační transformátor. Napětí v rotoru se jednak indukuje polem statoru, jednak se přivádí přes řiditelný transformátor nebo indukční regulátor.


Pro větší náhled kliknout.
Zapojení trojfázového derivačního komutátorového motoru

Pro regulaci napětí v rotoru používáme obvykle kladkový trojfázový transformátor. Po sekundárním vinutí se valí uhlíkové kladky, takže řízení je plynulé. Uzel je uprostřed vinutí, dá se tedy obrátit fáze regulačního napětí, a tím i směr otáčení. Nepřivádí-li se do rotoru napětí, chová se motor jako indukční s kotvou nakrátko.

Spouštění komutátorového motoru je (jako u asynchronního motoru) jednoduché. Při přímém zapojení na síť musíme řiditelný transformátor nebo indukční regulátor nastavit na nejmenší rychlost. Rozsah regulace derivačního motoru bývá obvykle mezi 50 až 150% synchronních otáček. Regulace je dokonale plynulá a hospodárná, poněvadž se žádná energie neztrácí v regulačních odporech.

Ing. František Krejčí

 

TEXT Z OBLASTÍ
SOUVISEJÍCÍ KONTAKT
Elektrika.info s.r.o. - Novolíšenská 8a, Brno - +420 773 123 100 - redakce@elektrika.cz

Konec tisknuté stránky z portálu Elektrika.cz.