Elektrika.cz - elektrotechnické zpravodajství
Tisknete článek: Trojfázový derivační komutátorový motor napájený do rotoru (klik pro návrat)
Stránka byla vytvořena: 11.09.2008
Všechna práva vyhrazena (c)1998-2024 Elektrika.cz
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materálu není povoleno bez předchozího písemného (e-mailového) svolení redakce portálu Elektrika.cz.

Trojfázový derivační komutátorový motor napájený do rotoru


Motor spouštíme obvykle přímým připojením na síť, při poloze kartáčů pro nejmenší rychlost.Princip řízení rychlosti otáčení je stejný jako u derivačního motoru napájeného do statoru. Každé poloze kartáčů...
Autorský článek, ze dne: 11.09.2008

Trojfázový derivační komutátorový motor napájený do rotoru
Je to tzv. motor Schrage. V rotorových drážkách jsou uložena dvě vinutí, která pracují jako transformátor. Jedno je připojeno přes kroužky na síť, druhé k lamelám komutátoru.


Pro větší náhled kliknout.
Motor Schrage

Vinutí statoru, které může být trojfázové nebo i vícefázové, má konce každého vinutí připojeny ke dvěma kartáčům A-B na komutátoru, které se mohou vzájemně proti sobě natáčet. Rychlost se reguluje natáčením těchto kartáčů ručně, nebo pomocným motorem, ovládaným dálkově tlačítky.

Jsou-li kartáče na týchž lamelách komutátoru, je statorové vinutí spojeno nakrátko a motor se chová jako normální indukční motor s kotvou na statoru. Natočíme-li kartáče jedním nebo druhým směrem, přivádí se napětí z komutátoru do statoru a s napětím indukovaným se sčítá nebo odčítá. Princip řízení rychlosti otáčení je stejný jako u derivačního motoru napájeného do statoru. Každé poloze kartáčů odpovídá určitá rychlost.

Motor spouštíme obvykle přímým připojením na síť, při poloze kartáčů pro nejmenší rychlost. Záběrový moment bývá 1,5 až 2,5násobek normálního momentu, záběrný proud 1,5 až 2násobek jmenovitého proudu. Větší motory se spouští i spouštěčem, který se zařazuje do obvodu statoru.


Pro větší náhled kliknout.
Schéma komutátorového motoru napájeného do rotoru: S - stykač, N - nulový vodič

Aby bylo zaručeno, že kartáče jsou při spouštění v poloze pro nejmenší rychlost, je uvnitř motoru blokovací kontakt (K), který je spojen, takže můžeme tlačítkem (ZAP) motor spustit. Ručním kolečkem (RK), přes převodové soukolí (PS), natáčíme kartáče na komutátoru. Po vypnutí motoru tlačítkem (VYP) musíme kartáče natočit do polohy pro spouštění, tím se blokovací kontakt (K) spojí a motor je připraven ke spouštění. V obvodu statoru je tepelné ochranné relé (TR).

Motor Schrage je nejběžnějším motorem s plynulou a hospodárnou regulací rychlosti v širokém rozsahu a beze ztrát. Nejznámější použití v dílenské praxi je v zařízení pro kontrolu generátorů a regulátorů.

TEXT Z OBLASTÍ
SOUVISEJÍCÍ KONTAKT
Elektrika.info s.r.o. - Novolíšenská 8a, Brno - +420 773 123 100 - redakce@elektrika.cz

Konec tisknuté stránky z portálu Elektrika.cz.